آیت الله علم الهدی خواستار طراحی نمادهای جدید برای محرم شد

11 شهريور 1397 ساعت 15:39

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هنرمندان با خلق نمادهای جدید و به روز برای نمایش مظاهر قدرت قهرمانان کربلا، از سوءاستفاده دشمنان با نمادهای قدیمی، جلوگیری می کنند.


آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در آستانه محرم الحرام در دیدار با پیشکسوتان هیاتهای مذهبی مشهد افزود: 400 سال پیش 'تیر، شیر و پر طاووس' به عنوان نماد قدرت در علم عزاداری امام حسین(ع) ظهور پیدا کرد اما امروز شیر و پر طاووس نماد قدرت نیست بنابراین لازم است هنرمندان برای جایگزینی نمادهای جدید تلاش کنند.
وی ادامه داد: عزاداری اباعبدالله(ع) نباید طوری برگزار شود که موجب وهن آن حضرت گردد. پیش از این علما قمه زدن را جایز می دانستند اما در شرایط فعلی رهبری و برخی دیگر از علما آن را جایز نمی دانند. قمه زنی در حقیقت یک نوع حجامت است که در شرایط کنونی، دشمنان با تمسک به تصاویر این مراسم مذهب را عامل ترویج خشونت معرفی کرده و موجب وهن دین می شوند.
امام جمعه مشهد همچنین بر هماهنگی هیاتهای مذهبی این شهر با دستگاههای انتظامی برای برگزاری منظم مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ایام محرم تاکید و بیان کرد: تاکنون هیچ دستوری مبنی بر جلوگیری از عزاداری هیچ هیات مذهبی نداده ام و اگر برخی نیز گفته اند به دستور نماینده ولی فقیه ممانعت از فلان نوع عزارداری می شود، بدانید فرد مورد نظر فرافکنی می کند.
وی گفت: برای مراسمها و عزادارایها ‌جلسه بگیرید اما مراقب باشید شورعاشورا به جای دیگری سرایت ندهید تا از شور عزادارایها در محرم کاسته نشود.
آیت الله علم الهدی عزاداری محرم در مشهد را متفاوت با دیگر شهرهای کشور توصیف و بیان کرد: حضرت رضا(ع) برای نخستین بار مراسم دهه محرم را برگزار کردند لذا عزاداری در مشهد همراه با صاحب عزا است و اگر جایی جلوی علم و بلندگوی شما را گرفتند صبر و تحمل کنید و با جمعیت و شکوه بیشتری به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی در آیینهای محرم حضور بهم رسانید.
وی افزود: در عرصه نوکری امام حسین(ع) موقیعتهایی پیش می آید که باید از بسیاری امتیازات گذشت. باید فراتر از دسته عزادارای و روضه خوانی در عرصه های اجتماعی در کنار امام بود. برخی می خواهند علم امام حسین(ع) را بلند کنند اما برای دادن مال و جان، در کنار امام نمی ایستند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هم اینک جبهه ای در این تاریخ 1400 ساله تشکیل شده که می خواهد پیامبر اسلام و امام حسین(ع) را براندازی کند، حالا ما روضه خوانها کجای این میدان هستیم ؟ باید پاسخ دهیم در برابر جریانهای داخلی و خارجی برانداز امام حسین(ع) چه نقش و جایگاهی داریم.
مشهد هزار و 400 هیات مذهبی فعال دارد. در ایام فاطمیه و محرم شمار هیاتهای فعال در این شهر به بیش از سه هزار مورد می رسد.
 


کد مطلب: 33415

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/33415/آیت-الله-علم-الهدی-خواستار-طراحی-نمادهای-جدید-محرم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir