امام جواد(ع) سریع الاجابه است/ توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های اقتصادی می‌شود

31 مرداد 1396 ساعت 14:42

مفسر، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: براساس روایت پیامبر (صلی الله علیه و آله) که خداوند بخشنده است و بخشش را دوست می دارد امام جواد (ع) از این حیث نیز مورد توجه پروردگار است و می توان ایشان را باب الجواد (درب بخشندگی های خدا) دانست.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نخاولی ضمن بیان اینکه امام جواد(ع) مظهر تهذیب نفس بودند، عنوان کرد: رهنمودهای امام جواد (ع) انسان‌ساز است و همه ما باید این رهنمودها را در زندگی فردی و اجتماعی خویش به کار گیریم.
وی ادامه داد: این امام بزرگوار تمام تلاش خود را به کار بستند تا ریشه جهل و تاریکی را بخشکاند و باورهای اشتباه و انحرافات فکری و عقیدتی را از بین ببرد و در حقیقت ایشان با سلاح دانش و مکتب اهل‌بیت (ع) توانسته‌اند این اقدامات و ماموریت خود را به درستی انجام دهند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از میان القاب امام جواد(ع) دو لقب "التقی و الجواد" مشهورترین القاب ایشان است، خاطرنشان کرد: آن حضرت در دوران نوجوانی و دوران پذیرش مسئولیت امامت و جوان بودن در هنگام شهادت، به صفت پارسایی آراسته بوده و خدمت رسانی و سخاوتمندی نسبت به مردم و اطرافیان کار همیشگی او بوده است.
مدیر موسسه فرهنگی مذهبی راه حق ضمن بیان اینکه هر یک از امامان معصوم (ع) دارای فضیلت‌هایی هستند که افراد با توسل به آنها می‌توانند خود را به منابع ارزشمند الهی متصل کنند، گفت: همه امامان بزرگوار، در همه جهات دنیوی و اخروی، هادی و ناصرند اما هر کدام از امامان ما در یکی از ابعاد، ظهور و بروز بیشتری دارند. مثلا در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام توسل پیدا کند. یا اگر کسی طالب معنویت است به حضرت علی علیه‌السلام متوسل شود.
نخاولی با اشاره به اینکه برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد (ع) بسیار مجرّب است، ادامه داد: توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده‌اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و اساسا لقب ایشان، جواد است و جود وصف کسی است که زیاد می‌بخشد و لذا اعطای این لقب برای ایشان بی‌جهت نبوده است.
وی رهنمودهای امام جواد (ع) را انسان‌ساز دانست و افزود: مهمترین بحث در آن زمان احیای خط امامت بود که در وجود امام جواد(ع) تجلی پیدا کرده است، در آن زمان با کرامتی که از امام جواد(ع) نمایان بود ایشان را یک آدم ربانی می دانستند در حقیقت این حضرت واسطه بین خلق خدا بودند و مردم آن زمان به مرور زمان دیدشان نسبت به این حضرت تغییر کرد.
مفسر، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی ضمن بیان اینکه امام جواد (ع) با تمام محدودیت‌هاى موجود، از طریق نصب وکلا و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ می کرد، گفت: در هر جنبه از سیره  این امام بزرگوار مباحث سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و حفظ شریعت نمایان است.
مدیر موسسه فرهنگی مذهبی با اشاره به اینکه وجود امام جواد(ع) معجزه ای بسیار بزرگ بود، خاطرنشان کرد: با جریان سازی های اجتماعی در زمان امام سجاد(ع)، گروه کثیری از مشتاقان پدید آمدند تا در فضای اعتقادی هزینه های بسیار زیادی پرداخت کنند که مهمترین بخش ایجاد این عامل انسجام فکری، اعتقادی و اجتماعی در آن زمان بود.
نخاولی ادامه داد: امام رضا تا سن ٤٧ سالگی صاحب فرزند نشده بودند و مسئله جانشینی ایشان و ادامه مقام عظمی امامت، باعث ایجاد مسائلی شده بود که در مورد امام‌های قبلی بی‌سابقه بود و میلاد پر برکت این امام به همه آنها خاتمه داد و بطلان نظریه فرقه واقفیه را که در آن زمان در حال ترویج تفکر خود بودند را ثابت کرد، این عامل مسلما تقدیر و نیت خداوند بود.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه امام جواد(ع) با پاسخگويى به سؤالات و تثبيت امامت خود به بهترين وجه ممكن، امت و امامت را از آن گـرداب سـخـت و هولناك كه با آن روبرو شده بودند نجات داد و اتحاد شيعيان را مستحكم كرد به گونه اى كه پس از دوران امامت آن حضرت هيچ انشعابى در شيعه پديد نيامد، بیان کرد: از بركاتى كه از رهگذر امامت امام جواد (ع)نصيب شيعيان شد و باعث گسترش و انسجام آنان گشت ، كاهش نسبى جو وحشت و اختناق سياسى نسبت به آنها بود.
وی با اشاره به اینکه در زمان امام سجاد(ع) حداکثر 20 شیعه وجود داشت، ادامه داد: تلاشهاى آن حضرت در آن شرايط موجب ريشه دارتر شدن مكتب تشيع از نظر عقيدتى ، فكرى ، سـيـاسـى و فقهى شد و ارتباط با شیعیان از زمان امام جعفر صادق شکل گرفت و قبل از ایشان خفقان بود، که یکی از القاب ایشان رییس مذهب شیعه نام گرفت، لقب رییس مذهب شیعه، بدین جهت برای امام ششم شیعیان شهرت یافت که معارف شیعی در دوران ایشان و در سایه تعالیم حضرتش، فرصت انتشار یافت.
 


کد مطلب: 32003

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32003/امام-جواد-ع-سریع-الاجابه-توسل-ایشان-سبب-گشایش-گره-های-اقتصادی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir