جامع‌ترين نرم‌افزار منابع تاريخ اسلام توليد شد

7 آبان 1387 ساعت 16:37

جامع‌ترين نرم‌افزار منابع تاريخ اسلام تحت‌عنوان نورالسيره 2، از سوی مرکز تحقيقات کامپيوتری علوم اسلامی طراحی و توليد شد.


به گزارش خيمه، نمايش متن کامل 83 عنوان کتاب تاريخی در 410 جلد از جمله تاريخ الطبری، الکامل، انساب‌الاشراف، تاريخ ابن‌خلدون، تاريخ الاسلام‌ذهبی، تجارب‌الامم، البدايه و النهايه، امتاع‌الاسماع، الطبقات‌الکبری، تاريخ‌الیعقوبی، مروج‌الذهب و احسن‌التقاسيم از بخش‌های اين نرم‌افزار به شمار می‌رود.

ارايه قابليت‌های فنی و محتوايی کارآمد و متنوع در بخش‌های اصلی برنامه (کتابخانه، تاريخ‌نامه و نگارخانه) استخراج مفاهيم تاريخی در 10 گروه اصلی و 23 عنوان ترجمه فارسی از کتب مهم تاريخی به همراه امکان مقايسه با متن اصلی از ويژگی‌های ديگر اين نرم‌افزار است.

متن کامل قرآن کريم و ترجمه فارسی آن با امکان جست‌وجو در آيات، امکان مقايسه متون برنامه با يکديگر،‌ ارايه متون ارزشمند تاريخی قرن سوم تا قرن نهم هجری و دسترسی به نقشه‌های تاريخی، تصاوير و شجره‌نامه‌های متعدد از ديگر قابليت‌های اين نرم‌افزار به شمار می‌رود.

دسترسی به متن موردنظر از طريق فهرست درختی و گزينشی، مرتب‌سازی و محدود کردن کتب برنامه به وسيله دامنه کتابی، جلدی و فرمتی، استخراج مفاهيم تاريخی در 10 گروه اصلی شامل آيات، مفاهيم، نام‌ها، جغرافيا، زمان، تشکل‌ها، رويدادها، نصوص، ادبيات و موضوعات ديگر و دارا بودن لغت‌نامه لسان‌العرب از امکانات پيشرفته اين نرم‌افزار است.

قابليت افزودن الفاظ کتب و نمايه‌های شخصی به فهرست نمايه‌های برنامه، مقايسه متون عربی و ترجمه فارسی آنها، امکان مقايسۀ دو متن مختلف از يک يا دو کتاب با يکديگر، جست‌وجوی ساده و پيشرفته در متن و فهرست و دسته‌بندی کتب برنامه با عناوينی چون؛ جغرافيا، تاريخ عمومی، شرح حال، سيرۀ نبوی و انساب از ديگر امکانات آن است.

ارايه بخش نگارخانه در سه محور شامل، دسترسی به 733 تبارنامه، 57 نقشه و 101 تصوير تاريخی با امکان جست‌وجو در عناوين و نام‌ها، بازگشت به مراحل طی شده در برنامه به وسيله قابليت وضعيت قبلی و بعدی، امکان استفاده از اطلاعات تقويمی روز بر اساس سه تقويم هجری‌ شمسی، هجری قمری و ميلادی، امکانات متنوع پژوهشی مانند حاشيه‌نویسی، نمايه‌زنی، علامت‌گذاری و رنگی کردن، انتقال متن به يادداشت با امکان ذخيره، ويرايش و چاپ و نيز انتقال مستقيم متن و فهرست انتخابی به محيط word و برعکس از امکانات موثر اين نرم‌افزار است.

علاقه‌مندان به تهيه اين نرم افزار می‌توانند به فروشگاه مرکز تحقيقات، واقع در قم، خيابان شهدا، جنب بانک سپه، فروشگاه شبکه و يا به ساختمان نور واقع در قم، بلوار جمهوری‌اسلامی مراجعه نمايند.

ضمنا پايگاه نورسافت (http://www.noorsoft/.) نيز آماده ارايه خدمات در اين زمينه است.


کد مطلب: 3402

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/3402/جامع-ترين-نرم-افزار-منابع-تاريخ-اسلام-توليد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir