حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی

حوزه آموزش امامت را در برنامه های خود قرار دهد

شفقنا , 23 دی 1397 ساعت 11:09

مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: آموزش امامت نباید اختصاص به گروه خاصی از طلاب داشته باشد و انتظار داریم حوزه علمیه برای همه طلاب الفبای آموزشی امامت را برگزار کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی شنبه شب در سومین نشست سالانه امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) که در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد اظهار کرد: امسال دهمین سالگرد تأسیس بنیاد امامت را پشت سر می گذاریم و در طول این ده سال با همه مشکلات شاهد به ثمر نشستن اندیشه و اصل امامت و ولایت اهل بیت بودیم.
او گفت: در طول این سال ها گمان نمی کردیم روزی امامت به عنوان اصل اساسی نه تنها در حوزه بلکه در فرهنگ تشیع ایران و بیرون از مرزهای کشور گسترده شود و زوایای گوناگونی پیدا کند.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: کسانی بودند که بدبینانه به گسترش فرهنگ امامت نگاه می کردند و معتقد بودند امکان ندارد در حوزه علمیه بگذارند امامت به عنوان یک رشته مستقل و اصل اساسی شکل بگیرد اما خوشبختانه با عنایت ولی عصر همه مشکلات و موانع یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته شد و این مرکز شکل گرفت و افرادی در ا ین زمینه پرورش یافتند.
او مطرح کرد: این مجموعه حدود ۱۰ سال پیش با یک دوره آموزشی آغاز شد و با محدودیت امکانات این حرکت شکل گرفت؛ درآن زمان برای پیدا کردن استاد در حوزه امامت رنج می کشیدیم ولی امروز از میان همان کسانی که رشد یافتند ۵۰ استاد امامت وجود دارد.
سبحانی ادامه داد: سطح سه امامت به همت دوستان در بنیاد امامت و عنایت مسؤلان حوزه علمیه تصویب شد و امروز شاهد برگزاری نهمین دوره آموزش سطح ۳ امامت هستیم.

برگزاری سطح سه امامت در ۶ استان
او با بیان اینکه شعاع این حرکت از حوزه علمیه قم به کل کشور گسترش یافت و امروز در ۶ استان سطح سه امامت برگزار می شود افزود: زمانی کسانی می خواستند نا آگاهانه امامت را به حدی منزوی کنند که گویا امامت اعتقاد و باور گروه خاصی است اما امروز آنچنان امامت برجسته شده که در عمده استان ها میزبانان دروس امامت ائمه جمعه و نمایندگان رهبری هستند و این نشان می دهد امامت به عنوان اصل اساسی و مشترک همه بزرگان و گروه های مختلف شیعه است.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت مطرح کرد: آموزش های فرامرزی از سال جاری آغاز شده و از امسال نیز آموزش مستقیم با ابزار های فنی روز در دو کشور افغانستان و هندوستان در حال تدریس است و کشور های دیگر در نوبت قرار دارند.
او با بیان اینکه سطح سه امامت تصویب و به دنبال آن سطح چهار در حال تصویب در دو گرایش می باشد گفت: در نظام علمی جدید حوزه، امامت نه به عنوان یک گرایش بلکه به عنوان رشته مستقل در کنار کلام قرار گرفته است.

امامت باید به عنوان محور و مدار همه علوم و معارف اسلامی باشد
سبحانی تصریح کرد: شعار ما این بوده که امامت باید به عنوان محور و مدار همه علوم و معارف اسلامی باشد و همان چیزی که دستور اهل بیت و قرآن است باید به عنوان اصل عملی پیاده شود.
او عنوان کرد: امامت دیگر از بنیاد امامت فراتر رفته و فرهنگ خواهان امامت منحصر به یک گروه و مؤسسه نیست بلکه مراکز مختلف این رشته را اجرا کردند و باید این موضوع در اولویت پایان نامه ها قرار بگیرد.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: آموزش امامت نباید اختصاص به گروه  خاصی از طلاب داشته باشد و انتظار داریم حوزه علمیه برای همه طلاب الفبای آموزشی امامت را بگذارد و روزی برسد هیچ حوزوی از آغاز ورود در حوزه بی بهره از این معارف نباشد.
او گفت: اجرای برنامه های تشویقی برای کسانی که به عرصه امامت می ایند می تواند در گسترش آن مؤثر باشد مانند قرائت و حفظ قرآن که زمانی در حوزه ما حافظین قرآن وجود نداشت ولی با یک برنامه تبلیغی، تشویقی و رسانه ای این امر گسترش یافت.

امکانات و ابزار های بین المللی در اختیار فرهنگ امامت قرار بگیرد
سبحانی با تأکید بر اینکه حدیث ثقلین به ما می آموزد قرآن بدون امامت کافی نیست، افزود: در حوزه بین الملل تلاشی را آغاز کردیم ولی دست ما از امکانات بین المللی در توسعه فرهنگ امامت کوتاه است و لذا باید تلاش شود امکانات و ابزارهای بین المللی در اختیار این فرهنگ و امامت پژوهان قرار بگیرد.
او به لزوم توجه ویژه مدیریت عالی حوزه نسبت به عرصه تحقیقات، پایان نامه ها در تولید دانش در زمینه امامت اشاره کرد و اظهار داشت: نیازمند تکثیر شخصیت های بزرگ در این زمینه هستیم.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت توضیح داد: کار توسعه فرهنگ امامت به خصوص در حوزه اندیشه و تولید علم باید فراتر رود، مباحثی که در حوزه امامت تعلیم می کنیم مرهون زحمات بزرگان ما درگذشته است اما با یک نگاه به فضای مجازی میدان های وسیعی در زمینه معارف امامت ایجاد شده که باید بنویسیم و راه های جدید را بگشاییم.
او بیان کرد: نیازمند کسانی هستیم که در این زمینه آخرین تحقیقات دانشگاه های معاند را رصد و دنبال کنند و طبیعی است کار امامت در این بخش سنگین است و اگر حوزه به خدمت این امامت نیاید این موضوع زمین می ماند.

مرکز تخصصی امامت از پیشرفته ترین مراکز آموزشی حوزه است
سبحانی گفت: می توان اذعان کرد مرکز تخصصی امامت از پیشرفته ترین مراکز آموزشی حوزه است که در حال تحول و نوآوری است؛ آموزش باید با پژوهش و تربیت باشد.
او افزود: در حوزه امامت فقط عالم نمی خواهیم بلکه مدافع و سرباز می خواهیم و این نیازمند یک نظام آموزشی و تربیتی ویژه است.
 


کد مطلب: 34567

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34567/حوزه-آموزش-امامت-برنامه-های-خود-قرار-دهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir