کد مطلب : ۳۵۰۳۵
محمد معتمدی آلبوم مناجاتش را بطور رایگان منتشر کرد
نذر «مناجات»
محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی كه تاكنون آلبوم و تك آهنگهای متعددی را منتشر كرده، خرداد سال گذشته و در روزهای پایانی ماه مبارك رمضان آلبوم «مناجات» را منتشر كرد؛ آلبومی كه فضای آن با حس و حال ماه رمضان و عبادات این ماه همخوانی خاصی داشت و توانست با اقبال نسبتا خوبی مواجه شود.
معتمدی اخیرا در ویدئویی كه روی صفحه اینستاگرامش منتشر كرد، درباره این آلبوم توضیحات كوتاهی ارائه كرد و گفت علاقهمندان میتوانند «مناجات» را بهطور رایگان از سایت شخصیاش دانلود كنند. البته این را هم گفت كه اگر كسی دوست دارد نسخه فیزیكی آلبوم را داشته باشد، میتواند آن را از شهركتابها تهیه كند.
این آلبوم شامل ده قطعه در دستگاههای موسیقی ایرانی است. اشعار قطعات از شعرای بزرگی چون سعدی، هلالی جغتایی، جامی، مولوی، علامه فیض كاشانی، وحشی بافقی و حافظ انتخاب شده و حال و هوایی مناجاتگونه دارد. در این اثر از ساز استفاده نشده و اشعار فقط به صورت آواز اجرا شده كه این امر بر فضای خاص عرفانی و معنوی اثر میافزاید.
مناجات خوانیهای معتمدی كه البته قدرت آوازخوانی او را هم نشان میدهد، هم در شكل اجرایی خود و هم در انتخاب اشعار كاملا فضایی معنوی و مناجات گونه را در خود دارند. به همین دلیل هم گزینه مناسبی برای شب و روزهای ماه مبارك رمضان هستند.
مناجاتخوانیها چه در جمعی شلوغ باشند و چه در خلوت، در هر حالت یک اجتماع دو نفره به حساب میآیند؛ اجتماعی كه در آن بنده و خداوند مقابل هم قرار میگیرند و نجوا به درگاه خدا آغاز میشود. در مناجاتخوانیهای معتمدی هم میتوان چنین حالی را تجربه كرد. حسوحال آوازها و انتخاب شعرها بهگونهای است كه خیلی زود شنونده درگیر خود و مناجاتهای درونیاش میشود و هر چند با آوازخوانی خواننده همراه است، اما چندان حضورش را حس نمیكند و گرم حال و عالم خود میشود.
«مناجات» میتواند برای اجتماعات دو نفره رمضانی هر سلیقهای گزینه خوبی باشد و روح مناجاتگونه جاری و ساری در خود را وارد لحظههای ماه مهمانی خدا كند. میتوانید همین حالا به سایت معتمدی مراجعه كرده و آلبوم را بهطورت آنلاین بشنوید و دانلود كنید.
مناجاتخوانیهای اهالی موسیقی
مُناجات به معنای رازگویی و عرض نیاز و حاجت به درگاه خدا همراه با شكر اوست و در قرآن در قالب كلماتی مانند «ناجیتم»، «نجواكم» و «نداءً خفیا» به كار رفته و در جوامع روایی احادیثی درباره اهمیت، آداب و شرایط مناجات آمده است. تفاوت دعا و مناجات به حالت بنده در صحبت با خدا برمیگردد.
در فرهنگ ایرانی مناجاتها به شکلهای مختلف وارد عرصه ادبیات و هنر شده اند و این سنتی دیرینه و ارزشمند محسوب میشود. نكته مهم و جالب توجه را میتوان در این دانست كه مناجاتخوانیها طی سالهای گذشته میان اهالی موسیقی جایگاه ویژهای داشتهاند از شجریان گرفته تا خوانندگان خیلی جوانتری مانند امیر اثنیعشری همه به خواندن مناجاتخواه به زبان عربی یا فارسی علاقه نشان داده و وارد عرصه این اجتماعات دونفره شدهاند. همانطور كه قبلتر هم شاعران بسیاری در فرهنگ و ادب فارسی به این كار گرایش داشتهاند و شعرهایی در قالب مناجات سرودهاند. نمونه معروف آن هم مناجاتنامه خواجه عبدا... انصاری است.
اما نكته مهم در میان مناجاتخوانیهای عالم موسیقی این است كه اصولا آواز افشاری برای خواندن مناجات استفاده میشود. افشاری، آوازی متأثركننده و دردناك است كه سخن از درد و اندوه درونی دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه است.
افشاری آوازی تامل برانگیز است كه انسان را به فكر وا میدارد و شاید به همین دلیل هم در موارد بسیاری برای خواندن مناجات استفاده شده است. ناگفته نماند كه از این آواز برای خواندن تعزیه هم استفاده میشده
است.
معتمدی اخیرا در ویدئویی كه روی صفحه اینستاگرامش منتشر كرد، درباره این آلبوم توضیحات كوتاهی ارائه كرد و گفت علاقهمندان میتوانند «مناجات» را بهطور رایگان از سایت شخصیاش دانلود كنند. البته این را هم گفت كه اگر كسی دوست دارد نسخه فیزیكی آلبوم را داشته باشد، میتواند آن را از شهركتابها تهیه كند.
این آلبوم شامل ده قطعه در دستگاههای موسیقی ایرانی است. اشعار قطعات از شعرای بزرگی چون سعدی، هلالی جغتایی، جامی، مولوی، علامه فیض كاشانی، وحشی بافقی و حافظ انتخاب شده و حال و هوایی مناجاتگونه دارد. در این اثر از ساز استفاده نشده و اشعار فقط به صورت آواز اجرا شده كه این امر بر فضای خاص عرفانی و معنوی اثر میافزاید.
مناجات خوانیهای معتمدی كه البته قدرت آوازخوانی او را هم نشان میدهد، هم در شكل اجرایی خود و هم در انتخاب اشعار كاملا فضایی معنوی و مناجات گونه را در خود دارند. به همین دلیل هم گزینه مناسبی برای شب و روزهای ماه مبارك رمضان هستند.
مناجاتخوانیها چه در جمعی شلوغ باشند و چه در خلوت، در هر حالت یک اجتماع دو نفره به حساب میآیند؛ اجتماعی كه در آن بنده و خداوند مقابل هم قرار میگیرند و نجوا به درگاه خدا آغاز میشود. در مناجاتخوانیهای معتمدی هم میتوان چنین حالی را تجربه كرد. حسوحال آوازها و انتخاب شعرها بهگونهای است كه خیلی زود شنونده درگیر خود و مناجاتهای درونیاش میشود و هر چند با آوازخوانی خواننده همراه است، اما چندان حضورش را حس نمیكند و گرم حال و عالم خود میشود.
«مناجات» میتواند برای اجتماعات دو نفره رمضانی هر سلیقهای گزینه خوبی باشد و روح مناجاتگونه جاری و ساری در خود را وارد لحظههای ماه مهمانی خدا كند. میتوانید همین حالا به سایت معتمدی مراجعه كرده و آلبوم را بهطورت آنلاین بشنوید و دانلود كنید.
مناجاتخوانیهای اهالی موسیقی
مُناجات به معنای رازگویی و عرض نیاز و حاجت به درگاه خدا همراه با شكر اوست و در قرآن در قالب كلماتی مانند «ناجیتم»، «نجواكم» و «نداءً خفیا» به كار رفته و در جوامع روایی احادیثی درباره اهمیت، آداب و شرایط مناجات آمده است. تفاوت دعا و مناجات به حالت بنده در صحبت با خدا برمیگردد.
در فرهنگ ایرانی مناجاتها به شکلهای مختلف وارد عرصه ادبیات و هنر شده اند و این سنتی دیرینه و ارزشمند محسوب میشود. نكته مهم و جالب توجه را میتوان در این دانست كه مناجاتخوانیها طی سالهای گذشته میان اهالی موسیقی جایگاه ویژهای داشتهاند از شجریان گرفته تا خوانندگان خیلی جوانتری مانند امیر اثنیعشری همه به خواندن مناجاتخواه به زبان عربی یا فارسی علاقه نشان داده و وارد عرصه این اجتماعات دونفره شدهاند. همانطور كه قبلتر هم شاعران بسیاری در فرهنگ و ادب فارسی به این كار گرایش داشتهاند و شعرهایی در قالب مناجات سرودهاند. نمونه معروف آن هم مناجاتنامه خواجه عبدا... انصاری است.
اما نكته مهم در میان مناجاتخوانیهای عالم موسیقی این است كه اصولا آواز افشاری برای خواندن مناجات استفاده میشود. افشاری، آوازی متأثركننده و دردناك است كه سخن از درد و اندوه درونی دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه است.
افشاری آوازی تامل برانگیز است كه انسان را به فكر وا میدارد و شاید به همین دلیل هم در موارد بسیاری برای خواندن مناجات استفاده شده است. ناگفته نماند كه از این آواز برای خواندن تعزیه هم استفاده میشده
است.
مرجع : جام جم