مترجم کتاب منتخب الاثر:

گزینش فقیهانه روایات از ویژگی های مولّف کتاب است

شفقنا , 11 خرداد 1401 ساعت 9:47

مترجم کتاب منتخب الاثر چهار ویژگی کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» را تشریح کرد.


حجت الاسلام والمسلمین محسن احمدی در در آئین نکوداشت هفتادمین سال تالیف کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» که در سالن همایش های خواجه نصیرالدین طوسی قم برگزار شد، بیان داشت: راز ماندگاری هر کتابی را باید در ویژگی های آن جستجو کرد. مولف این کتاب در عنفوان جوانی آن را نگاشته است اما ایشان علاوه براینکه اجتهادی مسلم و فقیهی مورد اعتماد و صاحب فکر و قلم بودند، تا پایان عمر به این کتاب توجه داشتند و شاکله کتاب را در بازنگری حفظ کردند.
او افزود: اولین و مهمترین ویژگی این کتاب این است که آیت الله صافی درپی علمی کردن مباحث گوناگون مهدویت بودند. سعی ایشان همواره این بود که احادیث را به اندازه ای ذکر کنند که به حدّ تواتر معنوی و اجمالی برسد.
مترجم کتاب منتخب الاثر ادامه داد: نگاه آیت الله صافی گلپایگانی در علم فقه به احادیث، سندی نبود بلکه معتقد بودند در احادیث علم فقه بویژه احادیث مربوط به مهدویت باید به علم یا اطمینان برسیم و براساس نظر فعلی ایشان، هر روایتی که احتمال صدور از معصوم (ع) را داشته باشد، می تواند جزو مجموعه روایاتی باشد که علم آور است بنابراین احادیث را هرچند که سندش بظاهر ضعیف بود، به هیچ وجه رد نمی کردند بلکه می گفتند باید آنها را در بوته احتمال قرار داد و از حدّ خبر واحد به حدّ تواتر معنوی ارتقاء بدهیم.
او دومین ویژگی این کتاب را گزینش فقیهانه روایات دانست و افزود: با احاطه کم نظیری که ایشان به روایات  اهل بیت (ع) داشتند، در هر موضوعی روایاتی را انتخاب کردند که از نظر سند و متن بهترین باشد.  تکثیر مصادیق هم مورد توجه ایشان بود تا اعتماد علما و محدثین متاخر را بر احادیث متقدمین نشان دهد. سومین ویژگی کتاب منتخب الاثر، این است که آیت الله صافی گلپایگانی، روایات اثنی عشر را به تفصیل بیان و بحث کردند. ارتباط این احادیث اثنی عشر با امام زمان (عج) روشن است؛ ایشان می خواستند  با تواتر روایات اثبات کنند که شخصیت و خصوصیات و امامت امام زمان (عج) در لسان پیامبر اکرم (ص) است. و بعد تطبیقات را در روایات اهل بیت (ع) مطرح می کنند و تطبیقات عامه و مخالفین را مفصل بحث و رد می کنند.
مترجم کتاب منتخب الاثر یادآور شد: ویژگی دیگر این کتاب این است که برای اتمام و تکمیل این کتاب، مورد عنایت ویژه الهی بودند.
او با بیان اینکه متن و ترجمه کتاب «منتخب الاثر» در ۶ جلد منتشر شده است، گفت: جلد ششم این مجموعه، متشکل از مقالات مختلفی پیرامون موضوعات گوناگون درباره امام عصر (عج) و مهدویت که مفصلترین این مقالات نقدی است بر کتاب «الاخبار الدخیله». مرحوم آیت الله صافی به تفصیل، مبانی خود را درباره اخبار، بیان کردند و مبانی انتخاب اثر در منتخب الاثر به تفصیل ذکر شده است.
احمدی ادامه داد: یکی از نکات مهم در این مقاله، تفکیک بین حدیث ضعیف و حدیث مجعول است؛ یعنی حدیث مجعول حدیثی است که علم به کذب بودن آن داریم اما حدیث ضعیف، حدیثی است که احتمال صدق آن می رود. شیوه آن بزرگوار این بود که احادیث ضعیف را رد نمی کردند، بلکه معتقد بودند باید اینها را نگاه داشت تا قرائنی بر ضدّ آنها یافت شود.


کد مطلب: 35296

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/35296/گزینش-فقیهانه-روایات-ویژگی-های-مول-ف-کتاب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir