برای اولین بار «مهرواره هوای نو« با هدف معرفی برگزیدگان سال هیأت و تشکلهای دینی برگزار شد که امروز در یک نشست تخصصی بیپرده درباره مسائل مختلف هیأتهای مذهبی با مسئولان کشوری به گفتگو پرداختند.
پس از برگزاری همایش کشور تشکل های شاخص در اسفند ماه 1399، برای دومین بار و در نشست های تخصصی «مهرواره هوای نو»، مدیران هیأت ها و تشکل های دینی برگزیده مطالبات خود از مسئولان و مدیران ارشد کشور به شکلی صریح و بی پرده مطرح کردند.
در اولین نشست امسال حجتالاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤال علی شفیعی شاد از هیأت شهدای گمنام قزوین که در خصوص کارگروه مشترک هیأتهای شاخص با سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین پیگیری فرایند شناسه ملی برای حساب رسمی هیأتها سؤال کرده بود، اظهار کرد: در خصوص همافزایی سرمایههای کشور که درحوزه هیأت فعال هستند، شورای شبکه هیأت راهاندازی شده است و نهادهای مختلف هیأت و حاکمیتی در این حوزه فعال هستند که مشابه آن علاوه بر سطح ملی، در ۱۹ استان هم فعال شده است.
وی ادامه داد: سازمان هیأت و تشکلهای دینی بناست به سازمانی ملی ارتقا یابد که برای تقویت همین شورای هیأت ایجاد شده است.
قمی گفت: برای تصویب شناسه ملی هیأتها نیازمند مصوبه مجلس هستیم که با پیگیریهایی در حال انجام است، البته در حال حاضر اگر مجموعهای از سازمان تبلیغات معرفی شود، در سازمان ثبت تأیید میشود اما برای نهایی شدن این ماجرا نیازمند مصوبه مجلس هستیم که وعده میدهیم تا چهار ماه آینده به نتیجه برسد.
اتاق وضعیت فرهنگی کشور تابستان رونمایی میشود
حجتالاسلام قمی در پاسخ به سؤال مجتبی سرگزی پور از هیأت اصحاب الحسین زاهدان در خصوص نقش سازمان تبلیغات در تدوین اطلس فرهنگی کشور، گفت: در این راستا تدوین اتاق وضعیت فرهنگی زیست بومی برعهده ما قرار گرفته است که نسخه اولیه آن تا سهچهارم مسیر را طی کرده است. برای تحقق آن نیازمند تصویر استانی و یک تصویر تجمیعی ملی هستیم که این فرایند در حال انجام است و در آینده نیز دوست داریم تصویری از هر شهرستان هم داشته باشیم. این تصاویر دارای 9 لایه هستند که اطلاعات مختلفی اعم از تعداد شاعران، مداحان و قاریان در هر شهر برنامههای مختلف آن شهر، اتفاقات مهم تاریخی آن و مبلغان شاخص حاضر و یا آسیبشناسی منطقهای دارد و ادعای ما این است که این اتاق وضعیت یک نگاه مشرف از هر منطقه ارائه خواهد کرد که برای تصمیمگیریهای فرهنگی اثرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: نسخه اولیه این اتاق وضعیت تابستان رونمایی میشود و برای مسئولین فرهنگی و مدیران هیأتها قابل دسترسی خواهد بود.
پخش روزانه ۱۰ ساعت برنامه تلویزیونی در ماه رمضان
قمی در پاسخ به سؤال مصطفی میرزایی از هیأت جوانان عاشورایی همدان در خصوص حمایتهای رسانهای سازمان تبلیغات اسلامی از هیأتها گفت: توقع ما این است که این حمایتها در قالب سازمان هیأت و تشکلهای دینی که به همین منظور ایجاد شده است صورت گیرد و دیگر ارکان رسانهای سازمان نیز در همین قالب وارد عمل شود.
وی افزود: در ماه رمضان روزانه بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده تلویزیونی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پخش شد اما تلاش داریم هیچ اسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامهها نباشد. به طور مثال موشنگرافی احکام، پویش به امید خدا و برنامه هیوای شبکه ۵ با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آماده میشود.
به دنبال این هستیم وضعیت آشفته مدیریت مساجد سامان یابد
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤال مهدی ترکاشوند از هیأت بینالحرمین لرستان در خصوص مأموریتها و وظایف این سازمان در قبال مساجد کشور، گفت: در حوزه مساجد سه سال است که در سطوح مختلف در حال پیگیری هستیم تا این آشفتگی موجود درحوزه مساجد مرتفع شود. البته به دنبال آن نیستیم که مسئولیت مساجد را برعهده بگیریم، بلکه هدف ما ساماندهی این وضعیت است و تاکنون هم اختیاری در این زمینه به ما سپرده نشده است. قطعا این شقاق موجود میان مساجد و هیأتها در آینده مشکلساز خواهد شد و برای حل آن نیز باید مطالبه مردمی صورت گیرد.
تأکید بر ورود و حساسیت بزرگان در عرصه مداحی
وی در پاسخ به سؤال مجتبی روشنروان از هیأت انصارالشهدای همدان هم که در خصوص پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه هیأت و مداحی مطرح کرد، اظهار داشت: برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند نهادسازی بودیم، زیرا هیأت پدیده مردمی و ریشهداری است که کمتر ارتباط و وابستگیای به حاکمیت دارد. بنابراین اگر دچار آسیب و یا انحرافی هم شود، برای حل آن نیازمند ظرایفی است. یکی از این ظرایف ایجاد سازوکارهایی بود مانند دخالت و حساسیت بزرگان عرصه مداحی که برای این امر شورای عالی ستایشگری در سطح ملی و استانی شکل گرفت.
قمی ادامه داد: شورای شبکه هیأت و مهرواره هوای نو نیز از دیگر سازوکارهای همین امر است و در مهرواره هوای نو بنا داریم نشان دهیم که سوگیری و الگوهای ما چگونه هستند.
هیأت و تشکلهای دینی میتوانند مردم را به میدان بیاورند
حجتالاسلام قمی در ادامه در پاسخ به سوای مبنی برای اینکه جهاد تبیین در هیأتها چگونه باید باشد، تصریح کرد: نباید جهاد تبیین را بر دوش سخنران هیأت و یا شعر مداح گذاشت که تقلیل این امر است. در تبیین باید تبین و روشنگری صورت گیرد . ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت تا مردم وارد این عرصه نشوند کار اثرگذار نخواهد بود و تنها نهادهای مردمی همچون هیأت و تشکلهای دینی میتوانند مردم را به میدان بیاورند.
هدف از برگزاری مهرواره هوای نو
حجتالاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی نیز در پایان این نشست اظهار داشت: مهرواره هوای نو بنا دارد صفهای موجود را بشکند و به جای آنکه اینستاگرام بگوید کدام مداح بهتر است، فرایندی را ایجاد کند تا همچون سال گذشته یک مداح جوان مانند مهدی شوقی بتواند در برابر مقام معظم رهبری مداحی کند که اگر این فرایند تقویت شود، از شهرتمحوری به سمت مبنامحوری خواهیم رفت.
در اختتامیه نشست سال 1399 هیأت ها و تشکل های شاخص مجموعه درخواست ها و مطالبات خود را در قالب یک بیانیه منتشر کردند که می توانید
اینجا بخوانید.
امسال و در حاشیه مهرواره هوای نو نیز قرار است این دست مطالبات پیگیری شود.
«مهرواره هوای نو» مهروارهای جهت همدلی و همجوری هیأتها و تشکلهای دینی و فرهنگی است که توسط سازمان هیأتها و تشکلهای دینی برگزار میشود.
هوای نو آمده است تا نفس فعالان فرهنگی را تازه کند! و نسیمی نو در هیأتها و مراکز فرهنگی بدمد.
هوای نو آمده است این باور را تقویت کند که تشکلهای دینی و هیأتها مأمنی برای خانوادهها و بهخصوص جوانان و نوجوانان هستند تا از آسیبهای دنیای پر از هیاهوی امروز در امان باشند.
هوای نو میخواهد نشان دهد که هیأت جایی برای زندگی است و نه تنها در مناسبتهای خاص، بلکه در تمام ایام میتوان در زیست بوم هیأتها نفسی تازه کرد!
اولین مهرواره هوای نو در سه بخش هیأتها و تشکلهای دینی، ستایشگران اهل بیت(علیه السلام) و کتاب هیأت در حال برگزاری است.
اختتامیه «مهـرواره» برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران، 24 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/