تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۳۳
۰
کد مطلب : ۳۴۶
یک پژوهشگر دینی:

باید برای زدودن تحریفات از عاشورا تلاش شود

نباید برای خوشایند عوام به تحریفات دامن زد
باید برای زدودن تحریفات از عاشورا تلاش شود
به گزارش خیمه، حجت الاسلام محمد صحتی سردرودی، پژوهشگر و عاشورا پژوه در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد با اشاره به واقعه عاشورا گفت: روضه‏خوانان و مداحان سخنان بسيارى را در قالب نثر و نظم به امام حسين(ع) نسبت داده‏اند كه هرگز سند و مدركى براى آنها نمى‏توان يافت.

نویسنده کتاب «سیمای کربلا، حریم حریت» افزود: بعضى از این سخنان با اين كه غير مستند و جعلى‏اند، بسيار مشهور و متداول نيز هستند و از آنجا كه مقبوليت عام يافته‏اند، برخى از پژوهشگران و نويسندگان بدون تأمل و تحقيق، در آثار خود به عنوان سخنى از سخنان امام حسين(ع) آورده‏اند.

صحتی خاطر نشان کرد: امروزه نیز بسيارى از كتابسازان و مؤلفانِ مبلّغ و مبلّغانِ مؤلف پيوسته آنها را در تأليفات و تبليغات خويش از زبان امام حسين(ع) مى‏نويسند و در شمارگان فراوانى منتشر مى‏كنند ؛ غافل از آنكه امام حسين(ع) هرگز آن سخنان را نگفته و به زبان نياورده است.

وی اظهار داشت: سخنان بسيارى نخست با عنوان «زبان حال» گفته شده و سپس در كتابهاى مقاتل و مجالس تدوين شده است. همان سخنان ساختگى، با گذشت زمان و پس از آن كه پيوسته تكرار شده و شهرت يافته‏اند، از صورتِ «زبان حال» خارج شده و صورتِ «زبان قال» به خود گرفته‏اند. 

این محقق و پژوهشگر در ادامه با بیان این که سخنانِ حديث‏گونه، به ويژه در ميان اشعارى كه به امام حسين(ع) نسبت داده مى‏شود فراوان است، به برخی از سخنان بسيار مشهور و معروف که اكنون نيز برخى از مؤلفان و نويسندگان آنها را از سخنان امام حسين(ع) مى‏پندارند و از زبان آن حضرت نقل مى‏كنند اشاره کرد و گفت: "إنّ الحياة عقيدة و جهاد"، "اسقونى شربة من المأ"، "هل من ناصرٍ ينصرنى" از جمله این سخنانی هستند که بدون سند و مدرک گفته می شوند و به عنوان تحریفات متدوال محسوب می شوند.

وی تدارك مقدمات براى هرچه بيشتر گرياندن مردم از جمله دلایل ایجاد تحریفات نام برد و گفت: ه بيشتر روضه‏خوانان و مداحان همواره در پى اخبارى از اين دست هستند تا به هر قيمتى اشك مردم را درآورند اگرچه به بهاى ذليل نشان دادن امام حسين(ع) و توهين به ساحت مقدس سيّد الشهدأ(ع) باشد. 

صحتی با اشاره به برخی دیگر از تحریفات عاشورا خاطر نشان کرد: در رابطه با عاشورا و سخنان امام حسین(ع) بیشتر مطالب و کتاب ها نگاشته شده است که باید تلاش شود غبار تحریفات از روی این مطالب صحیح کنار رود.

وی با بیان این که تحریفات عاشورا از قبل از رخداد این واقعه شروع و تاکنون نیز ادامه داشته است خاطر نشان کرد: کسانی که نسبت به امام حسین(ع) خلوص نیت دارند باید نسبت به تحریفات در زمینه عاشورا حساس باشند و در زدودن این تحریفات از عاشورا تلاش کنند. 

این نویسنده در پایان نقش صداو سیما را در آگاه کردن مردم از تحریفات عاشورا مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: محققین و پژوهشگران دینی باید با تالیف کتاب در آگاه کردن مردم بکوشند و تنها برای خوشایند عوام به تحریفات دامن نزنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما