وقتی حلاوت زیارت در کام زائر تلخ می‌شود/رفاه مسافر فدای سود مادی

21 فروردين 1397 ساعت 11:04

مشکلات امنیتی، اسکان در اماکن غیر استاندارد و پرداخت هزینه‌های خارج از چارچوب از جمله مشکلات سفر با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات است که موجب می‌شود حلاوت زیارت به کام زائر تلخ شود.


از هر ایرانی مسلمان که بپرسی چه آرزویی داریی، بی‌شک یکی از پاسخ هایش رفتن به سفرهای زیارتی به ویژه سفر به کربلا و نجف است.
حتی اگر یک بار تجربه اقامه نماز رو به روی ایوان طلای نجف و یا خواندن زیارت عاشورا در بین الحرمین را داشته باشد، باز باشنیدن نوای هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله، اشک می‌ریزد و از خداوند طلب زیارت مجدد می‌کند.
اما این احساسات پاک و لطیف که نشان دهنده عشق ایرانی‌ها به اهل بیت(ع) است، گاه مورد سوء استفاده کسانی قرار می‌گیرد که می‌خواهند به نام کربلا و زیارت عتبات  به سودهای مادی برسند و با تبلیغات فراوان زائر جذب کرده و به صورت غیرقانونی افراد را به کشور عراق می‌برند.
اتفاقی که بارها افتاده و هر بار برای زائران مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. زائرانی که نمی‌دانند ورود غیر قانونی به کشور عراق ممکن است برایشان حبس نیز در پی داشته باشد.
ابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی در این زمینه به ذاکرنیوز گفت: متأسفانه گاه عده‌ای از افراد اعم از خانم و آقا بدون هیچگونه مجوزی برای اعزام زائران و علاقمندان به زیارت عتبات اقدام می‌کنند.
وی اظهار کرد: این افراد از احساسات پاک مردم سوء استفاده کرده و به صورت غیر قانونی و بدون داشتن هیچگونه مجوزی اقدام به اعزام زائر می‌کنند که در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.



سرگردانی ۲۰۰ زائر در مرز مهران طی نوروز ۹۷
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی بیان کرد:  در ایام نوروز امسال نیز فردی ۲۰۰ نفر از خراسان‌جنوبی را برای زیارت عتبات ثبت‌نام کرد، ولی زمانی که این افراد به مرز مهران رسیدند، دریافتند که ویزای آنان تقلبی است و فرد خاطی نیز هیچگونه مسئولیتی را نپذیرفت.
نوفرستی با اشاره به اینکه در این زمینه شکوائیه‌ها و پرونده‌هایی تشکیل شده است، ادامه داد: هر چند از لحاظ حقوقی قضیه مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی آسیب روحی که به این زائران وارد شده است را چگونه می‌توان جبران کرد.
وی افزود: در برخی از مواردی که افراد را به صورت غیر قانونی به کشور عراق برای زیارت برده‌اند، زائران حتی مکان اسکان مشخصی نداشته و بسیاری از هزینه‌ها را نیز خود زائران پرداخت کرده‌اند.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیاری از این افراد در جلسات ویژه بانوان اقدام به تبلیغ و جذب زائر می‌کنند، گفت: حج و زیارت در همه شهرها و مراکز بخش‌ها دفتر دارد و به راحتی می‌توان ادعای افراد را مبنی بر داشتن مجوز از حج و زیارت را بررسی کرد.
نوفرستی اظهار کرد: اگر کسی با کاروانی فاقد صلاحیت قانونی به کشور عراق سفر کند، در صورت وقوع حوادث تروریستی، تصادف، فوت یکی از همراهان، دعوای منجر به ضرب و جرح و سایر موارد این چنینی با مشکل مواجه خواهد شد.
فریب قیمت پایین کاروان‌های آزاد را نخورید
وی با اشاره به اینکه بسیاری با توجه به تفاوت قیمت کاروان‌های مجاز و غیر مجاز در کاروان‌های فاقد مجوز ثبت‌نام می‌کنند، یادآور شد: این افراد به این مسئله توجه ندارند که در طول سفر مجبور خواهند شد خود در برخی موارد هزینه کنند که در نهایت هزینه سفر آنان را بالا می‌برد.
علی اکبر غلامپور، مسئول حراست حج و زیارت خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به ذاکرنیوز گفت: بر اساس قانون توسعه ایران گردی و جهان‌گردی مصوبه مجلس شورای اسلامی افرادی که نسبت به اعزام افراد به اماکن زیارتی خارج از کشور اقدام می‌کنند، باید مجوز قانونی داشته باشند.
وی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ۳۳ شرکت مجوز دار در این زمینه داریم که سالیانه حدود ۲۰ هزار زائر را به عتبات می‌برند.
مسئول حراست حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت غیر قانونی برخی از افراد در جهت اعزام زائران به عتبات، بیان کرد: ممکن است این افراد در ابتدای امر ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ قانونی از زائر پول بگیرند اما در طول مسیر هزینه متفرقه زیادی اخذ می‌کنند.



شیوه اسکان زائر در کاروان‌های غیر قانونی نامطلوب است
غلامپور ادامه داد: کاروان‌های مجوز دار برای هر کاروان ۳۸ نفره ۱۷ اتاق می‌گیرند که باید ۱۱ اتاق دو تخته و ۶ اتاق سه تخته باشد، این در حالی است که کاروان‌های غیر قانونی تنها ۵ یا ۶ اتاق آن هم در هتل‌های از رده خارج می‌گیرند.
وی افزود: کاروان‌های غیر قانونی قرارداد امنیتی ندارند و از این جهت ۹۰ درصد کاروان‌هایی که در حوادث تروریستی آسیب می‌بینند، کاروان‌های غیر قانونی هستند.
کاروان‌های غیر قانونی قرارداد امنیتی ندارند و از این جهت ۹۰ درصد کاروان‌هایی که در حوادث تروریستی آسیب می‌بینند، کاروان‌های غیر قانونی هستند مسئول حراست حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: بر این قبیل کاروان‌ها هیچ نظارتی نمی‌شود، تا شهر سامراء نیز هیچ پذیرایی از زائران صورت نمی‌گیرد و مشکلات عدیده ای برای زائران به وجود می‌آید.

تشکیل ۶ پرونده شکایت از متولیان کاروان‌های غیر مجاز در سال گذشته
غلامپور  با اشاره به اینکه اسامی کاروان‌های مجاز زیارت عتبات در خراسان‌جنوبی به راحتی قابل دسترسی است، اظهار کرد: طبق قانون، سازمان حج و زیارت باید از افرادی که به صورت غیر قانونی اقدام به اعزام زائر می‌کنند، شکایت کند.
وی یادآور شد: در سال گذشته ۶ پرونده در این زمینه در دادگستری خراسان‌جنوبی مطرح شده و احکام بسیار خوبی چون جریمه نقدی، تعطیلی محل کسب و سایر اهرم‌های بازدارنده صادر شده است.
محمدرضا اعراب شیبانی، معاون دادستان بیرجند نیز در این زمینه گفت: براساس قوانین کسانی که بدون مجوز قانونی اقدام به ثبت‌نام از افراد برای سفر عتبات و اعزام زائر می‌کنند، مجرم هستند.
معاون دادستان بیرجند اظهار کرد: این کاروان‌های غیر قانونی که در اصطلاح از آنان به عنوان کاروان‌های آزاد بر یاد می‌شود از این جهت به دنبال مجوزهای قانونی نمی‌روند که می‌خواهند با عدم رعایت استانداردهای لازم درآمد بیشتری کسب کنند.



کلاهبرداری و تشویق به خروج غیرقانونی، جرائم اصلی متولیان کاروان‌های آزادبر
شیبانی بیان کرد: این افراد گاه با تبلیغات، خود را دارای مجوز جلوه داده و با اقدامات متقلبانه از افراد هزینه‌هایی را اخذ می‌کنند که مصداق کلاهبرداری و جرم است.
وی ادامه داد: از طرفی گاهی افراد را تشویق به خروج غیر قانونی از کشور می‌کنندکه جرم مستقلی را تشکیل می‌دهد.
معاون دادستان بیرجند یادآور شد: سازمان حج و زیارت با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی از عواقب خطرناک سفر غیرقانونی و پیامدهای امنیتی آن می‌تواند موارد این چنینی را کاهش دهد.
حال اگر عزم سفر کربلا داریم، اگر می‌خواهیم با آرامش، امنیت و رفاه ساعاتی را در بین الحرمین بگذرانیم، یا در سرداب امام زمان(عج) دعای فرج بخوانیم و اگر دلمان به سمت ایوان طلای نجف پر کشیده است بهتر است برای رسیدن به خواسته‌مان راهی امن و قانونی را انتخاب کنیم.
اگر مسیر امن و قانونی را برای سفرمان انتخاب نکنیم، ممکن است در مرز ایران و عراق قبل از آنکه روحمان را در هوای کربلا شست و شو دهیم مجبور به بازگشت شویم و خواسته دلمان به مرحله اجابت نرسد.
و آن وقت ما می‌مانیم و التماس دعاهایی که بر دوشمان مانده و چشم‌هایی که خیس از اشک هنوز زائر سید الشهدا(ع) نشده است.


کد مطلب: 32740

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/32740/وقتی-حلاوت-زیارت-کام-زائر-تلخ-می-شود-رفاه-مسافر-فدای-سود-مادی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir