درباره سیاست‌های راهبردی و بیانیه ماموریت بنیاد دعبل

1 فروردين 1397 ساعت 9:54


1.حوزه‌های فعالیت دعبل در اساسنامه، در چهار ساحت فرهنگی، علمی، خدماتی و رسانه‌ای و به‌صورت متعادل تعریف می‌شود. سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی دعبل به شکلی تدوین خواهد شد که هویت دعبل در جهت همه ابعاد تعریف شود نه صرفاً یکی از ابعاد.

2.بنیاد دعبل موسسه‌ای غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است. ارائه خدمات به‌ویژه از نوع رفاهی و تأمین اجتماعی نه باهدف دولتی کردن جامعه ستایشگران و نه باهدف کسب انتفاع صورت می‌گیرد.

3.جامعه هدف بنیاد دعبل، ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام اعم از ذاکران، مداحان، شاعران مذهبی است. کیفیت و کمیت ارائه خدمات به این گروه‌ها به شکلی خواهد بود که هویت دعبل در جمع همه این گروه‌ها تعریف شود نه یکی از آن‌ها.

4.اولویت کمی و کیفی ارائه خدمات باکسانی خواهد بود که استعداد نقش‌آفرینی بیشتر در ساحت «فرهنگی» ستایشگری و تغییر وضعیت شاخص معرفت دینی و منش اصیل ستایشگری داشته باشند. نوجوانان و جوانان ازجمله مصادیق افراد توصیف‌شده هستند.

5.اولویت فعالیت‌های علمی بنیاد دعبل، تولید فکر، تدوین نظام معنایی، تدقیق واژگان، گفتمان سازی، پالایش زبان و تولید محتوا در ساحت ستایشگری است. ابزار تحقق این سیاست تشکیل هیئت‌علمی بنیاد دعبل خواهد بود که علاوه بر تولید معرفت و دانش، به‌عنوان پل ارتباطی بین مولدان محتوا در حوزه و دانشگاه با جامعه ستایشگری عمل خواهد کرد.

6.اولویت فعالیت‌های آموزشی بنیاد، تدوین متون آموزشی، تدوین روش آموزش و برگزاری دوره‌های تربیت مربی خواهد بود. با توجه به فعالیت مؤسسات و تشکل‌های متعدد در برگزاری دوره‌های آموزشی عام، نیاز به مربیان آموزش‌دیده و آشنا بهروش‌های آموزش به‌ویژه در مناطق دور از مراکز استانی وجود دارد. بنیاد دعبل با شناسایی افراد مستعد در سطح کشور و آموزش آن‌ها بر اساس متون و روش‌های از پیش تعیین‌شده این نیاز را مرتفع خواهد کرد. همچنین بنیاد همکاری خود با سایر تشکل‌های فعال در عرصه آموزش را در ارائه متون و روش‌های آموزشی،‌نظارت بر آموزش‌های انجام‌شده،‌تعیین سطح و صدور گواهی آموزش، معرفی استاد و تربیت مربیان آن تشکل‌ها تعریف خواهد کرد.

7.اولویت برنامه‌های فرهنگی بنیاد دعبل، تحقق مصوبه «ساماندهی شئون فرهنگی» شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. با تأکید بر برنامه‌های ذیل:
اهتمام بيشتر به توسعه انديشه‌ها و نظرات امام راحل، مقام معظم رهبري و متفکران بزرگ ازجمله استاد شهيد مرتضي مطهري درباره ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام،‌ محرم و آيين‌هاي عزاداري سالار شهيدان علیه‌السلام.

تهيه برنامه‌هاي منظم و منسجم رسانه‌اي براي نقد و بررسي شعر و مداحي و همچنين مناظره فکري فقهي توسط متخصصان.
ايجاد پايگاه اطلاع‌رسانی اينترنتي براي تدوين و ترويج برنامه‌های ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام در بيرون از مرزهاي کشور به‌منظور ايجاد بصيرت و ارتقاء معرفت ديني و خنثی‌سازی نسبت‌هاي دروغين معاندين و مخالفين فرهنگ و حماسه عاشوراي حسيني با استفاده از فناوري‌هاي نوين ارتباطي.
صيانت از روش‌هاي اصيل و سنتي عزاداري و بررسي راهکارهاي تقويت و توسعه آن متناسب باروح حماسي عاشورا و ذوق، سليقه و گرايش‌هاي نسل امروز.
برنامه‌ریزی به‌منظور ارتقاء کيفيت مداحي و آشناسازي مداحان با سيره زندگاني و مراثی و مقاتل ائمه معصومين علیهم‌السلام.
زدودن خرافات و انحرافات پديد آمده و رفتارهاي موهن و خلاف موازين در زمینة مراسم و برنامه‌هاي ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام.
بررسي و انجام مطالعات پيرامون خرافات و بدعت‌ها در نحوه شکل‌گیری و چگونگي نفوذ آن در مراسم ستایشگری و راه‌های مقابله و رفع آن.
برگزاري جلسات کارشناسي و کارگاه‌هاي آموزشي مستمر با مداحان، روضه‌خوانان و مسئولين هيئت‌هاي مذهبي.
ايجاد سازوکارهای مناسب جهت ساماندهي و تقويت هيئت‌هاي مذهبي، مداحان، مدیحه‌سرایان و نهادهاي متصدي امر عزاداري.
تجليل از خادمان فرهنگ عاشورايي اعم از سخنرانان، مداحان، شاعران، نويسندگان و مسئولين هيئت‌هاي مذهبي.
انتشار نشريه تخصصي به‌صورت مستمر ويژه ستایشگران و تشکل‌های ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام.
 
8.اولویت سیاست‌های رسانه‌ای بنیاد
ترویج فرهنگ قرآن و تکریم پیامبر توسط ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام
رعایت عدالت رسانه‌ای در رابطه با نخبگان ستایشگری و همچنین موضوعات مربوطه
شناسایی خلأها، خطاها و عنادهای رسانه‌ای مربوط به عرصه ستایشگری و اتخاذ استراتژی‌های متناسب با هر یک از حوزه‌ها
معرفی نخبگان واقعی و پرهیز از ستاره محوری
خواهد بود. بر این منظور بنیاد دعبل هم از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود و هم با برقرار ارتباط منظم و مستمر از ظرفیت سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌هایی که به‌صورت تخصصی در عرصه ستایشگری فعالیت می‌کنند استفاده خواهد کرد.
 
9.بنیاد دعبل پرداخت ضعیف، نمایشی و خالی از محتوا به منش ستایشگری در سیاست‌گذاری‌ها، طرح‌ها و تولیدات فرهنگی را عامل بخش عمده‌ای از آسیب‌های موجود در این عرصه می‌داند. به همین دلیل اولویت فعالیت‌های فرهنگی بنیاد دعبل، توصیف و ترویج دقیق منش اصیل و اثرگذار ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام در مشورت با اهالی علم و نظر و پیران این عرصه خواهد بود.
برای این منظور:
راه‌اندازی و ساماندهی شبکه توزیع منسجم و گسترده در سطح کشور
شناسایی طرح‌ها و محصولات فرهنگی که مروج منش اصیل ستایشگری هستند و معرفی و توزیع آن‌ها شبکه توزیع
برگزاری مراسم‌های یادبود و گرامی داشت
استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و همچنین ظرفیت طرح‌های تربیت مربی برای آشنایی نسل فعلی و آتی با نخبگان صاحب منش در دستور کار بنیاد دعبل خواهد بود.
 
10.با توجه به رویکرد ائمه هدی علیهم‌السلام، فقها و بزرگان شیعه مبنی بر ضرورت منش استغنا برای مبلغین شیعه و نیز اصالت نداشتن ارتزاق از راه دین، ارائه خدمات رفاهی و تأمین اجتماعی در بنیاد تحت شرایطی انجام خواهد شد که نقض این دو شرط نباشد.

11.بنیاد دعبل در زمینه‌های:
شناسایی، احراز استحقاق و صلاحیت مخاطبین
شناخت و تحلیل وضعیت موجود عرصه ستایشگری
تولید اندیشه و محتوا
طراحی روش و اجرای انتقال معرفت
از روحانیون و دانشمندان علوم دینی همکاری و همراهی جدی طلب خواهد کرد.
 
12.تعامل با تشکل‌های ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام: ‌بنیاد دعبل تلاش خواهد کرد با همکاری سایر تشکل‌ها «شورای هماهنگی تشکل‌های ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام» را راه‌اندازی کند. اهداف شورا:
ايجاد وحدت رويه و هماهنگی فرهنگي در میان دستگاه‌ها، ترجمان‌ها و مؤسسات مختلف و بسیج امكانات، تلاش‌ها و برنامه‌های فرهنگي در جهت پاسخگويي به نيازهاي عرصه ستایشگری
ارجاع همه امور مربوط به عرصه ستایشگری به این شبکه برای جلوگیری از موازی کاری
دخیل کردن این شبکه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مربوط به عرصه ستایشگری
در نظر گرفتن نظرات، پیشنهاد‌ها این شبکه در تولید برنامه‌های مناسبتی و مذهبی در صداوسیما
 


کد مطلب: 34338

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34338/درباره-سیاست-های-راهبردی-بیانیه-ماموریت-بنیاد-دعبل

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir