ساداتی فر سرکنسول ایران در عراق

در تلاشيم توافقنامه‌اي برای درختكاري مسير نجف به كربلا امضا کنیم

وارث , 9 دی 1396 ساعت 10:45

در برنامه ها هست که کمک به افزایش کارخانه های تصفیه و بسته بندی آب و تولید یخ کنیم. ضمن اینکه در نظر داریم چادرهای اسکان را تبدیل به سازه های ثابت کنیم تا از ورود گرما و حرارت جلوگیری کنیم.


سید عبدالرحیم ساداتی فر سرکنسول ایران در نجف اشرف می باشد. در ایام اربعین حسینی فراغتی حاصل شد و توانستیم گفتگوی کوتاهی با ایشان پیرامون مباحث مربوط به اربعین در عراق داشته باشیم. آ

جناب مهندس لطفا مختصری گزارش از ویژگی های اربعین امسال بفرمایید.
در ارتباط با موضوع اربعین و پیاده روی اربعین الحمدلله رب العالمین چندسالی هست که این همایش عظیم شکل گرفته و برگزار میشود و روز به روز بر عظمت آن افزوده میشود.البته این مطلبی نیست که طی این چند سال اتفاق افتاده باشد ،بلکه از ایام دور این راه پیمایی اربعین مورد اهتمام بسیاری از عزیزان بوده که مشهورترین آنها شهید سید مصطفی خمینی بود که سه بار در سال اهتمام داشتند که حتما پیاده به زیارت سیدالشهدا(ع) بروند که مهم ترین آن اربعین بود و حتی در زمان صدام هم با معدودی از طلبه های خودشان این مسیر طولانی را میپیموند.
 الحمدالله در حال حاضر و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و همچنین سایر مراجع چه در قم چه در نجف این به تدریج  یک شکل بین المللی پیدا کرده است و علاوه بر شیعیان ، اهل تسنن و مسیحیان هم شزکت میکنند چرا که شعار اربعین شعار حسینی است و اباعبدلله حسین تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه به همه جهانیان تعلق دارد و هر کسی با هر نگاهی که خودش نسبت به نهضت عاشورا و حرکت امام حسین دارد یک نوع وامداری را به آن حضرت احساس میکند و سعی میکند در این همایش حضور داشته باشد که در واقع نوعی تسلی باشد برآلام اهل بیت (ع) در ایام ماه محرم و صفر.
در این برهه زمانی وضعیت بسار خوبی هست و دولت عراق بسیار کمک میکند و مردم عراق هم بسیار پایبند به این مراسم هستند. بسیاری از افراد می آیند از پس انداز سالیانه شان کنار میگذارند تا از زوار اربعین پذیرایی کنند. سیاست ما در قرارگاه اربعین در کنسولگری نجف _ طبق سفارش مقام معظم رهبری _ کمک به دولت و ملت عراق است. ما اگر در اربعین حاضر میشویم به جهت کمک به پذیرایی کریمانه ای ست که مردم دولت و عشایر عراق از زوار اربعین انجام میدهند و نه به جهت اینکه پذیرایی را از دست ملت عراق دربیاوریم و خودمان متصدی آن بشویم .
من در این دوران کوتاه مسئولیتم معجزات بسیار و مهربانی ها و رفتارهای کریمانه فراوانی از مردم عراق دیده ام.حتی یک یا دو هفته قبل ازشروع اصلی مراسم از زوار ما پذیرایی میکنند. بعد از اربعین باز هم به کارشان ادامه می دهند تا زائر احساس کمبود و ناراحتی نداشته باشد.
سیاستی که حدود دو سال است در قرارگاه های مختلف اربعینی در عراق در پیش گرفته ایم بحث توزیع زائر در اماکن مقدسه است. اینکه زوار به یک باره وارد نجف نشوند و در واقع زائر در تمام شهرهای مقدسه از جمله کربلا سامرا کاظمین توزیع میشود و بعد برای شروع راه پیمایی وارد نجف میشود و این فشار هجوم زوار یک مقدار از نجف برداشته میشود.
برای پیگیری امور مربوط به مراسم اربعین 7 قرارگاه در شهرهای (بصره،کربلا، نجف ،سامرا،کاظمین ،کوت و مهران ) وجود دارد. در این 7 قرارگاه 6 کمیته رسیدگی به (امور ایرانیان ،اسکان و تغذیه ،خدمات رسانی ،فرهنگی ،امنیت و هلا احمر) وجود دارد.
مثلا در بحث امنیت یک بخشی مرتبط هست با ستاد گمشدگان یا راهنمای زائرین .
سال گذشته روزانه 110 هزار نفر اسکان (غیر از میان وعده ها) داشتیم. امسال این مقدار به 230 هزار نفر افزایش یافت.
سال گذشته 15 استان معین در جهت خدمات رسانی داشتیم که امسال به 25 استان افزایش یافت
 سال گذشته 1000نفر از اروپا زائر داشتیم. امسال 1500 نفر در این مراسم شرکت داشتند. از آمریکای لاتین سال گذشته 16 نفر و امسال20نفر زائر داشتیم. از کشورهای آرژانتین،ونزوئلا،اکوادر و بولیوی. کشورهایی که فقط 20 ساعت در مسیر هوایی هستند و در واقع اینها همه سفیران اربعین در کشورهای خودشان میشوند.
جلوه زیبای شکوه این حضور را در نمازهای جماعتی میبینیم که در مسیر انجام میشود و یک صف 80 کیلومتری از زوار را میبینیم که قامت بسته اند برای نماز جماعت.

چه تدابیری در نظر دارید برای بهتر انجام شدن این مراسم در سال های آینده ؟
هر سال بعد از این همایش بزرگ گزارشاتی نوشته میشود که به ستاد تهران میفرستیم و بر اساس آن آسیب شناسی صورت میگیرد تا انشالله نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل شود.
با توجه به درخواست مقامات محلي [عراقي] در تلاشيم تا توافقنامه اي جهت همكاري بمنظور ايجاد فضاي سبز و درختكاري در مسير نجف به كربلا به امضا برسانيم كه مي تواند در ايام پيش رو كه به تابستان گرم عراق نزديك مي شويم در مسير طريق الحسين عليه السلام بخدمت زوار بيايد.
در برنامه ها هست که کمک به افزایش کارخانه های تصفیه و بسته بندی آب و تولید یخ کنیم. ضمن اینکه در نظر داریم چادرهای اسکان را تبدیل به سازه های ثابت کنیم تا از ورود گرما و حرارت جلوگیری کنیم.

در بحث ویزای عراق حرف و حدیث فراوان است .چرا عراق تمایلی به لغو روادید ندارد؟
 بحث ویزای عراق یک حق حاکمیتی است . ما آمادگی خود را برای لغو روادید به طرف عراقی اعلام کردیم اما به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها در کشور عراق برای پذیرایی از حجم زیاد زائران طرف عراقی نمیتواند بپذیرد.

به نظر شما حضور شهرداری تهران امسال چگونه بود؟
امسال هم شهرداری تهران و مشهد برای کمک به شهرداری کربلا ورود کردند هر چند سوء تفاهماتی پیش آمد که ناچیز بود. البته شاید درجه حضورشان کمتر بود اما نیروهای شهرداری برای کمک حال برادران عراقی اینجا حضور داشتند.

در سطوح عالی نظام بحث اربعین چگونه پیگیری میشود؟
 امسال آقای جهانگیری در بیش از 200 عمود (نزیک 10 کیلومتر) حضور یافت و با راه پیمایان گفتگو کرد و حتی عکس یادگاری گرفت. این حضور جدای از ابراز ارادت به مقام اهل بیت (ع) هم به معنای نوعی تشکر از ملت و دولت عراق و عشایر و میزبانی آنها بود و هم سرکشی از خدمات رسانی موکب های ایرانی.

امسال در مسیر پیاده روی شایعات فراوانی از عملیات تروریستی و انتحاری مطرح میشد. در بحث امنیت چه تدابیری انجام دادید؟
 به جهت شکست های گسترده جبهه تروریستی داعش نگرانی از نفوذ نیروهای فراری به شهرها وجود داشت که شایعات فراوانی هم در پی آن به وجود آمد که الحمدلله با هوشیاری نیروهای امنیتی این افراد شناسایی و دستگیر شدند. این شایعات حربه خود دشمن بود و این ایجاد هراس در این جمعیت فراوان ممکن بود با مشکل ایجاد شود . البته برخی مسائل امنیتی پیش آمد که افراد خاطی دستگیر شدند.
 


کد مطلب: 32456

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32456/تلاشيم-توافقنامه-اي-درختكاري-مسير-نجف-كربلا-امضا-کنیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir