جلسه توجیهی طرح «بینش مطهر» ویژه مداحان برگزار شد

روضه یزیدی می خوانیم یا روضه حسینی؟

10 دی 1397 ساعت 11:00

جامعه مداحان هنرمندند اما آیا توانایی تطبیق اصول بر مصداق ها را دارند؟ اگر نسل پرسشگر و مخاطب پرسشگر اقناع نشود گرفتاری ها بیشتر می شود.


دعبل: بنیاد دعبل خزاعی در کنار خدمات رفاهی و بیمه فعالیت‌های فرهنگی و علمی زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به نقد کتاب، کتاب سال عاشورا، مجله دعبل و مدرسه دعبل اشاره کرد.
طرح «بینش مطهر» مرور اندیشه های شهید مطهری و تربیت مدرس است که جهت ارتقای سطح علمی مداحان تدوین شده و از جمله فعالیت های فرهنگی بنیاد دعبل در مجموعه مدرسه دعبل است.
در جلسه توجیهی این طرح که روز یکشنبه 9 دی‌ماه که با حضور جمعی از مداحان بیمه شده بنیاد دعبل برگزار شد، پس از قرائت قران و توضیحات و تذکرات سید علی صالحی؛ مسئول روابط عمومی بنیاد دعبل، دکتر سید صالح هاشمی‌گلپایگانی؛ رئیس موسسه بینش مطهر ضمن سخنانی گفت: بصیرت آن است که بدون اینکه به شما دستور داده باشند کاری انجام دهید که مورد نظر ولی باشد. اگر کسی هنر تطبیق مصداق بر اصول را نداشته باشد،‌ یخ و بی روح و بازیگر می شود و به دنبال خواسته مردم می رود. جمعیت و کمیت برایش مهم می‌شود.
گزارش تصویری


وی در ادامه سوالی را مطرح کرد که جامعه مداحان هنرمندند اما آیا توانایی تطبیق اصول بر مصداق ها را دارند؟ اگر نسل پرسشگر و مخاطب پرسشگر اقناع نشود گرفتاری ها بیشتر می شود.
هاشمی گلپایگانی دربخش دیگری از سخنانش گفت: در مبحث آثار شهید مطهری دنبال نظام فکری هستیم. فکری که نظام نداشته باشد و اصول نداشته باشد نمی تواند تطبیق اصول و مصداق دهد. در این طرح دنبال خواندن همه کتاب ها نیستیم و گزیده ای از کتاب ها را مرور می کنیم.
رئیس موسسه بینش مطهر افزود: بینش یعنی نظام فکری. آیا جامعه مداحان نقشه راه و نظام فکری برگزفته از الگوهای معرفتی دارند یا ندارند؟ اگر نداشته باشند مردم را معطل می کنند و هر کسی یک حرفی می زند. باید یک سیر مطالعاتی مشخص داشته باشیم تا بصیرت پیدا کنیم و بتوانیم به سوالات فرزندان مان حداقل پاسخ بدهیم.
هاشمی گلپایگانی با اشاره به سخنان شهید مطهری درباره امام حسین(ع) و عاشورا گفت: شهید مطهری می گوید ما دو جور روضه داریم. روضه حسینی داریم و روضه یزیدی! شهید مطهری می گوید ما از کربلا باید کربلایی بسازیم که در برابر هر زورگویی بایستد. ما می خواهیم ناله ای کنیم تا در ظهور ناله ولی درنیاید. چرا همه انبیاء روضه خواندند؟ چون در ظهور امامی به مسلخ برده نشود. این با قیمه و قرمه اش کجاست فرق می کند.
وی در گفت: ما از نجف به کربلا برای چه می رویم؟ برای اینکه اعلام کنیم این مسیر را تا ظهور باید ادامه بدهیم. مثل آنهایی که با امام نماندند نشویم. کربلا مسئله کوچکی نیست بلکه آینده بشریت است. روضه مان ممکن است یزیدی باشد. انتظارمان ممکن است مخرب باشد. افضل الاعمال انتظار است اما این عمل می خواهد و پایگاه تربیتی اش کربلاست.
رئیس موسسه بینش مطهر ادامه داد: امام فرمودند من آثاری مانند آثار شهید مطهری سراغ ندارم و همه بروید بخوانید. اگر مطلبی را از شهید مطهری نقل قول کنید مردم اطمینان می کنند. اگر یک دور اثار شهید مطهری را درست بخوانید بیش از 97 درصد از سوالات روز را می توانید جواب بدهید. توانایی تطبیق اصول و مصادیق را پیدا می کنید.

در پایان جلسه کتاب توجیهی طرح بینش مطهر به حاضران داده شد و فرم های ثبت نام نهایی توزیع شد. در پایان این دوره مدرک معتبر اهدا خواهد شد.
برای ثبت نام به اینجا مراجعه نمایید.


کد مطلب: 34426

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34426/روضه-یزیدی-می-خوانیم-یا-حسینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir