یادداشتی در آستانه دیدار سالانه ستایش‌گران اهل‌بیت(ع)، با رهبر انقلاب

لطفا حساس باشید

سید محمد جواد شرافت

15 اسفند 1396 ساعت 11:27


دیدار هر ساله‌ی مقام معظم رهبری با مادحان و شاعران اهل بیت در روز ولادت حضرت صدیقه طاهره، آثار و برکات فراوانی در ابعاد مختلف دارد که معمولاً مورد توجه اهل نظر و صاحبان دغدغه در زمینه‌ی معارف ولایی واقع شده است.
🔸اما نکته‌ای که در این یادداشت قصد دارم به آن نگاهی گذرا داشته باشم این است که این دیدار، زمینه‌ساز تولید شعر فاطمی آن هم با سطحی قابل قبول‌تر از شعر مورد استفاده در هیئات مذهبی است. در این مراسم حضور یک شاعر و چند مداح پیشکسوت و جوان که در مجالی محدود، فقط فرصت ارائه شعر دارند و دیگر هیچ، ضرورت دسترسی به شعری شایسته و بایسته و ترجیحاً تازه را ایجاب می‌کند. شعری که بتواند توجه حاضران در جلسه -که از مداحان و  شاعران نخبه و مستمعین حرفه‌ای مجالس آل‌الله اند- را به خود جلب کند و از همه مهم‌تر مورد توجه شاعر و منتقدی با نگاهی عمیق و دقیق یعنی مقام معظم رهبری قرار گیرد.
🔹معمولاً هر سال پیش از این دیدار، چند اثر تازه سروده می‌شود و شاعران تلاش دارند تا در حد ذوق و توانایی خود نکات فنی و محتوایی فراوانی را در شعر خود لحاظ کنند و حداقل از عیوب بارز در حیطه‌ی ساختار و مضمون فاصله گیرند.
🔸در کنار پرداختن به مدح و منقبت حضرت زهرا و پرهیز از ورود به فضای مرثیه، توجه به مسائل روز و اصطلاحاً کُنشمند بودن نسبت به موضوعات مهم روزگار از دیگر ویژگی‌های بسیاری از این سروده‌هاست که اگر به صورت مناسب و متناسب ارائه شود، می‌تواند به پویایی و تأثیرگذاری بیشتر و بهترِ شعر فاطمی معاصر کمک شایانی کند.
🔹اگر شعرهایی که در سال‌های اخیر به بهانه‌ی این دیدار سروده و ارائه شده‌اند، در یک مجموعه گردآوری شوند؛ تأثیر این جلسه بر شعر مدحی فاطمی از حیث کمی و کیفی بیشتر دیده می‌شود و می‌توان ویژگی‌های مثبت و برخی آسیب‌های احتمالی را به صورت دقیق‌تری بیان کرد.
🔸در هر صورت اگر شاعران گرامی و مادحان ارجمند به اندازه‌ی این مراسم، در تمامی مجالس و محافل اهل‌بیت بر نوع انتخاب شعر و نحوه‌ی ارائه‌ی آن حساسیت داشتند، اوضاع و احوال شعر ولایی بسیار شایسته‌تر از موقعیت کنونی آن بود.
🔹امید می‌رود که با توجه علمی و عملی به بیانات کلیدی و کاربردی رهبر فرزانه انقلاب، خادمین فرهنگی هنری معارف اهل بیت اعم از خطیبان و مادحان و شاعران در این عرصه‌ی خطیر و تأثیرگذار موفق‌تر از پیش باشند.


کد مطلب: 32656

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32656/لطفا-حساس-باشید

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir