گزارشی از دستاوردهای مؤسسۀ سلیس

رونمایی بی‌سر و صدا از 62 کتاب در حوزه ادب پژوهی شیعی

7 بهمن 1397 ساعت 10:17

در روزگاری که برای یک جلد کتاب، یک یا چند نشست رونمایی برگزار می‌شود، در یک نشست 62 کتاب رونمایی شد.


دعبل: هفته‌ی گذشته در سکوت کامل خبری و  به‌دور از جنجال و هیاهوی تبلیغاتی، اتّفاقی در عرصه‌ی فرهنگ و ادبیّات رخ داد که دست کم از دو جهت قابل توجّه و غیر‌متعارف بود. یکی این که در روزگاری که برای یک جلد کتاب، یک یا چند نشست رونمایی برگزار می‌شود، در یک نشست، 62 کتاب رونمایی شد.
دیگر آن‌که این اتّفاق، بدون هیچ گونه حمایت دولتی و با حمایت مالی حداقلی بخش خصوصی، با مشارکت گروهی دانشجویی انجام شد.

مؤسسه‌ی ادب پژوهی شیعی (سلیس) که از سال 1391 فعّالیّت خود را با محوریّت پژوهش‌های بنیادین در حوزه‌ی ادبیّات شیعی و مذهبی در زبان فارسی آغاز کرده است، برای نخستین بار، نمایشگاهی از دستاوردهای خود را در روز پنجشنبه، 27 دی‌ماه سال 1397، برگزار کرد. در این نشست 62 عنوان کتاب تألیفی و تصحیحی رونمایی شد؛ با این توضیح که تعدادی از این کتب چاپ شده و تعدادی در انتظار چاپ هستند.
موضوعات این کتب عبارتند از: سبک‌شناسی و نقد ادبی (7 جلد)، مبانی معرفتی (5 جلد)، تاریخ ادبیات و نسخه‌شناسی (10 جلد)، تعزیه (18 جلد)، احیای نسخ خطی و دیوان‌های مهجور در حوزه‌ی ادبیات شیعی(12 جلد). همچنین 150 عنوان مقاله‌ی پژوهشی، ترویجی و تخصصی در قالب 10 جلد کتاب روی میز نمایشگاه خودنمایی می‌کرد.


اوّلین سخنران مراسم، جناب آقای دکتر حسن طارمی راد، معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی و عضو هیئت مؤسّس سلیس، با موضوع جایگاه شعر و ادبیات نزد اهل‌بیت بود.
 در ادامه‌ی مراسم، دکتر مسلم نادعلی‌زاده، یکی از طرح‌های پژوهشی مؤسسه‌ی سلیس، با عنوان «بازنویسی تاریخ ادبیات فارسی» را معرفی کرد.


بخش بعدی مراسم، شعرخوانی جناب آقای مجید لشکری با محوریّت ایّام فاطمیّه بود. آقای مجید لشکری، کارشناس ارشد ادبیات فارسی و یکی از همکاران پژوهشی مؤسسۀ سلیس است.
سخنرانی کوتاه دکتر رضا بیات، مدیرعامل مؤسسه‌ی سلیس، در باب گزارش عملکرد سلیس و نیز، مشکلات اجرایی و سازمانی در شرایط کنونی و موانع اجرایی در راه پیشبرد طرح‌ها و اهداف علمی، بخش دیگر این برنامه بود.


پایان‌بخش مراسم، سخنرانی حجّه الاسلام سیّد محسن سبط، از امنا و پشتیبانان مؤسسه بود که پیرامون عزای حضرت زهرا سلام‌الله علیها بیان شد.
میهمانانی که پیش از مراسم موفّق به بازدید از نمایشگاه آثار نشده بودند، در پایان مراسم، به مشاهده‌ی کتب و مقالات پرداختند.
سلیس را از این طریق دنبال کنیدhttps://t.me/salis110ir


کد مطلب: 34655

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34655/رونمایی-بی-سر-صدا-62-کتاب-حوزه-ادب-پژوهی-شیعی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir