مشارکت حقیقی در پیاده‌روی اربعین با کمک فضای مجازی

«نذرونه»، جامانده‌ها را به موکب‌ها می‌رساند

فارس , 17 مهر 1397 ساعت 14:29

قرارگاه جهادی امام رضا (ع) امسال با طراحی سایت «نذرونه» می‌خواهد با پیوند مجازی جاماندگان پیاده‌روی اربعین و خادمان موکب‌ها، به هرچه باشکوه‌تر شدن این همایش بزرگ کمک کند.


دوباره دل‌ها هوایی شده برای آن مسیر آسمانی میان نجف و کربلا، برای ستون‌هایی که ستون‌های بهشت به آن غبطه می‌خورند، برای صفای دل خادمانی که هر آنچه دارند، در طبق اخلاص گذاشته و با هزار تمنا پیشکش زائران می‌کنند. دوباره بساط عاشقی پهن شده. دوباره قطره‌ها راهی شده‌اند تا خود را به اقیانوس برسانند. و خوش به حال کسی که از قافله جا نماند... بچه‌های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) که چند سالی است با خدمات ابتکاری در خدمت زائران اربعین هستند، امسال هم با یک نوآوری به استقبال اربعین رفته‌اند. آن‌ها یک راه مجازی برای پیوند دادن حقیقی جامانده‌ها با موکب‌ها و خادمان مسیر پیاده‌روی اربعین طراحی کرده‌اند. سایت «نذرونه»، واسطه بی‌منتی است که جوانان خوش‌ذوق این قرارگاه پیشکش تمام کسانی کرده‌اند که دوست دارند با کم و زیادشان در این خیر عظیم سهیم شوند.

هر زائر، یک سفیر پاکیزگی
حضور اهالی قرارگاه امام رضا (ع) در پیاده‌روی اربعین حالا 4 ساله شده و به همین میزان هم تجربه جوانان خوش‌فکر این تشکل مردمی در خدمت‌رسانی به زائران در این همایش باشکوه بیشتر شده است. «مریم ژاله چین»، دبیر اربعین قرارگاه جهادی امام رضا (ع) با اشاره به اولویت‌های این گروه در این همایش سالانه می‌گوید: «در صحنه خدمات‌رسانی به زائران اربعین شاید اولین موردی که به‌نظرمی‌رسد، برپایی موکب باشد. چون هم خیّران راحت‌تر و بیشتر به آن کمک می‌کنند و هم در حاشیه آن می‌توانی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اجرا کنی. اما ما در قرارگاه امام رضا (ع) در 4 سال گذشته تلاش کرده‌ایم در این همایش بزرگ، سراغ کارهایی برویم که کمتر مورد توجه قرار گرفته یا بر زمین مانده‌است، کارهایی که بیشتر بر خدمات‌رسانی سیار تمرکز دارد. به‌عنوان مثال، برای نظافت مسیر پیاده‌روی، پویش «حریم پاک» را راه‌اندازی کردیم. در این حرکت که در سال‌های گذشته با برپایی 30 پایگاه نظافت و مشارکت 5 هزار جهادگر و با شعار «هر زائر، سفیری برای پاکیزگی است» اجرا شد،‌ خادمان نظافت علاوه بر جمع‌آوری زباله‌ها در مسیر، کیسه‌های ویژه‌ای در میان زائران توزیع می‌کردند تا زباله‌های خود را در آن بریزند. در 4 سال گذشته توزیع 8 میلیون عدد از این کیسه‌های تجزیه‌پذیر که توسط جوانان ایرانی طراحی شده،‌ به کاهش مشکل انباشت زباله‌های پلاستیکی در بافت بیابانی کشور عراق کمک فراوانی کرده است.»

حالا خیّر «جارو» هم داریم!
«اجرای طرح‌هایی مانند پویش حریم پاک، در تغییر نگاه خیّران هم مؤثر بوده است. تا قبل از این، همه عادت کرده‌بودند برای پذیرایی از زائران در موکب‌ها نذر و کمک کنند اما ما حالا نذر جارو،‌ نذر کیسه زباله و نذر مایع دستشویی هم داریم. این موضوع، قبلاً نامتعارف بود اما در این 4 سال، جاافتاده و خیّران در این زمینه هم کمک می‌کنند.» حرکت جوانان قرارگاه امام رضا (ع) در نظافت داوطلبانه مسیر پیاده‌روی اربعین،‌ از بُعد روانی و عاطفی هم در این اجتماع باشکوه مؤثر بوده است. ژاله چین ادامه می‌دهد: «پویش حریم پاک با استقبال فوق‌العاده زائران همراه بود و حتی برخی زائران از دیگر کشورها هم داوطلبانه به صف این خادمان نظافت ملحق می‌شدند. از طرف دیگر،‌ در مقابل جو ناخوشایندی که ایجاد شده‌بود و بدخواهان در میان موکب‌های عراقی این‌طور القا می‌کردند که موکب‌های ایرانی آمده‌اند فضای خدمت اربعین را از شما بگیرند، وقتی عراقی‌ها دیدند خادمان ایرانی آمده‌اند از زیر پای زائران و موکب‌داران عراقی زباله جمع می‌کنند،‌ این جو شکست و آن نگاه ناخوشایند تغییر کرد.»
آشپزها به صف!
جنبه دیگر مشارکت امام رضایی‌ها در خدمت‌رسانی به زائران اربعین، در آشپزخانه رقم می‌خورد: «مقصد گروهی از نیروهای جهادی قرارگاه در پیاده‌روی اربعین، آشپزخانه حرم امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف است. با توجه به جمعیت انبوه زائران و سنگینی کار تهیه غذا برای آن‌ها،‌ هر سال حدود 200 نفر از نیروهای ما که تجربه آشپزی در هیئات و مساجد را دارند، خود را به «مضیف عتبه علویه» رسانده و در کارهای آشپزی و آماده‌سازی غذای زائران کمک می‌کنند.»


طبیب صف به صف به دنبال بیمار
«با اینکه در مسیر پیاده‌روی، پایگاه‌های درمانی توسط هلال‌احمر و... در ستون‌های مشخصی برپاشده و خدمات خوبی به زائران می‌دهند اما ما جای خالی پزشکان را در فاصله میان این پایگاه‌ها و در میان زائران احساس کردیم. بنابراین طرح «پزشک سیار» در ذهنمان جرقه زد.» نتیجه این طرح ابتکاری قرارگاه امام رضا (ع)، سازماندهی این نیروهای متخصص و بی‌ادعا و نزدیک کردن آن‌ها به زائران اربعین بوده است. مریم ژاله چین ادامه می‌دهد: «هر سال در فاصله یک ماه مانده به اربعین، طی فراخوانی، از نیروهای درمانی داوطلب (اعم از پزشک، پیراپزشک، پرستار، فیزیوتراپ و...) برای خدمات‌رسانی در پیاده‌روی اربعین دعوت می‌کنیم. پزشکان و نیروهای درمانی داوطلب در گروه‌های 10 نفره همراه زائران حرکت می‌کنند و با توجه به نصب پرچم‌هایی روی کوله‌هایشان که روی آن به 3 زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی اعلام شده آن‌ها عضو گروه پزشکی هستند، مورد مراجعه زائران قرار می‌گیرند. برای زائرانی که به‌دلیل خستگی نمی‌توانند خود را به پایگاه‌های پزشکی برسانند، دیدن یک پزشک در مسیر و دریافت دارو یا خدمات پزشکی موردنیاز، اتفاق خوبی خواهد بود.» امسال هم پزشکان داوطلب می‌توانند از طریق سایت Bit.do/arb97 و کانال @irmgp در این اردوی درمانی خاص مشارکت کنند.

... و حالا «نذرونه»؛ پویش مجازی جمع‌آوری نذورات مردمی
«قرارگاه امام رضا (ع) با توجه به فضای رسانه‌ای و سرمایه اجتماعی که در چند سال فعالیت خود کسب کرده است، شاید در برقراری ارتباط با مخاطب عام و جلب همراهی و کمک‌های آن‌ها در بحث خدمات‌رسانی در پیاده‌روی اربعین مشکلی نداشته‌باشد. اما بعضی موکب‌های کوچک،‌ سرمایه اجتماعی‌شان محدود می‌شود به اطرافیان و دوستان نزدیکشان و به همین دلیل سهم کمی از کمک‌های مردمی می‌برند. بر این اساس،‌ ما طبق مسئولیت اجتماعی، وظیفه خود دانستیم وارد عمل شده و خدمتی را به این خادمان گمنام اربعین ارائه کنیم. سایت «نذرونه» با همین نگاه شکل گرفت.» دبیر اربعین قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در ادامه می‌گوید: «نذرونه، درواقع، پویش جمع‌آوری نذورات مردمی برای مراسم پیاده‌روی اربعین است و آمده به‌عنوان یک واسطه، نذورات و احسان‌های عاشقان اهل‌بیت (ع) را ساماندهی کرده و به موکب‌های مسیر نورانی نجف به کربلا وصل کند.» شعار پویش نذرونه خطاب به مردم و خیّران این است: «میزبان، شما هستید.» ژاله چین در تشریح معنی این شعار زیبا می‌افزاید: «هدف ما در سایت نذرونه،‌ ایجاد فضایی بی‌هزینه برای معرفی موکب‌ها و خادمان اربعین است تا از این طریق زمینه آشنایی مردم و خیّران با این گروه‌های خدمت‌رسان فراهم شود. به‌این‌ترتیب، خیّران با توجه به نوع خدمتی که هر موکب یا گروه ارائه می‌کند، می‌توانند تصمیم بگیرند به کدام‌یک از آن‌ها کمک کنند.» سایت نذرونه،‌ خدمت بی‌منت و بی‌چشمداشتی است و قرار است تمام عواید آن مستقیماً به دست موکب‌ها برسد: «سایت نذرونه هیچ کارمزدی بابت ارائه این خدمات دریافت نمی‌کند و 100 درصد پول‌های واریزی خیّران به موکب‌های موردنظرشان اختصاص خواهد یافت. موکب‌ها هم برای ورود به سایت، ثبت‌نام و ارائه درخواستشان و دریافت کمک‌های واریزی از جانب خیّران، لازم نیست هیچ‌گونه وجهی بپردازند.»
هر موکب، یک صفحه در «نذرونه»
«هر موکب مستقر در ایران، مرز و در مسیر نجف تا کربلا،‌ می‌تواند یک صفحه اختصاصی در سایت نذرونه داشته‌باشد. برای این منظور، کافی است لوگوی موکب،‌ مکان استقرارش در مسیر پیاده‌روی، نوع خدمتی که ارائه می‌کند و نیازها و درخواست‌هایش را برای گردانندگان سایت ارسال کند. خیّران در مراجعه به سایت نذرونه،‌ با مشاهده لوگوهای موکب‌ها و اطلاع از زمینه خدمت‌رسانی آن‌ها،‌ به خواست خود تصمیم می‌گیرند به کدام موکب یا موکب‌ها کمک نقدی یا غیرنقدی کنند.» مریم ژاله چین ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال،‌ موکب «صاحب‌الزمان (عج)» که در عمود ۸۲۸ مستقر است و خدماتی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام، محل استراحت و خواب، خیاطی، خدمات درمانی و ماساژ، شست‌وشوی البسه و پذیرایی با غذاهای ایرانی به زائران ارائه می‌دهد،‌ در صفحه خود اعلام کرده آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیّران در قالب کالاهایی مانند قند،‌ شکر،‌ چای،‌ آب‌معدنی،‌ مواد شوینده و بهداشتی و اقلامی مانند پنکه سقفی است و هزینه نقدی هرکدام از این کالاها را هم قید کرده است. بنابراین خیّران با انتخاب گزینه کمک نقدی یا غیرنقدی و ورود به صفحه اختصاصی این موکب، به‌راحتی می‌توانند در هر زمینه‌ای که تمایل دارند، به این موکب کمک کنند.»  

با هر خدمتی،‌ قدم کلیک‌هایتان روی چشم
حالا و بعد از چند سال مشارکت زائران و گروه‌های ایرانی در پیاده‌روی اربعین، همه می‌دانند که نه خدمت به زائران و نه نذر در این مسیر، فقط معطوف به جنبه‌های پذیرایی خوراکی نیست و بسیاری از گروه‌ها با خدمات فرهنگی متنوع در این مسیر مشارکت می‌کنند. سایت نذرونه برای میزبانی از این گروه‌ها هم آمادگی دارد: «سایت نذرونه، بستر معرفی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای همه نوع خدمت در مسیر پیاده‌روی اربعین است. بعضی گروه‌ها قبل از شروع پیاده‌روی اربعین،‌ اقدام به تهیه هدایایی مانند عروسک‌های نمدی برای قدردانی از کودکان خادم در موکب‌ها می‌کنند. یا بعضی گروه‌ها می‌خواهند در مسیر پیاده‌روی مهدکودک برپا کنند یا... همه این گروه‌ها هم می‌توانند در سایت نذرونه یک صفحه اختصاصی داشته‌باشند و دریافت‌کننده کمک‌های مردمی باشند. فقط کافی است با پشتیبانی سایت تماس گرفته، گروه خود را معرفی کنند و با ارسال زمینه فعالیت یا نمونه محصول فرهنگی‌شان و قیمت آن، گروه خود را در سایت ثبت کنند.»
 
 


کد مطلب: 33699

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/33699/نذرونه-جامانده-ها-موکب-ها-می-رساند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir