بینالحرمین، واژهای نو در نوحهخوانی مداحان
22 دی 1397 ساعت 9:00
بین الحرمین به صحن یا میدان میان حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) گفته میشود. در چند دهۀ اخیر، این اصطلاح در ادبیات عاشورایی بسیار گفته میشود.
سوای حرمین، خود بینالحرمین هم تقدس و جایگاهی در میان دوستداران اهلبیت (ع) یافته است. در اشعار و نوحهخوانی مداحان، واژۀ بینالحرمین بهوفور دیده و شنیده میشود؛ اما این اصطلاح، اصطلاحی نو است و تا چند دهۀ پیش گفته نمیشد.
رجوع به کتب تاریخی، زندگینامهها و حتی دانشنامهها و اشعار قدیمی آیینی نشان میدهد که تا پیش از تخریب خانههای میان حرمین، نام بینالحرمین مرسوم نبوده است. تنها نامی که از بینالحرمین دیده میشود، بازار بینالحرمین تهران است که در زمان قاجار ساخته شده و میان دو مسجد شاه و جامع تهران است.
پیش از ساخت بینالحرمین، آنجا محلهای مثل دیگر محلات کربلا بوده و بافتی قدیمی داشته است؛ کوچه پس کوچههای باریک و پیچ در پیچ و خانهها و مغازههای مردم. آیتﷲ سید محسن حکیم در این اندیشه بود که دو حرم را توسعه دهد و به یکدیگر متصل کند؛ اما تملک خانهها و مغازهها، هم هزینۀ هنگفتی داشت و هم رضایت مالکان سخت و دور از دسترس بود. در این میان، وجود برخی مدارس و مساجد نیز مسئله را دشوارتر میکرد.
در ۱۳۹۳ ق ادارۀ عتبات عالیات در عراق را وزارت اوقاف عراق به دست میگیرد و در سال ۱۴۰۰ ق کارگروهی برای بازسازی و توسعۀ حرمین تشکیل میشود.
صدام در محرم ۱۴۰۵ ق/۱۹۸۴ م با حضور در کربلا اعلام میکند که دهها میلیون دینار برای توسعۀ حرمین و نیز اتصالشان به میدان واحدی اختصاص خواهد داد. در این طرح اراضی و محلات اطراف حرم خریداری شد. مبلغ یک میلیون دینار عراقی – معادل ۱۰ میلیون دلار برای توسعۀ حرمین و احداث بینالحرمین به استاندار کربلا داده شد.
پس از دو سال، در سوم جمادی الثانی ۱۴۰۷ ق/۱۹۸۷ م بینالحرمین به همراه دیگر طرحهای توسعه حرمین – مانند تجدید طلاکاری گنبد حرم امام حسین (ع) – افتتاح شد.
در طرح توسعۀ حرمین، خانهها، بازار و مغازهها به عرض ۴۰ متر از بین رفت. در این میان برخی آثار تاریخی، مدارس علمیه و مساجد قدیمی و نیز برخی مقبرههای بزرگان تخریب شد.
در دو طرف بینالحرمین، ساختمانهای تجاری ساخته شد. این ساختمانها تا سال ۱۹۹۱ م بودند. پس از انتفاضه با تخریب این ساختمانها، بینالحرمین گستردهتر شد.
بازسازی و توسعۀ عتبات عالیات، برای حکومت صدام نه فقط از جهت به دست آوردن حمایت شیعیان و قبایل شیعه اهمیت داشت، بلکه بسیاری از رؤسا و مسئولان کشورهای اسلامی در سفر به عراق به کربلا و دیگر عتبات میرفتند. بازدید مسئولان دیگر کشورها، نوعی انگیزۀ سیاسی بود تا حکومت صدام به عمران و بازسازی عتبات توجه کند. در دورۀ احمد حسن _البکر و بعد در دورۀ صدام، بسیاری از رؤسای جمهور و مقامات دیگر کشورهای اسلامی به کربلا آمدند. جعفر النمیری و مشیر سید سوار رؤسای جمهور سودان، علی سالم الربیعی رئیس جمهور یمن، مأمون عبدالقیوم رئیس جمهور مالزی، محمد داوود خان رئیس جمهور افغانستان و بعدها حسن کونجی رئیس جمهور نیجریه و جودت صونای رئیس جمهور ترکیه در سفرشان به عراق، به زیارت امام حسین (ع) در کربلا نیز رفتند.
در رژیم گذشته خاندان پهلوی مانند رضاشاه و محمدرضا شاه، غلامرضا، اشرف و فرح دیبا بارها به کربلا سفر کردند. صدام خود بارها در مناسبتهای گوناگون به کربلا سفر کرده است. این مسئله نشانگر آن است که کربلا نهتنها از جهت مذهبی، بلکه از جهت سیاسی نیز اهمیت دارد. اهمیت مذهبی و سیاسی – چه سیاست داخلی و چه خارجی – حکومت را به بازسازی ترغیب میکرد.
کد مطلب: 34552
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34552/بین-الحرمین-واژه-ای-نو-نوحه-خوانی-مداحان
آرمان هیأت
https://www.armaneheyat.ir