كنگره آمريكا از شيعيان بحرين حمایت کند

شیعه آنلاین , 29 مهر 1387 ساعت 10:37

تعدادي از مخالفان دولت بحرين كه همگي از شيعيان هستند، طي نامه‌اي رسمي به كنگره آمريكا، خواستار دخالت آنها براي حل مشكل‌شان شدند.


به گزارش خیمه، به‌تازگی برخي فعالان مخالف دولت بحرين طي نامه اي رسمي از كنگره آمريكا خواستند تا جهت مقابله با نژادپرستي دولتشان عليه شيعيان، تحركاتي انجام دهند. گفته مي‌شود.

اين درخواست مورد استقبال مقامات كنگره قرار گرفت و وعده داده‌اند كه در اسرع وقت مسأله را پيگيري خواهند كرد.

اولين اقدامي كه نمايندگان كنگره در اين زمينه انجام دادند، پيگيري براي افزايش آزادي‌هاي ديني و انجام برخي اصلاحات توسط دولت بحرين بوده است.

تا پيش از دو دهه قبل، شيعيان بحرين بيش از 95 درصد از جمعيت اين كشور كوچك در حوزه خليج فارس را تشكيل مي‌دادند و به جزء خاندان حاكميت، هيچ خاندان يا خانواده ديگري پيرو مذهب اهل سنت نبود.

خاندان حاكميت كه از كودتا يا انقلاب احتمالي به شدت در هراس بود، به پذيرفتن افراد سني مذهب به عنوان مهاجر از اردن و سوريه اقدام ورزيد و طي يك دهه تمام آنان را در سازمان‌هاي امنيتي و ارتش خود جا داد تا از شيعيان در امان باشد.

پس از استقرار كامل اوضاع و در دست گرفتن امور توسط اهل سنت، تحركات ضدشيعي آنان روزبه‌روز افزايش يافت.

در انتخابات پارلماني سال 2007 شيعيان اين كشور موفق شدند 14 كرسي پارلماني از مجموع 30 كرسي را از آن خود كنند، يك كرسي نيز به اهل سنت رسيد؛ 15 كرسي ديگر توسط دولت به صورت انتصابي تعيين شد و تمام اين كرسي ها در دست اهل سنت قرار گرفت تا آنان تصميم گيرنده اصلي باشند.

در حال حاضر تنها 13 درصد پست‌هاي دولتي در اختيار شيعيان اين كشور است و از مجموع 25 وزير تنها 5 نفر از آنان شيعه مذهب هستند.


کد مطلب: 3274

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/3274/كنگره-آمريكا-شيعيان-بحرين-حمایت-کند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir