این نقاش انقلابی همواره نگاهی عزتمندانه به اولیاء (ع) دارد چنانکه در نقاشیهای عاشورایی وی امام حسین (ع) و یارانش در موضع قدرت و عزت هستند.
ترسیم اتفاقات عاشورای حسینی در قاب تصویر نیازمند منظری صحیح است، منظری که از عمق نگاه حکیمانهی هنرمند بجوشد تا مخاطب با تماشای آن تحولی درون خود احساس کند.
برخی نقاشیهای عاشورایی صرفاً به رویکرد حماسی واقعه عاشورا یعنی جنگ و خون و خنجر میپردازند، این در حالی است که عاشورا دربرگیرنده مفاهیم انسانی عمیقی است که میتوان گفت هدف امام حسین (ع) از قیام احیاء و اقامه همین مفاهیم بود.
روایت است که وقتی از پیامبر (ص) سوال شد: «چگونه ممکن است کسى غیر از شما زینتبخش آسمانها و زمینها باشد؟» ایشان فرمودند:
«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ» قسم به خدایى که به حقّ مرا پیامبر فرموده است، [مقام] حسین بن على در آسمان بالاتر از [مقام] او در زمین است و در طرف راست عرش الهى درباره او چنین نوشته شده است: «چراغ هدایت و کشتى نجات.»
روشن است که بُعد نورانی و آسمانی واقعه عاشورا بیش از سایر ابعاد مورد توجه ائمه (ع) بوده است؛ بنابراین لازم است که نقاش عاشورایی لایههای عالیتری از واقعه عاشورا را ترسیم کند. برای نیل به این مقصود میبایست مفاهیم عاشورایی از احادیث و روایات استخراج و در خلق هنری به کار برده شود.
خداوند در سوره ابراهیم (ع) فرموده است:
«الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» الف ، لام ، را کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان، پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه نمایی.
رسالت انبیاء و اولیای الهی در هدایت بشر از ظلمتِ جهل به سوی نورِ هدایت است. امامان شیعه (ع) در طول زندگی پربرکت خود همواره در راستای دستگیری آحاد مردم و نجات آنها از تیرگیها و تاریکیهای زندگی دنیوی تلاش میکردند. امروز نیز سیره اهل بیت (ع) برترین الگو برای هدایت و اصلاح خلقیات مسلمانان است. هنرمندان نیز همچون نویسندگان و خطیبان میتوانند از خصلتهای ائمه در راستای انتقال پیام هدایتگری آنان استفاد کنند و چه بسا تاثیر یک تابلوی نقاشی که با این رویکرد خلق شده است از ساعتها مطالعه و استماع سخنرانی بیشتر باشد.
حبیبالله صادقی از جمله نقاشانی است که در آثار عاشوراییِ پرتعداد خود همواره معیارهای مذکور را مدنظر داشته است. این هنرمندِ متعهد فعالیتهای بسیاری در زمینه هنر عاشورایی دارد و حتی نذر کرده تا هر سال در شب شام غریبان یک تابلو برای امام حسین(ع) نقاشی کند. در ادامه تعدادی از نقاشیهای عاشورایی حبیبالله صادقی را تماشا میکنید.
برخلاف برخی از نقاشان عاشورایی که اولیاء (ع) را در برابر اشقیاء در حالت شکست و انفعال به تصویر میکشند، صادقی همواره نگاهی عزتمندانه به اولیا (ع) دارد چنانکه در نقاشیهای عاشورایی وی امام حسین (ع) و یارانش در موضع قدرت و عزت هستند
اولیا چهرهای نورانی و آسمانی دارند و اشقیا با چهرههای تاریک و کریه به تصویر کشیده میشوند به طرزی که میتوان جدال نور و ظلمت را به وضوح در آثار صادقی دید
گاهی نور چهره به سوی آسمان کشیده میشود که نشانهی عروج ملکوتی امام و یارانش در صحرای کربلاست