نشست پژوهشی «وضعیت شیعه‌شناسی در مراکز علمی انگلیس»

21 بهمن 1396 ساعت 11:31

نیومن بیان کرد: ما پیروان سنت ابراهیمی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی باید گفت‌وگوی مشترکی را ایجاد نماییم و خوبی‌های همدیگر را یاد بگیریم.


پرفسور اندرو نیومن استاد دانشگاه ادینبرو انگلیس در این نشست پژوهشی که عصر پنج‌شنبه در موسسه الحکمه قم برگزار شد، در مورد مفهوم شیعه و حوزه‌های جغرافیایی آن به ارائه توضیح پرداخت و گفت: یکی از نکات اساسی در تحقیقات صورت گرفته در مورد تشیع، ضعف شدید ادبیات غرب در مورد شیعه به طور کلی و منزلت حدیث نزد شیعه است.
وی ادامه داد: خاستگاه عدم توجه به شیعه و احادیث شیعه، غفلت غرب از نقش دین به طور کلی و به ویژه نقش‌آفرینی ایدئولوژی شیعه است. 
استاد دانشگاه ادینبرو انگلیس اضافه کرد: خاستگاه دیگر، غفلت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها، فقدان اساتید متخصص قوی در مورد شیعه‌شناسی و به ویژه حدیث‌شناسی شیعه است.
وی با بیان این‌که ترجمه و انتشارات کتاب وقت و پول زیادی لازم دارد، گفت: سه مرکز اصلی آکادمی در انگلیس جزو مراکز شیعه‌شناسی هستند و در این عرصه به فعالیت می‌پردازند.
نیومن اضافه کرد: ما پیروان سنت ابراهیمی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی باید گفت‌وگوی مشترکی را ایجاد نماییم و خوبی‌های همدیگر را یاد بگیریم. وی با تأکید بر این‌که ما مسیحیان نیز گرفتار سکولارها و لائیک‌ها و ایسم‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: ما دینداران باید کاری کنیم سنت ابراهیمی از بین نرود.
استاد دانشگاه انگلیس اضافه کرد: باید برای امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه ادینبورگ و جامعه المصطفی تلاش کنیم و رفت و آمدها بیشتر شود. وی با بیان این‌که باید از مرحله حرف زدن صرف عبور کنیم اضافه کرد: باید جلو رفته و بیشتر کار کنیم و وارد مراحل عملی شویم.
در ادامه این نشست معرفی سایت‌ها و وب سایت‌های مراکز مختلف انگلیس و اسکاتلند در موضوع شیعه‌شناسی انجام شد. معرفی کتاب ژورنال مطالعات شیعه و معرفی کتاب با موضوع ملاصدرا به انگلیسی همچنین توضیح در خصوص دانشکده‌های اسلامی بریتانیا از دیگر برنامه‌های این نشست علمی بود. متون ترجمه شده از بزرگان شیعه به زبان انگلیسی و معرفی ترجمه کتاب‌های سید بحرالعلوم به انگلیسی همچنین معرفی وب سایت‌های مختلف شیعه‌شناسی در انگلیس مانند وب سایت «محمد» از دیگر بخش‌های این نشست بود.


کد مطلب: 32574

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32574/نشست-پژوهشی-وضعیت-شیعه-شناسی-مراکز-علمی-انگلیس

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir