حجت‌ الاسلام پروانه مدیر جذب و ساماندهی بعثه مقام معظم رهبری در دهمین نشست گفت‌وگوی آیینی

دعای کمیل کنار بقیع ممنوع است/ بعد از پالایش مداحان، روحانیون را نیز پالایش کردیم

3 مرداد 1396 ساعت 10:18

در آخرین فعالیت بعثه رهبری طرح پالایش مداحان و روحانیون را داشتیم که در یک مقطعه زمانی تعداد زیادی از مداحان را بر اساس آزمون های کتبی، آموزش های حضوری و غیر حضوری جذب کردیم.


دهمین نشست گفتگوی آیینی بنیاد دعبل خزاعی، صبح امروز مورخ ۲ مرداد ماه با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه مدیر جذب و ساماندهی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه ابتدای مراسم با بیان وجه تمایز دو ارگان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری گفت: سازمان حج وابسته به  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است فعالیت خود را در حوزه اجرایی مانند حمل و نقل، بهداشت، هماهنگی هتل ها و... انجام می دهد و بعثه رهبری هم در بحث حج و هم سفرهای زیارتی متولی امور فرهنگی و محتوایی مناسک حج و عمره است.
وی افزود: معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری دارای 4 مدیریت جذب و سازماندهی، آموزش، اهل تسنن و تولید محصولات می باشد
مدیر جذب و ساماندهی فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه، ما در ۱۹ منطقه کشور دارای دفتر نمایندگی بعثه مقام معمظ رهبری هستیم، درخصوص فعالیت این نهاد اظهار داشت: همکاران ما موظف هستند تا برای هر کاروان عتبات یک مداح و یا یک روحانی معرفی کنند و کاروانها  را همراهی نمایند.
حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه، با اشاره به نزدیک شدن موسوم حج، گفت: امسال در ۴ گروه ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفره به حج اعزام خواهیم داشت که در گروه های بالای 135 نفر به همراه روحانی کاروان یک روحانی معین یا خانم معینه اعزام خواهیم داشت.
در سال گذشته در سفرهای زیارتی عتبات عالیات  19469 نفر که 14212 نفر روحانی و 5257 نفر مداح به همراه کاروانها اعزام شدند.
وی هم‌چنین در ادامه درباره ارزیابی‌ عملکرد روحانیون و مداحان توضیح داد: از همه افراد برای جذب و اعزام به سفرهای حج و عتبات، ابتدا یک آزمون کتبی گرفته‌ می شود و سپس با توجه به سطح و پایه هر فرد بر اساس آموزش های انجام شده به کاروانان معرفی می شوند و در طول سفر توسط رابطین بعثه مقام معظم رهبری عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
مدیر جذب و ساماندهی فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری عنوان کرد: از روحانیونی که برای اعزام حج درنظر گرفته ایم، همان افرادی هستند که به عنوان روحانی عمره جذب و بعد از چندین سفر موفق به عنوان روحانی معین ارتقاء می یابند و بعد از سه سفر به عنوان معین تبدیل به روحانی کاروان می گردند همچنین در بین این افراد بانوان داری شرایط را با توجه به مراحل آزمون و آموزش با نام معینه در کاروان هایی که جمعیت حضور زنانشان بالا باشد، خواهیم داشت.
حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه، درخصوص شرایط حضور مداحان و روحانیون بیان کرد: شرایط سنی مداحان برای حضور و گرفتن کد، حداقل ۲۷ سال سن، داشتن مدارک دیپلم و روحانیون حداقل سن 30 سال و پایه تحصیلی 7 حوزه متأهل بودن است.
وی با اشاره به شرایط تعطیلی حج در سال گذشته و جذب روحانیون به سفر عتبات، بیان کرد: انتخاب روحانی و هر مداحی برای کاروان‌ها، به انتخاب خود مدیران کاروان، آزاد است، ما در این دو ساله بیشتر از سالهای گذشته  اعزام روحانی به عتبات داشتیم، که تنها دلیلش به تعطیلی سفر حج و عمره  و استقبال روحانیون از سفر عتبات باز می گردد.
حجت‌ الاسلام پروانه افزود: همان ظرفیت فرهنگی که در مراسم حج واجب و حج عمره وجود دارد، در حوزه عتبات هم نمود کرده، چه بسا که سفر به عتبات عالیات اقتضا می‌کند، حضور بیشتری از مداحان را داشته باشد.
وی با اشاره به حضور بعثه مقام معظم رهبری در عراق خاطرنشان کرد: ما سوای از اعزام مداحان و جامعه روحانی به عراق، مرکز اصلی بعثه رهبری در شهر کربلا مستقر است و دیگر شعبه ها برای برگزاری​ مراسم های فرهنگی​ در نجف و کاظمین است.
حجت الاسلام والمسلمین پروانه درخصوص اجرای دعای کمیل در مراسم حج اظهار داشت: در مراسم حج امسال با توجه به ممنوعیت خواندن دعای کمیل در فضاهای باز، سالن های بزرگی را در هتل ها در نظر گرفته ایم.
وی در ادامه‌ صحبت های خود پیرامون ارزیابی روحانیون و مداحان در کاروان ها توضیح داد: ما به ازای هر کاروان، افرادی را به عنوان ارزیاب و رابط بعثه مقام معظم رهبری به کاروان‌ها می فرستیم تا ضمن ارزیابی این عزیزان اگر خطا و یا شبهاتی وجود داشت را گوشزد کند.
حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه افزود: در آخرین فعالیت بعثه رهبری طرح پالایش مداحان و روحانیون را داشتیم که در یک مقطعه زمانی تعداد زیادی از مداحان را بر اساس آزمون های کتبی، آموزش های حضوری و غیر حضوری جذب کردیم.
وی ادامه داد: امسال طرح پالایش روحانیون را خواهیم داشت که در بین آنها ۲۰۰ نفر خانم معینه را هم در این طرح جای داده ایم.
حجت‌ الاسلام والمسلمین پروانه در ادامه مراسم با پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: بهترین شکل اعزام به عتبات وجود هم روحانی و هم مداح است، تا هر کدام در جای خودشان در کاروان ها فعالیت داشته باشد.
 
 


کد مطلب: 31917

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31917/دعای-کمیل-کنار-بقیع-ممنوع-بعد-پالایش-مداحان-روحانیون-نیز-کردیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir