مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات با تأکید بر اینکه مدارس، ظرفیت کافی برای رقمزدن اتفاقات مهم و اثرگذار را در زمینه عفاف و حجاب دارند، گفت: مخاطب راهبردی عفاف و حجاب، دختر نوجوان است.
به گزارش آرمان هیأت، نشست کارگروه عفاف و حجاب اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با حضور بیش از ۵۰ نفر از مدیران مدارس استان تهران به عنوان مدیران پیشرو در حوزه عفاف و حجاب و عاطفه سعیدینژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، دوشنبه ۳۰ خرداد در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
عاطفه سعیدینژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اهداف این اداره کل در حوزه عفاف و حجاب گفت: مهمترین هدف اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی که قریب به سه سال از پیدایش آن میگذرد، ایجاد نقشه راه مهم و مبتنی بر پژوهش به ویژه برای نسل جوان است و مهمترین طرحی که در دستور کار این مرکز قرار دارد، طرح «نهضت پیشرفت بانوان» است که ذیل آن طرحهای مختلف در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در راستای برگزاری نشستهای مختلف با حضور مدیران حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در نظر است با امکانسنجی و نیازسنجی در حوزههای مختلف بر مبنای واقعیتها برای قشر نوجوان تصمیمگیری شود.
تربیت دختر هفت برابر سختتر از تربیت پسر است
سعیدینژاد خطاب به مدیران مدارس که بهصورت مستقیم با دختران سروکار دارند، عنوان کرد: در دین مبین اسلام، تربیت دختر هفت برابر سختتر از تربیت پسر عنوان شده است و دختر جایگاه والایی در اسلام دارد، بنابراین تربیت او به یک محیط غنی و پر از مؤلفه برای رشد نیاز دارد. چله دوم انقلاب اسلامی، فرصت به اثبات رساندن حرفهاست و باید شرایطش ایجاد شود. امروز با جامعهای از دختران مواجه هستیم که با دختران چند سال گذشته متفاوت هستند؛ دخترانی که هیچ درکی از جنگ و جبهه ندارند و اصل زندگی دختر در فضای مجازی خلاصه شده است.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه متأسفانه امروزه فضای فرهنگی و عفاف و حجاب را امر حاشیهای زندگی دختران در نظر گرفتهایم، گفت: شاهد این ادعا، همایشها و نمایشگاههایی است که ویژه مخاطب عام برگزار میشود، اما در اصل مخاطب خاص را مورد هدف قرار داده است و همین امر باعث شده نه تنها این اقدامات تأثیرگذار نباشد، بلکه آسیب محسوب شود. در واقع بسیاری از فعالیتها که در حوزه عفاف و حجاب انجام میشود، نهتنها اثرگذاری لازم را ندارد، بلکه آسیبزاست، چون مخاطب خاص را نیز به انفعال میکشاند.
وی با تأکید بر اینکه امروز قشر وسیع انقلابی و دغدغهمند در نظام جمهوری اسلامی حضور دارند که باید بهدنبال انجام فعالیتهای اثرگذار باشند، افزود: دینداری، رفتار با پدر و مادر و رفتار با جنس مخالف در دختر امروز متفاوت است و ما بهعنوان متولی فرهنگی باید واقعیات زندگی دختران را درک کنیم.
سعیدینژاد با اشاره به دو مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد و به نهادهای مختلف ابلاغ شده است، عنوان کرد: امروز که دولت و مجلس در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی همپیمان هستند، مهمترین کار، جهاد تبیین است و مدارس، ظرفیت کافی برای رقمزدن اتفاقات مهم و اثرگذار را در این زمینه دارند.
سازمان تبلیغات سند مسئلهشناسی عفاف و حجاب تدوین را میکند
وی با بیان اینکه در زمینه عفاف و حجاب باید رویکردهای مختلف داشته باشیم، عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی بهعنوان مسئول کارگروه تبلیغ و ترویج در حوزه عفاف و حجاب در نظر دارد، سند مسئلهشناسی عفاف و حجاب را تدوین کند و در اختیار نهادهایی مثل آموزش و پرورش که فرصت تربیت را در اختیار دارند، قرار دهد. اگر حرکت رو به جلو نداشته باشیم از امروز باز میمانیم، بنابراین با توجه به محدودیتهای موجود باید مخاطب راهبردی خود را انتخاب کنیم. در این زمینه با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مخاطب راهبردی، دختر نوجوان است که در این راستا باید از ظرفیتهای مردمی در حوزههای علمیه و مدارس در بخش نوجوان بهرهمند شویم.
وی اظهار کرد: امروز در طیف فرهنگیان، بانوان دغدغهمند حضور دارند که حاضر هستند در ایامی مانند تابستان که با مناسبتهای محرم و صفر نیز همزمان شده وقت و انرژی بگذارند و کار بر زمینمانده را بهدست گیرند و کنشگری جدی در مدارس داشته باشند.
سعیدینژاد با بیان اینکه پارکهای بانوان امروز در حداقل کارآمدی است، گفت: رویدادها و فعالیتهای فرهنگی، هنری، رسانهای و حتی ورزشی باید متناسب با بوم منطقه ویژه نوجوانان تعریف شود و طلاب حوزه علمیه باید بهعنوان مربی تئاتر، سرود، قصهنویسی و غیره در مدارس حضور یابند و جریان تربیتی را شکل دهند، درواقع همین موضوع، زمینه شکلگیری جریان مؤثر را ایجاد میکند و ما در سازمان تبلیغات اسلامی بهعنوان نخ تسبیح، تلاش میکنیم بین حوزه علمیه با مدارس ارتباط برقرار شود.
وی افزود: در لایه شناخت نیاز واقعی نوجوانان، طرحی با عنوان «رفیقانه» در نظر گرفته شده است، زیرا با توجه به اثرپذیری نوجوانان از همسالان، امروز اثرگذاری بر دختر نوجوان از طریق همسالان در مقایسه با سایر روشها امکانپذیرتر بهنظر میرسد و «رفیقانه» بهدنبال این است که مسیری برای گفتمان همسالان فراهم شود.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت تفریحی، مقولهای است که باید در حوزه بانوان جدی گرفته شود. در این زمینه طرح کارت تفریح دختران پیشنهاد میشود که در این راستا بحث رویداد پاتوق دخترانه نیز با شهرداری در حال پیگیری است.
در بخش دیگر این مراسم، هر کدام از مدیران مدارس به بیان دیدگاهها و پیشنهادات خود در مورد مباحث مطرح شده پرداختند.