دلیل مخالفت امام خمینی(ره) با عزاداری در میدان آزادی
شفقنا , 27 آبان 1396 ساعت 11:36
مجالس عزاداری باید به همان صورت سنتی در کوچه ها، منازل، حسینیه ها و…. وجود داشته باشد و در تار و پود جامعه رسوخ کند، نه اینکه در قالب کارهای به ظاهر شکوهمند این مراسم را برگزار کنیم
حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی مجالسی که به یاد اهل بیت(ع) ولی خارج از سیستم رسمی برگزار می شود را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در سال ۱۳۵۸ مسئولین انقلاب تصمیم گرفتند که برای مراسم تاسوعا و عاشورا همه هیأت ها در میدان آزادی تهران جمع شوند و مراسم عزاداری مفصلی برگزار شود، حضرت امام(ره) پس از اینکه از این تصمیم مطلع شدند، رسماً در سخنرانی خود فرمودند که این چه کار اشتباهی است که انجام می دهید، مجالس عزاداری باید به همان صورت سنتی در کوچه ها، منازل، حسینیه ها و…. وجود داشته باشد و در تار و پود جامعه رسوخ کند، نه اینکه در قالب کارهای به ظاهر شکوهمند این مراسم را برگزار کنیم، شاید این دست از مراسم ها صورت عزاداری داشته باشد ولی سیرت عزاداری ندارد.
با رحلت پیامبر(ص) وحی از بشریت قطع شد
او در ادامه سخنان خود به جمله از حضرت علی(ع) در شب رحلت پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: در نهج البلاغه از حضرت علی(ع) در شبی که به تنهایی مشغول کف و دفن پیامبر بودند و پیامبر را غسل می دانند و اشک می ریختند، نقل شده است که فرمودند: یَا رَسُولَ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی؛ پدر و مادرم فدای تو با رفتن تو وحی از ما قطع شد، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ؛ دیگران که از دنیا رفتند یا می روند چنین حادثه ای رخ نمی دهد؛ یعنی با موت حضرت آدم، با رحلت حضرت ابراهیم و با ارتحال حضرت نوح و موسی و عیسی چنین اتفاقی نیفتاد، در آینده هم چنین نخواهد شد، این مساله تنها اختصاص به رحلت رسول اکرم دارد که با رحلت ایشان وحی منقطع شد.
پیشرفت ها در عرصه های مختلف جهانی نیاز بشر به وحی را از بین نمی برد
قمی با بیان اینکه با رحلت پیامبر ارتباط ما با عالم غیب قطع شد، گفت: طبق فرموده قرآن آنچه پیامبر می دانست را انسان ها نه دیروز، نه امروز و نه فردا نمی دانستند و نخواهند دانست یعنی تمام نوابغ جهان در مکتب پیامبر ناتوان هستند و تمام پیشرفت هایی که در عرصه های مختلف جهانی و علمی و تکنولوژی رخ می دهد به هیچ وجه نیاز بشر را به وحی از بین نمی برد و حتی نمی کاهد.
او ادامه داد: به همان میزانی که علم و تکنولوژی پیشرفت می کند نیاز به اخلاق دینی و دیانت و معنویت هم افزایش پیدا می کند لذا امیرالمومنین در ادامه این صحبت می فرماید: آنقدر غم تو جانکاه بود و ارتحال تو بر ما سخت گذشت که سایر غم ها برای ما تسلی بخش بود، یعنی غم تو سایر غم ها را زدود و در عین حال غم تو آنقدر فراگیر بود که گویا غم کل بشریت بود و این جمله را که امیرالممومنین می فرماید قرآن هم قبل از امیرالمومنین فرمود که پیشرفت های علمی جای وحی را نمی گیرد و بشر نیازهایی دارد که با این مسایل رفع نمی شود.
قمی به هدایت گری قرآن اشاره و تصریح کرد: مرحوم آیت الله محقق اولین کسی بود که برای امامت به مرکز اسلام هامبورگ رفت، ایشان می گفت وقتی ماموریت من تمام شد به تهران آمدم و خدمت شیخ رجبعلی خیاط که ۶ کلاس سواد داشت، می رفتم، یکی از دوستانی که در آنجا حاضر بود، تعریف می کرد که وقتی آیت الله محقق خدمت رجبعلی آمد، بسیار مودب نشسته بود و خوب گوش می کرد، وقتی ایشان از خدمت رجبعلی خیاط بیرون آمد به او گفتم که یک سوال دارم، گفتم شما آیت الله و استاد دانشگاه هستید دنیا را دیدید و انسان روشنی هستید با این سمت و اطلاعاتی که دارید، چطور نزد شیخ رجبعلی خیاط اینگونه مودب نشستید و به سخنان او گوش می دهید، گفت: من هم بار اول که نزد رجبعلی خیاط آمدم در ذهن خودم هم همین گذشت که من پروفسور هستم و چرا اینجا نشستم ولی مقداری که گذشت رجبعلی از من پرسید که آقای محقق چه کاره هستید؟ گفتم من مدرس دانشگاه هستم، گفت چه درس می دهید؟ گفتم فلسفه و عرفان، گفت: اگر فلسسفه و عرفان درس می دهید، این چیست که به دور قلب شما چسبیده؟ حقوق دانشگاه کفاف زندگی مرا نمی داد و من با همسرم مشترکا در زیرزمین خانه خود کره جغرافیا می ساختیم و با فروش آنها کمک خرجی برای زندگی داشتیم، و همان جا هم که نشسته بودم زیر عبا چند تا کره پنهان کرده بودم تا بعد از جلسه در بازار این کره را بفروشم، شیخ رجبعلی خیاط با دید تیزبین خود این کره ها را دیده بود که نه زیر عبای من بلکه دور قلب من چسبیده بود، من از آن زمان فهمیدم که مسایل دیگری در این دنیا هست که با مطالعات ظاهری به آنها نمی رسیم، آنجا جهاد و تلاش عملی می خواهد، نه معطالعه، آنجا دلم می خواهد نه صرفا اندیشه و از آن تاریخ به بعد من مرید رجبعلی خیاط شدم.
او ادامه داد: در آیات قرآن می خوانیم ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ، قرآن کتاب هدایت است، اما برای کسانی که اعتقاد و باور به غیب دارند و جهان را در همین حواس پنجگانه منحصر نمی دانند و از جهان مشهود به جهان غیب اعتقاد دارند و می دانند که آن جهان غیب هم جهانی است که از طرق عادی دست یافتنی نیست و تنها راه آن ولایت اهل بیت و پیروی از انبیاء و مجالس روضه و زیارت نامه خواندن است.
تنها کسی که در روز قیامت شفاعت امت خود را می کند، پیامبر اسلام است
قمی به اثرات نماز و عزاداری ها اشاره و تصریح کرد: انسان ها وقتی از مادر متولد می شوند مانند قطره باران زلال و شفاف هستند، قطره باران وقتی به کره زمین می رسد، با سنگ و کلوخ ملاقات می کند و کدر می شود، یک بار دیگر باید آفتاب بر او بتابد و آن را بخار کند و به آسمان ببرد و صاف شود و دوباره به صورت قطره باران به زمین برگردد، مولوی در مثنوی می گوید که انسان ها هم همینطور هستند، ابتد صاف هستند و در کره زمین آلووده می شود، دو مرتبه باید آفتاب بر آنها بتابد و بخار شوند و برگردند، آن آفتاب اعتکاف، دعای کمیل، نماز شب، نماز اول وقت، و عنایت و توجه به عالم غیب است.
قمی در پایان گفت: لازم است از پیامبر درخواست کنیم که در روز قیامت که هر کسی به فکر خودش است، پیامبر شفاعت ما را کند، امام علی(ع) می فرمایند: تنها کسی که در روز قیامت به فکر خودش نیست و شفاعت امت خود را می کند، وجود مقدس پیامبر اسلام است.
انتهای پیام
کد مطلب: 32377
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32377/دلیل-مخالفت-امام-خمینی-ره-عزاداری-میدان-آزادی
آرمان هیأت
https://www.armaneheyat.ir