کد مطلب : ۳۲۷۹۵
حضرت سیدالشهدا(ع) چلچراغی از تمام زیباییها و بایستنیهاست
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی از خطبای شهر تهران با اشاره به اینکه مسلماً در میان اولیای خدا و در عالم وجود، در میان سلسله انبیاء و اولیا، سالار شهیدان عالم جایگاه بسیار متمایز، والا و بی نظیری دارد، گفت: جهتش این است که امام حسین(ع) تمامی مراحل کمال، تمامی منازل سلوک را در آخرین درجه حد تصور از وجود مبارکشان را طی کردند.
وی افزود: به عبارت دیگر در شب و روز عاشورا که شما نمایشگاه بسیار عمیقی از برترین های عالم هستی را در راستای کمال و میل به ارزش های الهی را ملاحظه می فرمایید، تمام آن ارزش ها از منزل یُقظه تا منزل سیره الی الله که حدود 100 منزل را بزرگان ما مانند خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین شمردند و امام خمینی(ره) شرح مفصلی بر منازل السائرین نوشتند، در اوج عظمت بروز و ظهورش را در رفتار سالار شهیدان عالم می بینید.
حجت الاسلام ادیب یزدی بیان داشت: همه انبیاء و اولیاء هر کدامشان به یکی دو تا از این ارزش ها توانستند دسترسی پیدا کنند، ولی سالار شهیدان عالم تمامی ارزش های کمال، مظاهر جمال و جلال الهی را از خودشان بروز دادند و واقعاً کاری که از این بزرگوار سر زد، در طول قرون و اعصار بی بدیل است.
وی ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) اعجوبه عالم وجود هستند؛ یعنی چلچراغی از تمام زیبایی ها و بایستنی ها است و جلال الهی را در رفتار امام حسین(ع) می بینید. در واقع حضرت(ع) را مظهر صفات ضد می دانیم، چون امام معصوم مظهر صفات پروردگار عالمیان است و در صفات حضرت حق تعالی گاهی اوقات مفاهیم ضد یکدیگر سر می دادند، مثلاً خداوند هم می میراند و هم زنده می کنند، هم حافظ است و هم رافع؛ یعنی هم پایین می آورد و هم بالا می برد، این ظهور صفات ضد یکدیگر در صفات پروردگار است.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: البته در ذات حق ضدیت راه ندارد، در ذات پروردگار عالمیان علم و حیات عین همدیگر است؛ یعنی به هیچ عنوان نافی همدیگر نیستند، ولی وقتی همین صفات حق تعالی را ملاحظه می کنید که می خواهد به ممکنات تعلق بگیرد و در سیر نزولی دارای ضد یکدیگر هم می شوند، وجود مبارک امام معصوم مظهر صفات پروردگار عالمیان است، در روز عاشورا هم از امام حسین(ع) صفات ضد سر می زند.
وی گفت: این نکته ای است که بسیاری از کسانی که در تاریخ عاشورا تحقیق و مطالعه می کنند، چون نمی دانند قضیه از چه قرار است و در امام شناسی به اندازه کافی کار نکردند، نمی توانند کارهای حضرت سیدالشهدا(ع) را تحلیل کنند، در روز عاشورا از یک طرف امام حسین(ع) امام المضطرین بودند، یعنی پیشوای بیچاره ترین آدم های عالم بودند، ولی همین امام معصوم در روز عاشورا از کوه های عالم محکم تر ایستادند، یعنی در اوج سنگینی و متانت، عظمت ظهور پیدا کردند.
حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار داشت: به همین خاطر به امام حسین(ع) «مضطر وقور» می گویند، دو صفت ضد یکدیگر، مضطر یعنی بیچاره، «وقور» از وقار می آید که صیغه مبالغه است؛ یعنی بسیار سنگین و متین، این نشان دهنده این است که حضرت در عالی ترین مراتب فوق تصور بشری هستند، تمام کمالات در وجود نازنینشان سر زد و مباحث عجیب و عمیقی در امام شناسی، سالارشناسی و حسین شناسی باید انجام شود تا بلکه انسان بتواند قطره ای از اقیانوس بی نهایت وجود مبارک سالار شهیدان عالم را شناسایی کند.
وی افزود: به عبارت دیگر در شب و روز عاشورا که شما نمایشگاه بسیار عمیقی از برترین های عالم هستی را در راستای کمال و میل به ارزش های الهی را ملاحظه می فرمایید، تمام آن ارزش ها از منزل یُقظه تا منزل سیره الی الله که حدود 100 منزل را بزرگان ما مانند خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین شمردند و امام خمینی(ره) شرح مفصلی بر منازل السائرین نوشتند، در اوج عظمت بروز و ظهورش را در رفتار سالار شهیدان عالم می بینید.
حجت الاسلام ادیب یزدی بیان داشت: همه انبیاء و اولیاء هر کدامشان به یکی دو تا از این ارزش ها توانستند دسترسی پیدا کنند، ولی سالار شهیدان عالم تمامی ارزش های کمال، مظاهر جمال و جلال الهی را از خودشان بروز دادند و واقعاً کاری که از این بزرگوار سر زد، در طول قرون و اعصار بی بدیل است.
وی ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) اعجوبه عالم وجود هستند؛ یعنی چلچراغی از تمام زیبایی ها و بایستنی ها است و جلال الهی را در رفتار امام حسین(ع) می بینید. در واقع حضرت(ع) را مظهر صفات ضد می دانیم، چون امام معصوم مظهر صفات پروردگار عالمیان است و در صفات حضرت حق تعالی گاهی اوقات مفاهیم ضد یکدیگر سر می دادند، مثلاً خداوند هم می میراند و هم زنده می کنند، هم حافظ است و هم رافع؛ یعنی هم پایین می آورد و هم بالا می برد، این ظهور صفات ضد یکدیگر در صفات پروردگار است.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: البته در ذات حق ضدیت راه ندارد، در ذات پروردگار عالمیان علم و حیات عین همدیگر است؛ یعنی به هیچ عنوان نافی همدیگر نیستند، ولی وقتی همین صفات حق تعالی را ملاحظه می کنید که می خواهد به ممکنات تعلق بگیرد و در سیر نزولی دارای ضد یکدیگر هم می شوند، وجود مبارک امام معصوم مظهر صفات پروردگار عالمیان است، در روز عاشورا هم از امام حسین(ع) صفات ضد سر می زند.
وی گفت: این نکته ای است که بسیاری از کسانی که در تاریخ عاشورا تحقیق و مطالعه می کنند، چون نمی دانند قضیه از چه قرار است و در امام شناسی به اندازه کافی کار نکردند، نمی توانند کارهای حضرت سیدالشهدا(ع) را تحلیل کنند، در روز عاشورا از یک طرف امام حسین(ع) امام المضطرین بودند، یعنی پیشوای بیچاره ترین آدم های عالم بودند، ولی همین امام معصوم در روز عاشورا از کوه های عالم محکم تر ایستادند، یعنی در اوج سنگینی و متانت، عظمت ظهور پیدا کردند.
حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار داشت: به همین خاطر به امام حسین(ع) «مضطر وقور» می گویند، دو صفت ضد یکدیگر، مضطر یعنی بیچاره، «وقور» از وقار می آید که صیغه مبالغه است؛ یعنی بسیار سنگین و متین، این نشان دهنده این است که حضرت در عالی ترین مراتب فوق تصور بشری هستند، تمام کمالات در وجود نازنینشان سر زد و مباحث عجیب و عمیقی در امام شناسی، سالارشناسی و حسین شناسی باید انجام شود تا بلکه انسان بتواند قطره ای از اقیانوس بی نهایت وجود مبارک سالار شهیدان عالم را شناسایی کند.
مرجع : فارس