نوشتاری از حجت الاسلام انصاریان؛

دعای کمیل، دعایی از افق دانش نبوت تا امامت

مهر , 12 آذر 1397 ساعت 11:58

دعای کمیل، دعایی جامع و چشمه ای جوشان و جاودانه از مسائل عالی الهی، اعتقادی، اخلاقی و عرفانی است.


حسین انصاریان در ابتدای کتاب شرح دعای کمیل خود آورده است، در بین ادعیه وارده، اهل دعا از دعای کمیل به جهت دارا بودن مضامین عالی و عرفانی، به عنوان «انسان الأدعیه» نام برده اند.
استاد اخلاق و تربیت حوزه های علمیه در این متن آورده است: دعای کمیل، بر اساس روایات وارده، از افق دانش نبوت پیامبری چون حضرت خضر(ع) و امامت معصومی چون امیرالمؤمنین(ع) طلوع کرده است و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به این دعا عنایت ویژه ای داشتند. از دعای کمیل می توان به عنوان دعایی جامع و چشمه ای جوشان و جاودانه از مسائل عالی الهی، اعتقادی، اخلاقی و عرفانی نام برد.
این مبلغ عرصه بین الملل آورده است: بنابراین برای پی بردن به حقایق مطرح شده در این دعا، با وجود شرح های مختلف – که غالباَ مختصر و یا این که دعا را از دریچه ای  خاص مورد شرح قرار داده و یا به خاطر قدمت تألیف به زبان روز نمی باشد- وجود شرحی جامع و به زبان روز بسیار ضروری به نظر می آمد؛ زیرا بی مددِ شرح و توضیح، به گوهرهای نهفته در صدف های الهی این دعا پی نخواهیم برد.
لازم به ذکر است، شرح دعای کمیل حجت الاسلام انصاریان در ۹۸۱ صفحه و در ۳۰ بخش ( ادعیه) جهت دسترسی بهتر وسریع تر مخاطبان به رشته تحریر درآمده است.
علاقه مندان می توانند به منظور تهیه شرح دعای کمیل حج
 


کد مطلب: 34146

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34146/دعای-کمیل-دعایی-افق-دانش-نبوت-امامت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir