انتقال آموزه‌های عاشورایی از طریق لباس هدف عمده ماست

26 شهريور 1396 ساعت 10:52

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: احیای سنت‌های کهن و انتقال آموزه‌های دینی و فرهنگ عاشورایی از طریق لباس، هدف اصلی برگزارکنندگان نمایشگاه «لباس عاشورایی» است.


در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی که در تالار وحدت برگزار شد، حمید قبادی گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان سهم مهمی در برگزاری این نمایشگاه داشته‌اند. پیش از این، لباس‌هایی با نماد عاشورایی تولید می‌شد و در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت اما از وقتی زمینه‌های برگزاری این نمایشگاه فراهم شد، طراحان و تولیدکنندگان بیش از گذشته به اهمیت این کار پی بردند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: از صدها سال پیش تاکنون یکی از گروه‌هایی که توانسته پرچم امام حسین (ع) را بالا نگه دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل کند، همین طراحان و تولیدکنندگان لباس بوده‌اند. این افراد همچنین نقش مهمی در شکل دادن به هیئت‌های عزاداری داشته و دارند. بنابراین ایده و تفکرشان مذهبی است و لباسی که بر اساس این ایده و این طرز تفکر شکل بگیرد، ارزشمند است.
قبادی همچنین بیان کرد: طرح و ایده دوخت و طراحی لباس با استفاده از آموزه‌های حسینی از سال‌ها پیش مورد توجه بود و تلاش‌های پراکنده و غیرمنسجمی برای رقم زدن این رویداد بزرگ دینی و مذهبی انجام شده بود. اما نمایشگاه لباس عاشورایی به این تلاش‌ها سر و سامان داد و یادآوری کرد که حوزه پوشاک سهم قابل توجهی را  در انتقال مفاهیم دینی و آموزه‌های امام حسین (ع) بر عهده دارد.
وی به تلفیق هنر ـ صنعت اشاره و گفت: در نمایشگاه لباس عاشورایی، یکی از اهداف مهم، تحقق زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی است. در این نمایشگاه با استفاده از نمادهای دینی، زمینه‌های مؤثری برای انتقال مفاهیم ارزشی فراهم آورده می‌شود و یکی از رسالت‌های مهم کارگروه مد و لباس کشور، جریان‌سازی در زمینه انتخاب لباس با ویژگی‌های ایرانی ـ اسلامی است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، احیای سنت‌های کهن را یکی دیگر از اهداف نمایشگاه لباس عاشورایی دانست و افزود: تلاش ما بر این بوده که همه هنرمندان و تولیدکنندگان را مشارکت دهیم. امسال شاهد مشارکت بیشتر طراحان و تولیدکنندگان از استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم. هدف ما این است که سنت‌های کهن را احیا کنیم و به نمادهای عاشورایی جنبه کاربردی ببخشیم.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام مرتضوی عضو شورای فرهنگ عمومی در سخنانی کوتاه بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، معرفت حسینی است. اگر بتوان یک نمایشگاه دائمی ایجاد کرد و همه کارهایی را که بیانگر محرم و فرهنگ عاشورایی است، در آن به نمایش گذاشت، اتفاق خوشایندی است.


کد مطلب: 32075

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32075/انتقال-آموزه-های-عاشورایی-طریق-لباس-هدف-عمده-ماست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir