شاعران به عنوان طلایهداران جامعه بشری هستند و همواره باید مردم را به فضای شعری نزدیکتر کنند.
چهل و سومین نشست انجمن ادبی- آیینی «ارادت» شب گذشته در محل ساختمان بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد. این محفل شعرخوانی، متشکل از شاعران برجستۀ آیینی مشهد است که هر هفته به قرائت اشعار خویش در زمینههای مختلف مذهبی و آیینی میپردازند. این جلسه با حضور معاونت فرهنگی بنیاد بینالمللی امام رضا(ع)، مهدی آخرتی، مسعود یوسف پور و دیگر شاعران برجستهٔ آیینی برگزار شد. شایان ذکر است استاد «عباس ساعی» و استاد «علی انسانی» ذاکران و شاعران اهل بیت(ع) میهمان ویژهٔ این نشست بودند.
معاون فرهنگی بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) با بیان اینکه منش و سیرهٔ ائمهٔ اطهار(ع) باید برای شاعران معیاری برای سرودن اشعارشان شود، ادامه داد: در این صورت مخاطب با سیرهٔ این معصومین با زبان شعر انس میگیرد و به نوعی امامشناسی را میآموزد.
وی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی ائمه(ع) بسیار گسترده است به خصوص با افرادی که هم فکر با آنان نبودند با ملایمت و کریمانه رفتار میکردند، گفت: اگر مردم با ابعاد شخصیتی بزرگان دین آشنا شوند به راحتی معانی صفاتی مانند کریم و ... را متوجه میشوند، در این میان وظیفهٔ سنگینی به دوش شاعران است و آنان باید مظلومیت اهل بیت(ع) را به مردم بشناسانند.
سیدی افزود: همهٔ مردم در زندگی روزمرهٔ خود به نوعی از کرامات اهل بیت(ع) برخوردار شدهاند که «آریا عظیمی نژاد» آهنگساز قطعهٔ ماندگار «آمدم ای شاه پناهم بده» از این قاعده مستثنی نبود، او معتقد است به سبب کرامت امام رضا(ع) توانسته است از مرگ به زندگی برگردد.
لزوم ایجاد فضای شاعرانه قوی سبب ارتقا دانش شاعران میشود
دکتر عباس ساعی شاعر و پژوهشگر مطرح ادبی مشهد، میهمان ویژهٔ این نشست بود و تجربیات خود را در اختیار شاعران این شب شعر آیینی گذاشت و نکاتی را در خصوص شعر مطرح کرد.
این شاعر برجستهٔ آیینی با بیان اینکه حوزه شعر قبل از پیروزی انقلاب شامل معضلهایی از جمله بدبینی بود و زمینهٔ جداسازی مردم از شعر فراهم شده بود، گفت: انقلاب باعث شد تا شعر از چنینی وضعیتی خارج شود و مجدد به زبان، ذهن و دلهای گرم مردم بازگردد و با استقبال بسیار گسترده از سوی مردم مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه شعر سرودن برای حضرت زهرا(س) به سبب سرشار بودن شخصیت ایشان از عطوفت و ملایمت آسان است و میتواند تصویر ذهنی از این حضرت را به زیباترین شکل ممکن ارائه دهد، خاطرنشان کرد: سه محور برای ارزندگی شعر توسط دکتر شفیعی مطرح می شود که یکی از آن محورها ژرفانگیز بودن شعر است و اینکه ریشه در ادبیات فارسی و تاریخ کهن ادبیات ما داشته باشد.
ساعی با تأکید براینکه شعربه عنوان یک بخش تجزیهناپذیر از فرهنگ جامعه است، بیان کرد: شاعران به عنوان طلایهداران جامعه بشری هستند و همواره باید مردم را به فضای شعری نزدیکتر کنند.
این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه شعرآموزشی نیست بلکه تجربی است، ادامه داد: اگر فردی در یک کارگاه آموزشی شعر شرکت کند در ارتقا شعری خیلی پیشرفت نمیکند اما یک فضای شاعرانه در این مورد تأثیرگذار است. اگر گروهی همدل کنار یکدیگر قرار گیرند و به خوانش اشعارشان بپردازند در سرودن اشعار قوی به یکدیگر کمک میکنند و اشعار آنها ماندگار خواهد شد.
وی افزود: نکات آموزشی شعر برای همگان به راحتی قابل دسترسی است اما همنشینی و فضای شاعرانهٔ مفید و قوی کمیاب است که توصیه میکنم شاعران این فضاها را شناسایی و در این محافل ادبی شرکت کنند. در این گونه فضا ها شاعران با جان و دل به اشعار یکدیگر گوش میسپارند و به نوعی که شعر خودشان است آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهند.
کور شدن ذائقهٔ شاعران با شرکت در جلسات آیینی ضعیف
مهدی آخرتی منتقد و شاعر مشهدی در ادامهٔ این نشست مطالبی را در خصوص شعر آیینی بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه جلسات بیارزش شعری سبب کور شدن ذائقهٔ مخاطبان میشود، گفت: ذوق شاعری با شنیدن اشعاری که سطح متوسط دارد از بین میرود لذا شاعران باید در نشستهای ادبی قوی شرکت کنند چرا که حضور در جلساتی که سطح پایینی دارند هستند به جهت راهنماییهای غلط و نبودن متخصصین در این حوزه به فضای ذهنی شاعر لطمه وارد میکند.
این استاد ادبیات با اشاره به اینکه جلسات آیینی نباید با رویکرد موازی ایجاد شوند، افزود: ایجاد جلسات موازی شاعرانه با محوریت یکسان لطمهای جدی به جلسات آیینی با سابقه و قوی وارد میکند.
این شاعر مشهدی اظهار کرد: اگر شاعری ساختار جملهٔ یک شعر که قبلاً توسط فرد دیگری سروده شده را عیناً در اشعار خود به کار ببرد یا حتی با جابهجا کردن کلمات در شعرش، سرقت ادبی رخ نداده است بلکه باید معنای ساختاری آن جمله هم در هر دو شعر یکی باشد، تا سرقت اتفاق افتاده باشد.
آخرتی گفت: همنشینی با شاعران ممتاز در سرودن اشعار قوی موثر است.