تحقق گفتمان‌سازی با ترسیم خط فکری برای جامعه مداحان/ وضعیت مداحی دچار دگردیسی و استحاله شده

29 اسفند 1396 ساعت 10:28

روشن روان: بزرگترین چالشی که جامعه مداحی با آن مواجه است، این است که وضعیت مداحی در کشور دچار دگردیسی و استحاله شده و هیئتهای مذهبی به سمتی می روند که نه تولدها، تولد است و نه شهادتها، شهادت است، نه عزاداری‌ها به معنای واقعی عزاداری است و نه شادی‌ها به معنای واقعی شادی است


سمیه قربانی/ دعبل : مجتبی روشن روان به تازگی مسئول بسیج مداحان شده است و فعالیت‌هایی در زمینه مداحی انجام داده‌. به بهانه پایان سال 96 با او به گفت و گو نشستیم تا درباره فعالیتهای سال گذشته و برنامه های سال آینده حرف بزنیم؛

مهم‌ترین محورهای کاری مجموعه شما در سال 96 چه بوده است؟
مهمترین محور کاری ما در بسیج مداحان برگزاری دوره‌های آموزش مداحی بود که برای خواهران و برادران اجرا شد، همایش فعالان عرصه ستایشگری با حضور 300 نفر برگزار شد.

 آیا برنامه‌های سال 97 خود را تدوین کرده‌اید؟ مهم‌ترین اقدامات شما در سال 97 چه خواهد بود؟
در سال آینده نیز برنامه‌هایی مانند توانمندسازی مداحان در حوزه آموزشی  و تربیتی در همه سطوح به ویژه نوگلان و نوجوانان را دنبال می کنیم، زمینه سازی حضور پررنگ مفاخر و چهره های شاخص مداحان از شهرستانها در دیدار با مقام معظم رهبری نیز از برنامه های مهم امسال است که در اغلب دیدارها حضور مداحان شهرستان کم رنگ است.

به دیدار مقام معظم رهبری با مداحان اشاره کردید، در دیدار اخیر معظم له چه نکات مهمی را بیان فرمودند؟
متاسفانه این دیدار، خوب و قوی مدیریت نشد. زیاده از وقت مقرر خواندن مداحان  سبب شد فرصت برای سخنرانی حضرت آقا بسیار کم باشد. که  مقام معظم رهبری تنها توانستند به این نکته اشاره کنند: مداحان رسانه اثرگذار هستند و اشعار و محتوایی که انتخاب می کنید، باید باعث رشد ایمان و معرفت مخاطبین باشد. زهی تاسف از آن همه وقت طلایی که فرصت استفاده دست نداد.

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال 96 با آن مواجه هستید چیست؟
بزرگترین چالشی که جامعه مداحی با آن مواجه است، این است که وضعیت مداحی در کشور دچار دگردیسی و استحاله شده و هیئتهای مذهبی به سمتی می روند که نه تولدها، تولد است و نه شهادتها، شهادت است، نه عزاداری‌ها به معنای واقعی عزاداری است و نه شادی‌ها به معنای واقعی شادی است. به این معنی که درست اجرا نکردن مناسبتها یکی از چالشهای مهم است ،جریاناتی ایجاد می شود که چندان از اصالت و هویت برخوردار نیستند. مادی گرایی در میان برخی از مداحان مشاهده می شود که نوعی معامله گری است. از همه اینها مهمتر این است که این چند سال که مقام معظم رهبری خطوط فکری را برای جامعه مداحان ترسیم می کند، هیچ نهاد و سازمانی مسئول عملی کردن فرمایشات رهبری نیست و کسی نیست که آنها را پیگیری کند و ازبین بیش از 10 نهاد و مؤسسه متولی امور مداحی کسی این موضوع را پیگیری نمی کند.

در دو سال اخیر مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت علمی در حوزه مداحی و همچنین گفتمان سازی توسط مداحان سخن گفته‌اند. سازمان شما چه اقدام عملی در این باره انجام داده است؟
یکی از وظایف بسیج مداحان، اجرای منویات مقام معظم رهبری است و برنامه های آموزشی که اجرا می کنیم بر اساس همین منویات است؛ چرا که معظم له تأکید دارند که مداحی هنر است و این هنر باید آموخته شود و ما نیز در این راستا فعالیت می کنیم. از این رو در رابطه با گفتمان‌سازی نیز باید به این نتیجه برسیم که گفتمان سازی به چه معناست؟ به نظر می رسد گفتمان سازی به این معناست که یک مسئله مهم، مسئله روز مردم شود. مداحان ما این قدرت را دارند که در رابطه با مسائل مختلف گفتمان سازی کنند و این گفتمان ایجاد نخواهد شد مگر با ترسیم خط فکری برای جامعه مداحان.

امسال در دفترچه های کنکور دانشگاه جامع علمی و کاربردی رشته کارشناسی ستایشگری هم اضافه شده است. آیا شما با این موضوع موافقید؟
این موضوع بسیار خوب است و به فعالیتهای مداحی، وجهه علمی می بخشد. همین که رشته ستایشگری اضافه شده و واحدهایی برای آن تعیین شده، بسیار خوب است و آموزش در این زمینه را علمی‌تر می کند.


کد مطلب: 32704

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32704/تحقق-گفتمان-سازی-ترسیم-خط-فکری-جامعه-مداحان-وضعیت-مداحی-دچار-دگردیسی-استحاله-شده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir