چهره ناموس وار زنان اهل بیت در روایت های متأخر

شبستان , 30 بهمن 1397 ساعت 9:52

صارمی گفت: بعد از انقلاب اسلامی زنان اهل بیت از حواشی روایت های تاریخی به متن روایت های تاریخی آمدند.


«ریحانه صارمی» عصر امروز در نشست تخصصی بازخوانی حیات اجتماعی، اخلاقی بانو فاطمه زهرا (س) که در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: چهره ای که از هر شخصیت دینی داریم، چهره ای نیست که از ابتدای تاریخ بوده بلکه در طول تاریخ دستخوش تغییر شده است. بعد از انقلاب اسلامی زنان اهل بیت از حواشی روایت های تاریخی به متن روایت های تاریخی آمدند.
 
این پژوهشگر اظهار داشت: اولین تاریخ که مربوط به زنان اهل بیت در تقویم کشورمان است مربوط به سال 1374 است که ولادت حضرت زهرا به عنوان روز مادر نامگذاری شد. در تقویم کشورمان حدود 15 مناسبت در مورد زنان داریم و این به خوبی نشان می دهد که زنان اهل بیت از حاشیه دارند وارد متن تاریخ می شوند. نمودار کتاب های چاپ اولی در مورد زنان اهل بیت به شدت صعودی است و از نزدیک صفر در سال 65 به حدود چند صد عنوان در حال حاضر می رسد.
 
وی تصریح کرد: سخنرانی در مورد زنان اهل بیت (ع) در سخنرانی های سران نظام رشد صعودی داشته است. مداحی هایی از زبان زنان اهل بیت بیان می شود. در شصت درصد مداحی ها روایتگری از زبان حضرت زهرا است. روایتگری برای ما مهم است زیرا تاریخ از زبان شخصیت ها بیان می شود مثل روایت های مذهبی ما از حادثه کربلا از زبان حضرت زینب بیان می شود، این نشان می دهد تاریخ کربلا راوی زن پیدا کرده است.
 
صارمی اظهار داشت: در روایت هایی که از زنان تاریخ در اول انقلاب بوده زنان نقش حماسه وار داشتند. در روایت های متاخر از این چهره حماسی دور شده است و ما با چهره ای مواجه ایم که آن را چهره ناموس وار نامیدند. در چهره اولیه اسلام ایده ها و حق و باطل مطرح می شود و در چهره دوم روابط خانوادگی بیان می شود و وجه فعال و اجتماعی از آن گرفته شده است.
 


کد مطلب: 34762

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/34762/چهره-ناموس-وار-زنان-اهل-بیت-روایت-های-متأخر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir