عظیمی: آماده ارائه گزارش جامعه مداحی به رئیس جمهوری هستیم/ بودجه بنیاد دعبل حداقل باید چهار برابر میزان کنونی باشد

ایرنا , 29 شهريور 1396 ساعت 12:47

تسهیلات و خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی و سایر مزایا مورد نیاز مداحان است و هیچ نهادی به عنوان متولی مسائل مداحان نیست، وظیفه ما شناسایی مداحان و وظیفه دولت، کمک به بیمه آنهاست.


علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: بنیاد دعبل خزاعی به عنوان متولی جامعه مداحی از رئیس جمهوری درخواست کرده است تا طی جلسه ای توضیحاتی را درباره این عملکرد خود ارائه دهد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان برنامه و بودجه نیز می خواهیم تا به گزارش این بنیاد توجه کنند.
وی اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت دوازدهم از فعالیتهای جامعه مداحان پایه یک، اقدام جدی در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شود و برگ افتخاری برای فرهنگ شیعی و تقویت آن به ثبت برسد.
عظیمی تاکید کرد: از دولت دوازدهم و به ویژه از رئیس جمهوری که خود اهل علم و فضل است و با فضای جامعه و علما و مداحان اهل بیت علیهم السلام آشناست و همچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می‌خواهند اتفاقات خوبی در جامعه بیفتد، درخواست داریم تا به این خواسته جامه عمل بپوشانند.
وی همچنین گفت: وقتی بنیاد دعبل به عنوان تنها متولی جامعه مداحان فعالیت می کند، چنین انتظاری طبیعی است تا گزارشی ارائه کند و ضمن اعلام هزینه های انجام شده و ارائه آمار مربوط به افراد تحت پوشش بتواند به صورت منطقی و به اندازه نیاز خود، حداقل بودجه را درخواست کند و در برنامه‌های پیشنهادی نیز بودجه موردنظر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
رئیس هیات مدیره بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به برخی مشکلات مربوط به بودجه این بنیاد گفت: کمیسیون های مجلس معمولا بودجه های ما را تصدیق می کنند ولی نمی گویند که منبع تامین ندارند ولی وقتی دولت این بودجه را اعلام کند، کار این بنیاد برای تامین بودجه سریعتر انجام می شود.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس تایید می کنند که بودجه بنیاد دعبل حداقل باید چهار برابر میزان کنونی آن باشد تا بتوان پوشش بیمه را برای مداحان ایجاد کرد.
عظیمی افزود: بودجه کنونی این بنیاد حدود هفت میلیارد تومان است که برای تامین حداقل امکانات مداحان مانند بیمه تامین اجتماعی، نیازمند بودجه ای افزون بر20 میلیارد تومان هستیم تا بتوانیم 12 هزار مداح را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و این مداحان حداقل بتوانند به مسائل درمان خود و خانواده خود بپردازند.
وی میزان حق بیمه هر مداح را 27 درصد ذکر کرد که 20 درصد آن از سوی بنیاد دعبل و هفت درصد از سوی مداح پرداخت می شود و برخی از آنان نیز حتی نمی‌توانند همین هفت درصد را پرداخت کنند.
عظیمی گفت: تسهیلات و خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی و سایر مزایا مورد نیاز مداحان است و هیچ نهادی به عنوان متولی مسائل مداحان نیست، وظیفه ما شناسایی مداحان و وظیفه دولت، کمک به بیمه آنهاست.

** موسسه ای خیریه برای کمک به مداحان نیازمند
رئیس هیات مدیره دعبل از راه اندازی موسسه ای خیریه برای مداحان نیازمند خبر داد و به ایرنا گفت: در تلاشیم خیریه ای تاسیس کنیم و تاکنون اعضای این خیریه مشخص شده و مراحل ثبت رسمی آن از طریق وزارت کشور و دیگر مراجع قانونی در حال پیگیری است.
وی خواستار حمایت رسانه ها در این زمینه شد و گفت: این موسسه زیر نظر بنیاد دعبل فعالیت خواهد کرد و کسانی که مایلند به این جامعه خدمت کنند و در طرح ویژه ترویج کارهای خیر پیشقدم شوند، می توانند جهت و زمینه کارهای خداپسندانه خود مانند درمان، پایان نامه ها و پژوهش های عاشورایی و مانند آن را مشخص کنند.
عظیمی افزود: با تأسیس این خیریه می‌توانیم برخی از کارهای نیک به ویژه در حوزه فرهنگی مانند ترجمه و انتشار کتاب برای شیعیان اروپا، آمریکا یا شرق آسیا که جمعیت شیعیان ساکن قابل توجهی دارند، سیاست گذاری کنیم.
وی همچنین گفت: البته یک حسابرسی مستقل در بنیاد دعبل برای این خیریه ایجاد کرده ایم و تمام فعالیت های آن از نظر حسابداری رصد می شود و در واقع این موسسه، یک خیریه غیررسمی خواهد بود که درآمدهای آن قابل رصد و تحت بررسی است.

** 12هزار مداح نیازمند به حمایت داریم
رئیس هیات مدیره بنیاد دعبل آمار مداحان کشور را بر اساس اعلام کانون مداحان بیش از ۵۰ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۱۲ هزار نفر شرایط بیمه شدن را دارند.
وی افزود: بیش از 12 هزار مداح نیازمند از سوی این بنیاد شناسایی شده و اعلام نیاز آنان از سوی استانها به بنیاد اعلام شده که در پرونده هایی طبقه بندی شده است، البته خدماتی که ارائه می شود برای مداحانی است که شغل و درآمد دیگری ندارند و هم اکنون نیازمند حمایت هستند و ضمنا در جای دیگری نیز بیمه نشده اند.
عظیمی همچنین گفت: ما ضمن ارزیابی وضعیت این مداحان و انجام مصاحبه، برگزاری آزمون حضوری، ارزیابی محلی و اخذ تاییدیه از پیشکسوتان منطقه این افراد را در استانهای مختلف شناسایی می کنیم و وظیفه داریم به صورت مستند اسامی آنان را اعلام کنیم و از دولت نتظار داریم حداقل پرداخت را برای آنان داشته باشد تا بتوانیم به صورت عمومی این مداحان نیازمند را تحت حمایت قرار دهیم.

**مداحان شاخص در ثروت به تعداد انگشتان دستان هستند
وی جامعه مداحان را به عنوان قشری تاثیرگذار همچون دیگر هنرمندان در جامعه دانست و گفت: مداحی نیز یک کار هنری و تاثیرگذار است که مورد تایید مردم نیز قرار دارد بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرد ولی کسی این مسئولیت را به عهده نگرفته و هر زمانی که موضوع بیمه مداحان را مطرح می کنیم، برخی افراد، تعدادی انگشت شمار و شاخص در جامعه مداحان را نشان می دهند که وضع مالی آنان خوب است.
عظیمی گفت: معتقدیم این تعداد از مداحان شاید بیش از 10نفر نباشند ولی ما 50 هزار مداح در جامعه داریم که 12 هزار نفر از آنان شرایط بیمه شدن را دارند و برخی از این افراد پا به سن گذاشته و نیازمند دریافت خدمات درمانی و اجتماعی هستند.
وی برجسته شدن وضعیت شمار معدودی از مداحان را کار رسانه ها دانست و گفت: برخی تصور می کنند زندگی آنان معیاری برای زندگی دیگر مداحان است ولی ما معتقدیم بسیاری از مداحان که در شهر و محل زندگی خود تاثیرگذار هستند که معمولا نامشان در جایی مطرح نمی‌شود و بسیاری از این افراد با کمترین امکانات زندگی می‌کنند.

**مداح باید شغل داشته باشد
عظیمی در پاسخ به ایرنا که آیا مداحان نباید درآمدی غیر از مداحی داشته باشند، گفت: ما این حرف را رد نمی‌کنیم و مداح باید شغلی داشته باشد و در کنار آن مداحی کند ولی بعضی از مداحان تمام زندگی خود را صرف امام حسین علیه السلام می کنند، یعنی در طول سال یا مشغول تنظیم شعر و نوحه هستند و یا کلاس های مختلف برای شاگردان خود برگزار می کنند و به آنان آموزش می دهند، به گونه ای که تمام وقتشان پر است و معمولا وقت خود را در جلسات رسمی یا جلسات خانگی می گذرانند.
وی افزود: روحیه بسیاری از این مداحان به گونه ای است که در قبال مداحی و کلاس های خود مطالبه وجه نمی کنند و هر جایی دعوت شوند، بدون هیچ درخواستی اجابت می‌کنند.

**عقاید و ایمان مردم در جلسات مداحی تثبیت می شود
رئیس هیات مدیره بنیاد دعبل گفت: در جلسات مداحی معمولا عقاید و ایمان مردم تثبیت می شود از همین رو مداحان باید ضمن آشنایی با مکتب، شعر، احکام و دیگر معارف دینی و الهی به مطالعه پرداخته و ضمن رعایت اخلاق، الگویی برای مردم باشند و همچنین با مسائل مربوط به صوت و لحن و کلاس داری و مجلس داری آشنایی لازم را داشته باشند.

** شفاف عمل می کنیم
عظیمی گفت: عملکرد بنیاد دعبل بسیاری شفاف است، یعنی علاوه بر راهبردها و برنامه های بلند مدت و همچنین گزارش های سالانه این بنیاد، بودجه بنیاد نیز در جدول ردیف 17 قانون بودجه تعریف شده و دستگاه های نظارتی می‌توانند بر عملکرد بنیاد نظارت داشته باشند.
وی افزود: ما یک نظارت داخلی برای حساب های بنیاد دعبل داریم که خیلی دقیق است و نظارتی از دستگاه واسطه خودمان یعنی سازمان تبلیغات صورت می گیرد که از آن سازمان نیز بودجه دریافت می کنیم، همچنین با توجه به ارتباطی که با نهاد رهبری داریم، نهادهای نظارتی دفتر رهبر معظم انقلاب به صورت سختگیرانه حسابرسی می کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز حسابرسی های خود را دارد.


کد مطلب: 32090

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32090/عظیمی-آماده-ارائه-گزارش-جامعه-مداحی-رئیس-جمهوری-هستیم-بودجه-بنیاد-دعبل-حداقل-باید-چهار-برابر-میزان-کنونی-باشد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir