کد مطلب : ۳۵۱۱۶
مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه های علمیه مطرح کرد؛
توجه پژوهشهای حوزوی با رویکرد به موضوعات هیئات مذهبی
به گزارش آرمان هیأت و به نقل از خبرگزاری حوزه، هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن و نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه دو موضوعی است که از ۵۰ عنوان پژوهش پیشنهادی، دو عنوان مربوط به موضوع هیئت های مذهبی در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه طی گفت و گویی به تشریح اهداف و سیاستهای این اداره در تقویت فضای علمی و تربیتی طلاب پرداخت و گفت: از اهم اهداف و رویکرد پژوهش های مد نظر حوزه می توان به جهتدهی پژوهشهای حوزوی در راستای نیازها و مسائل کلان و راهبردی تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه، تشویق و ترغیب پژوهشگران و واحدهای پژوهشی حوزه در جهت انجام پژوهشهای نو، کارآمد و روزآمد تهذیبی، ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهشهای تهذیبی حوزه، مسئلهمحور و ناظر به حل چالشها و نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی، رعایت رویکرد و ویژگیهای پژوهش های تربیتی، ترویجی و تألیفی و شناسایی و ساماندهی پژوهشگران و استعدادهای طلاب نخبه در عرصه تهذیب و تربیت اشاره کرد.
وی با اعلام این خبر افزود: این پژوهش ها پس از ارائه طرح تفصیلی و طرح در شورای علمی جهت حمایت به دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ارسال می شود.
مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب بیان کرد: از ۵۰ عنوان پژوهش در نظر گرفته شده، ۱۳ عنوان مربوط به تألیف کتاب می باشد که در فرایند چاپ می باشد.
وی تصریح کرد: عناوین ۵۰ گانه پژوهش های تهذیبی عبارتند از:
۱. کتاب تاریخ حوزه و روحانیت
۲. کتاب راهکارهای انس با امام زمان علیه السلام
۳. کتاب جهاد اقتصادی در سیره علما و بزرگان
۴. کتاب نیم نگاهی به سبک زندگی علما
۵. کتاب الگوی اهتمام جمعی
۶. کتاب معادله الزام و اختیار
۷. کتاب حوزه در عصر معصومان
۸. کتاب شرح حال عالمان نقش آفرین تاریخ حوزه
۹. کتاب اداره ارادهها ؛ سازکار انسانسازی
۱۰. کتاب تمدن اسلامی در مکتب امام و رهبری
۱۱. کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی
۱۲. کتاب راه آسمان
۱۳. کتاب مردمی سازی تربیت
۱۴. نظام اندیشه اسلام شناسان
۱۵. چرایی و چیستی نظام اندیشه
۱۶. فلسفه اسلامشناسی
۱۷. روش تحقیق شناخت نظام واره اسلام
۱۸. چیستی تربیت انقلابی و بیان مولفه های آن
۱۹. نقش گرایشهای انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
۲۰. نقش ساختارها و نهادهای اجتماعی در تربیت انقلابی
۲۱. نقش رفتار و کنش انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
۲۲. مدرسه علمیه مطلوب
۲۳. نظام صنفی حوزه و طلبه
۲۴. هویت طلبگی و بحران هویت
۲۵. رسالت اجتماعی حوزه و طلبه
۲۶. درآمدی بر مشاوره اسلامی
۲۷. هندسه معرفتی طلبه عصر انقلاب
۲۸. مکتب و اندیشه تربیتی امامین انقلاب
۲۹. ارزیابی اخلاقی، معنوی و تربیتی
۳۰. دوره پیشحوزوی
۳۱. هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن
۳۲. حوزه و اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب
۳۳. نظام اندیشه آیت الله خامنه ای
۳۴. حوزه تمدن ساز از نگاه رهبر معظم انقلاب
۳۵. نظام اندیشه امام خمینی ره
۳۶. راهبردها و راهکارهای مردمی سازی تهذیب و تربیت
۳۷. تجربیات و ایده های نو (راهبردها و راهکارهای تربیتی)
۳۸. طبقهبندی و اولویت گذاری در نظام مفاهیم تهذیب و تربیت
۳۹. بایستهها و الزامات تهذیب و تربیت در ساختار، سیستم مدیریت، رویکردها و فرآیندهای سازمانی
۴۰. مسئولیت اجتماعی حوزه و طلبه
۴۱. آسیب شناسی خانواده(در مرکز مشاوره)
۴۲. بایسته های اخلاقی و تربیتی حضور در فضای مجازی(زیست بوم طلاب درفضای مجازی)
۴۳. نظریه جامع تربیتی ؛ تربیت ولایی
۴۴. جریانشناسی مکاتب و روشهای تربیتی
۴۵. جریانشناسی نهادها، اشخاص و محصولات تهذیبی و تربیتی
۴۶. فقه المشاوره
۴۷. سیرهای مطالعاتی
۴۸. کاربست قرآن در تربیت
۴۹. گروههای جهادی تهذیب و تربیت
۵۰. تحول دروس اخلاق
حجت الاسلام عبداللهی همچنین افزود: به دلیل برگزاری «همایش بینالمللی سده حوزه» در آبانماه ۱۴۰۱، موضوعات ۱۳ گانهای در این رابطه برای ارسال مقالات در نظر گرفته شده که عبارتند از:
۱. «برنامههای تهذیبی» حوزهعلمیه قم در سده اخیر
۲. «گونهشناسی روشهای تهذیبی_تربیتی حوزه» در سده اخیر
۳. برترین «محصولات،منابع،کتب،رسائل و تقریرات» تهذیبی و تربیتی سده اخیر
۴. نقش «حوزه و عالمان وارسته» آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر
۵. تهذیب و تربیت اسلامی «حوزههای علمیه خواهران» سده اخیر حوزهعلمیه قم (ایجاد،حفظ و بسط)
۶. نقش «فرهنگ جهاد،شهید و شهادت» در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید
۷. نقش «انقلاب اسلامی» در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزهعلمیه قم
۸. آسیبشناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزهعلمیه قم و روحانیت در «ارتباط با جامعه و حکومت»
۹. نقش «فعالیتهای اجتماعی و جهادی و خدمترسانی» در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
۱۰. نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
۱۱. نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و «مردمی شدن» آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه
۱۲. نقش تربیت یافتگان حوزه در مقابله با «معنویتگرایان دروغین»
۱۳. آسیبشناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در «ارتباط با روحانیت،جامعه و حکومت»
حجت الاسلام عبدالهی خاطرنشان ساخت: دبیرخانه برنامهریزی مقالات در اداره مطالعات و برنامه ریزی می باشد و داوطلبان می توانند مقالات و پژوهش های خود را حداکثر تا سه موضوع ارسال نمایند؛ همچنین مهلت ارسال مقالات تا ۳۱ خردادماه می باشد و از مقالات و پژوهش های برگزیده، بهره وری و حمایت به عمل خواهد آمد.
پژوهشگرانی که تمایل به همکاری داشته باشند می توانند با اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت از طریق شماره تماس ۰۲۵۳۲۱۳۵۵۷۷ و یا شناسه @srat۱۱۴ در پیام رسان ایتا ارتباط داشته باشند.
انتهای پیام/
حجت الاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه طی گفت و گویی به تشریح اهداف و سیاستهای این اداره در تقویت فضای علمی و تربیتی طلاب پرداخت و گفت: از اهم اهداف و رویکرد پژوهش های مد نظر حوزه می توان به جهتدهی پژوهشهای حوزوی در راستای نیازها و مسائل کلان و راهبردی تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه، تشویق و ترغیب پژوهشگران و واحدهای پژوهشی حوزه در جهت انجام پژوهشهای نو، کارآمد و روزآمد تهذیبی، ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهشهای تهذیبی حوزه، مسئلهمحور و ناظر به حل چالشها و نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی، رعایت رویکرد و ویژگیهای پژوهش های تربیتی، ترویجی و تألیفی و شناسایی و ساماندهی پژوهشگران و استعدادهای طلاب نخبه در عرصه تهذیب و تربیت اشاره کرد.
وی با اعلام این خبر افزود: این پژوهش ها پس از ارائه طرح تفصیلی و طرح در شورای علمی جهت حمایت به دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ارسال می شود.
مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب بیان کرد: از ۵۰ عنوان پژوهش در نظر گرفته شده، ۱۳ عنوان مربوط به تألیف کتاب می باشد که در فرایند چاپ می باشد.
وی تصریح کرد: عناوین ۵۰ گانه پژوهش های تهذیبی عبارتند از:
۱. کتاب تاریخ حوزه و روحانیت
۲. کتاب راهکارهای انس با امام زمان علیه السلام
۳. کتاب جهاد اقتصادی در سیره علما و بزرگان
۴. کتاب نیم نگاهی به سبک زندگی علما
۵. کتاب الگوی اهتمام جمعی
۶. کتاب معادله الزام و اختیار
۷. کتاب حوزه در عصر معصومان
۸. کتاب شرح حال عالمان نقش آفرین تاریخ حوزه
۹. کتاب اداره ارادهها ؛ سازکار انسانسازی
۱۰. کتاب تمدن اسلامی در مکتب امام و رهبری
۱۱. کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی
۱۲. کتاب راه آسمان
۱۳. کتاب مردمی سازی تربیت
۱۴. نظام اندیشه اسلام شناسان
۱۵. چرایی و چیستی نظام اندیشه
۱۶. فلسفه اسلامشناسی
۱۷. روش تحقیق شناخت نظام واره اسلام
۱۸. چیستی تربیت انقلابی و بیان مولفه های آن
۱۹. نقش گرایشهای انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
۲۰. نقش ساختارها و نهادهای اجتماعی در تربیت انقلابی
۲۱. نقش رفتار و کنش انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
۲۲. مدرسه علمیه مطلوب
۲۳. نظام صنفی حوزه و طلبه
۲۴. هویت طلبگی و بحران هویت
۲۵. رسالت اجتماعی حوزه و طلبه
۲۶. درآمدی بر مشاوره اسلامی
۲۷. هندسه معرفتی طلبه عصر انقلاب
۲۸. مکتب و اندیشه تربیتی امامین انقلاب
۲۹. ارزیابی اخلاقی، معنوی و تربیتی
۳۰. دوره پیشحوزوی
۳۱. هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن
۳۲. حوزه و اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب
۳۳. نظام اندیشه آیت الله خامنه ای
۳۴. حوزه تمدن ساز از نگاه رهبر معظم انقلاب
۳۵. نظام اندیشه امام خمینی ره
۳۶. راهبردها و راهکارهای مردمی سازی تهذیب و تربیت
۳۷. تجربیات و ایده های نو (راهبردها و راهکارهای تربیتی)
۳۸. طبقهبندی و اولویت گذاری در نظام مفاهیم تهذیب و تربیت
۳۹. بایستهها و الزامات تهذیب و تربیت در ساختار، سیستم مدیریت، رویکردها و فرآیندهای سازمانی
۴۰. مسئولیت اجتماعی حوزه و طلبه
۴۱. آسیب شناسی خانواده(در مرکز مشاوره)
۴۲. بایسته های اخلاقی و تربیتی حضور در فضای مجازی(زیست بوم طلاب درفضای مجازی)
۴۳. نظریه جامع تربیتی ؛ تربیت ولایی
۴۴. جریانشناسی مکاتب و روشهای تربیتی
۴۵. جریانشناسی نهادها، اشخاص و محصولات تهذیبی و تربیتی
۴۶. فقه المشاوره
۴۷. سیرهای مطالعاتی
۴۸. کاربست قرآن در تربیت
۴۹. گروههای جهادی تهذیب و تربیت
۵۰. تحول دروس اخلاق
حجت الاسلام عبداللهی همچنین افزود: به دلیل برگزاری «همایش بینالمللی سده حوزه» در آبانماه ۱۴۰۱، موضوعات ۱۳ گانهای در این رابطه برای ارسال مقالات در نظر گرفته شده که عبارتند از:
۱. «برنامههای تهذیبی» حوزهعلمیه قم در سده اخیر
۲. «گونهشناسی روشهای تهذیبی_تربیتی حوزه» در سده اخیر
۳. برترین «محصولات،منابع،کتب،رسائل و تقریرات» تهذیبی و تربیتی سده اخیر
۴. نقش «حوزه و عالمان وارسته» آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر
۵. تهذیب و تربیت اسلامی «حوزههای علمیه خواهران» سده اخیر حوزهعلمیه قم (ایجاد،حفظ و بسط)
۶. نقش «فرهنگ جهاد،شهید و شهادت» در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید
۷. نقش «انقلاب اسلامی» در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزهعلمیه قم
۸. آسیبشناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزهعلمیه قم و روحانیت در «ارتباط با جامعه و حکومت»
۹. نقش «فعالیتهای اجتماعی و جهادی و خدمترسانی» در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
۱۰. نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
۱۱. نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و «مردمی شدن» آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه
۱۲. نقش تربیت یافتگان حوزه در مقابله با «معنویتگرایان دروغین»
۱۳. آسیبشناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در «ارتباط با روحانیت،جامعه و حکومت»
حجت الاسلام عبدالهی خاطرنشان ساخت: دبیرخانه برنامهریزی مقالات در اداره مطالعات و برنامه ریزی می باشد و داوطلبان می توانند مقالات و پژوهش های خود را حداکثر تا سه موضوع ارسال نمایند؛ همچنین مهلت ارسال مقالات تا ۳۱ خردادماه می باشد و از مقالات و پژوهش های برگزیده، بهره وری و حمایت به عمل خواهد آمد.
پژوهشگرانی که تمایل به همکاری داشته باشند می توانند با اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت از طریق شماره تماس ۰۲۵۳۲۱۳۵۵۷۷ و یا شناسه @srat۱۱۴ در پیام رسان ایتا ارتباط داشته باشند.
انتهای پیام/