تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
۰
کد مطلب : ۳۱۹۱۴
مجاهدی، دبیر کنگره شعر «بقیع»

از ائمه بقیع در شعر آیینی غفلت کرده‌ایم + فراخوان نخستین کنگره شعر بقیع «آخرین حرم»

از ائمه بقیع در شعر آیینی غفلت کرده‌ایم + فراخوان نخستین کنگره شعر بقیع «آخرین حرم»
فراخوان نخستین کنگره سراسری شعر بقیع «آخرین حرم» در بخش‌های اصلی شامل «ائمه بقیع (ع) شامل دو محور مدایح و مراثی و زیارت ائمه بقیع (ع) و توسل به ایشان» و بخش ویژه حرم مطهر بقیع شامل دو محور «تخریب بقیع و لزوم احیای آن و تفکر سلفی و تخریب مقدسات اسلامی» منتشر شده است.
 
مهلت ارسال آثار تا هفتم شهریورماه ۱۳۹۶ مصادف با سالروز شهادت امام باقر (ع) خواهد بود و شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق نشانی الکترونیکی
 akharinharam@gmail.com آثار خود را در تمامی قالب‌های شعر به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.
علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد ادبی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط شرکت در کنگره «آخرین حرم» می‌توانند به پایگاه اینترنتی این کنگره به نشانی www.akharinharam.com و کانال تلگرامی به نشانی akharinharam@ مراجعه کنند یا با تلفن ۰۲۱۶۶۰۱۶۴۱۲ تماس بگیرند.

انتخاب آقای دبیر
هادی جان‌فدا، نماینده شورای سیاستگذاری این کنگره، پس از دیدار با استاد محمدعلی مجاهدی، این شاعر را به‌عنوان دبیر نخستین کنگره سراسری شعر بقیع معرفی کرد.  این تصمیم در نخستین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری «آخرین حرم» که در حوزه هنری با حضور جان‌فدا نماینده مجمع شاعران اهل بیت (عهم)، آقایان رضا بیات نماینده موسسه سلیس، محمود حبیبی کسبی نماینده حوزه هنری و علیرضا ابوالقاسم اصفهانی نماینده انجمن میراث اسلامی برگزار شد، به تصویب اکثریت رسید. همچنین در این جلسه درباره فراخوان، نحوه برگزاری، نشست خبری و اقدامات رسانه‌ای گفت‌وگوهایی انجام شد که پس از نهایی شدن متعاقباً اعلام خواهند شد.
استاد مجاهدی با بیان اینکه قرار است نشست خبری این کنگره در روزهای آینده برگزار شود و اطلاعات کامل‌تری در آن روز گفته خواهد شد، افزود: بنده نیز دو روز پیش از طرف جان‌فدا برای پذیرش عنوان دبیر علمی این کنگره دعوت شدم و جزئیات کاملی از آن را نمی‌دانم. اگر از من هم سؤال شود که چه تعداد آثار آمده است و وضعیت به چه صورتی است، اطلاعاتی ندارم.
وی در ادامه درباره جایگاه شعر بقیع گفت: جایگاه شعر بقیع در شعر آیینی ما مورد غفلت قرار گرفته است و بایستی در این مقطع حساس از حیات سیاسی جمهوری اسلامی که وهابیت با تمام قدرت وارد صحنه شده است و هرآنچه زشتی و پلشتی است را به میدان آورده، ما نیز وظیفه داریم که پرده از جنایت و فجایع و کارهای بسیار نکوهیده و تخریب بقاع ائمه بقیع یکی از بزرگ‌ترین این کارهاست، برداریم. رسالت تاریخی هر شاعر متعهد آیینی در این مقطع حساس تاریخی پرداختن به این مسائل است ضمن آنکه فجایع آل سعود را به تصویر می‌کشد، نگاهی هم به مظلومیت و غربت ائمه مدفون در بقیع داشته باشد.
مجاهدی در پایان با بیان اینکه شعر، رسانه بسیار تاثیرگذاری است و زوال‌پذیر نیز نخواهد بود افزود: در معرفی اهمیت شعر همین نکته بس که در عصر جاهلیت وقتی پیامبر اکرم (ص) مبعوث می‌شوند، عرب جاهلی سعی می‌کند با سرودن اشعار توهین‌آمیز، ابهت و عظمت وجودی رسول خدا را در هم بشکند و اشعار را به کودکان می‌دادند تا حفظ کنند و در معابر و محل رفت و آمد حضرت رسول (ص)  آنها را دسته جمعی بخوانند و پایکوبی کنند. پیامبر اکرم (ص) در این شرایط به اصحابی که طبع شعر داشتند اشاره می‌کردند و می‌فرمودند درست است که با شمشیر مرا یاری می‌کنید اما این یک سمت قضیه است. در طرف دیگر شما باید از قوه بیان و طبع شعری که دارید نیز به‌عنوان سلاح استفاده کنید. شعر یک رسانه بسیار مؤثر است به شرطی که ما در هر زمانی که زندگی می‌کنیم، فرزند زمانه خودمان باشیم و شرایط حاکم بر جامعه اسلامی را تشخیص بدهیم.
مرجع : صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما