عزاداری عاشورا از منظری دیگر

شرق , 11 مهر 1396 ساعت 15:32


شاید قبل‌تر مشهورترین تصویری که بسیاری از افراد برای نشان‌دادن عمق اندوه واقعه کربلا و ظهر عاشورا می‌توانستند استفاده کنند مینیاتور فرشچیان بود. اما اکنون فرق کرده است. با کنجکاوی نسل جدید نکته‌هایی درباره واقعه کربلا مطرح می‌شود که بر مبنای مستندات علمی و فقهی است؛ به‌همین‌دلیل با توجه به منابع متعددی که در این زمینه وجود دارد باید از آنها استفاده کرد تا همان‌طور که بسیاری از پژوهشگران مذهبی و تاریخ مطرح می‌کنند جلوی انحرافات و شایعه‌ها را گرفت. رجوع به منابع تاریخ و قدیمی یکی از این راه‌هاست. در این روزها عکس‌هایی از عزاداری و سینه‌زنی در ٩٠ سال پیش، عکسی قدیمی از حرم امام حسین(ع) در کربلا و حتی یکی از عکس‌ها درباره نحوه آرایش سپاه امام‌حسین(ع) و سپاه عمرسعد در کربلا به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. در ویکی‌پدیای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا یاران امام تک‌تک به جنگ سپاهیان یزید می‌رفتند به این آرایش جنگی استناد شده است. تابلویی قدیمی که آرایش جنگی ٧٢ نفر در برابر ٣٠‌ هزار نفر، چینش و فاصله خیمه‌گاه تا شریعه، تعداد سپاهیان دو طرف و تعداد لشکریان پیاده و سواره را ترسیم کرده است. 
همچنین بخش‌هایی از مجموعه مستند «داستان خدا» که مورگان فریمن در طول این سال‌ها برای شبکه نشنال جئوگرافی تهیه می‌کند به عاشورا و نقش امام‌حسین(ع) در زنده نگه‌داشتن اسلام می‌پردازد. فریمن به یکی از مساجد لندن می‌رود و با یک پژوهشگر تاریخ اسلام درباره روز واقعه و روز عاشورا و اهداف امام‌حسین‌(ع) صحبت می‌کند. درباره اینکه امام‌حسین(ع) چقدر دوست داشتند تا مفاهیم‌ اسلام ناب پیامبر(ص) درباره عدالت و آزادگی و برابری انسان‌ها
 و... تحقق یابد. 
در این بخش هشت‌دقیقه‌ای شکل‌های متفاوتی از عزاداری برای یاران کربلا و ابراز ارادات و همراهی شیعیان بیان می‌شود. او در بخش‌هایی ایثار و فداکاری امام‌حسین(ع) را با حضرت مسیح(ع) مقایسه می‌کند که هر دو برای نجات مردم دست به ازخودگذشتگی زدند. درعین‌حال اشاره می‌کند که امام‌حسین(ع) برای صلح دست به قیام علیه یزید می‌زند، یزیدی که به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) حتی سعی نمی‌کند موازین اخلاقی را به صورت ظاهری هم رعایت کند. شیعیان سراسر جهان پیام این قیام را ١٤ قرن حفظ کرده‌اند و هر بار آن را به گوش جهانیان می‌رسانند و یک امید فراموش‌شده را یادآوری کنند: پیوند بین مردم جهان برای دوستی؛ آن هم در زمانه‌ای که همانند عصر «حسین (ع)» دچار شکاف و اختلاف شده است. 
در این سریالِ مستند که در سال ٢٠١٦ و ٢٠١٧ ساخته شده است فریمن تلاش می‌کند تا از منظر مذاهب و ادیان مختلف زندگی را تصویر کند. او به کشورهای مختلف از گواتمالا و تبت تا اهرام ثلاله سفر کرده است. این مستند از سال پیش تهیه و پخش شده است. 


کد مطلب: 32197

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32197/عزاداری-عاشورا-منظری-دیگر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir