قائم مقام سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران:
استفاده از تمام ظرفیتهای هنری برای ترویج پیام عاشورا ضروری است
28 آبان 1387 ساعت 15:52
سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: «بهرغم تمام تلاشها هنوز هم تا رسیدن به مرحلهای که ادعا کنیم از تمام ظرفیتهای هنری برای ترویج پیام امام حسین(ع) استفاده کردهایم، فاصله داریم.»
به گزارش خیمه، مجید سرسنگی افزود: «واقعه عاشورا از جمله وقایعی است که شاید سخن راجع به آن زیاد گفته شده و در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اخلاقی مورد بررسیهای فراوانی قرار گرفته باشد، اما کمتر در خصوص ظرفیت های هنری و تاثیر این رخداد عظیم بر خلق آثار هنری از آن سخن به میان رفته است.»
وی افزود: «هیچ واقعهای تا این حد هنرمندان و جریانات هنری را تحتتاثیر خود قرار نداده است، البته تا به حال در همه حوزههای هنری از جمله فیلم، موسیقی، هنرهای نمایشی، تجسمی و.... آثاری خلق شده و به یادگار مانده که نه تنها در حوزه مضمون، بلکه در قالب و شکل هم جزء برترین آثار هنری محسوب میشوند.»
قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به قدرت هنرهای تجسمی تاکید کرد: «حوزههای مختلف هنرهای تجسمی به واسطه ویژگی خاصی که دارد، ارتباط موثری با مخاطب خود برقرار میکند.»
این مسئول فرهنگی تصریح کرد: «ما خوشحالیم که امروز به دست توانای هنرمندی برجسته استاد شیرازی و با عنایت به بخش قابلتوجهی از هنرمندان عرصه خوشنویسی و تذهیب، قدمی مناسب برای توسعه فرهنگ عاشورا برداشته ایم.»
سرسنگی بیان کرد: «امیدواریم که این حرکت به عنوان سرفصل یک جریان تازه برای برقراری ارتباط بیشتر بین این هنر و حماسه کربلا باشد و با این حرکت سرآغاز تجدیدنظر و حیات دوباره کتیبه نگاری عاشورایی را شاهد باشیم.»
مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نيز به ارايه طرح برگزاری این کارگاه از سوی استاد شیرازی اشاره کرد و افزود: «معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بررسی طرح پیشنهادی استاد شیرازی، جای خالی چنین کارگاهی را مدنظر قرار داد و در مدت کوتاهی طی جلسات متعدد و هدف قرار دادن بازآفرینی مراثی مشهور ادبی حماسه حسینی به خط خوش فارسی به دست استادان خوشنویسی و تذهیب و خلق آثار نفیس و موزه ای، این طرح منجر به برگزاری برنامه امروز شد.»
مجتبی آقایی تصریح کرد: «کتیبه های عاشورایی همه ساله در مراسم عزاداری ما ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر نقش رسانه ای آن، نماد عزاداری ما به شمار می آید.»
یکی از استادان خوشنویسی ایران نيز با اشاره به پیشینه تاریخ ایران زمین و روحیه حق طلبی و آزادی خواهی ایرانیان که برگرفته از شاهنامه فردوسی است، اظهار داشت: «روحیه حق طلبی و آزادی خواهی، برون مایه افکار و اندیشه امام حسین(ع) بود و ایشان قهرمان چنین صفاتی است، به همین سبب ما این آیین و سلیقه را ادامه دادیم.»
استاد غلامحسین امیرخانی گفت: «از زمانی که عرفان وارد تفکرات مردم شد، تذهیب یا همان اسلیمی ها که درون مایه خط نستعلیق است، به وجود آمد؛ برای همین خط نستعلیق را می توان به دوره های کلی زمانی تیموری، صفوی، قاجار و دوره معاصر تقسیم کرد.»
وی افزود: «در دوره جدید یا معاصر که ما میراثدار آن هستیم، خوشنویسی ایرانی متاسفانه در میان کشورهای اسلامی، جایگاه مناسبی که در شأن آن باشد ندارد.»
در کارگاه کتیبهنگاری عاشورایی، استاد علی شیرازی به همراه 10 هنرمند تذهیب کار برجسته که تربیت یافته استادان بزرگ معاصر هستند کلیات اشعار محتشم کاشانی در صد بیت و صد تابلو تحریر و تذهیب می شود و این آثار پس از خلق و تولید در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نگهداری میشوند و کتاب نفیسی از مجموعه این آثار به چاپ می رسد.
کارگاه تخصصی کتیبه نگاری عاشورایی تا 29 آبان ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولی عصر، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 از ساعت 16 تا 19 برپاست.
کد مطلب: 3751
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/3751/استفاده-تمام-ظرفیت-های-هنری-ترویج-پیام-عاشورا-ضروری