پرده خانه خدا، روز عرفه تعويض می‌شود

3 آذر 1387 ساعت 13:49

رئيس امور مسجدالحرام و مسجدالنبی از تعويض پرده كعبه در روز عرفه برابر با نهم ذی‌الهجه (18 آذر) خبر داد.


به گزارش خیمه، «صالح‌بن‌عبدالرحمان الحصين» پرده جديد كعبه را روز 29 نوامبر (9 آذر) از «شيخ عبدالعزيز الشيبی»، پرده‌دار اين حرم الهی تحويل خواهد گرفت.

پرده جديد كعبه طی مراسمی در روز عرفه پس از شست‌وشوی كعبه با گلاب ناب كاشان، بر بنای كعبه نصب‌ می‌شود.

پرده جديد كعبه با هزينه‌ای افزون بر 20 ميليون ريال سعودی از 670 كيلوگرم ابريشم خالص و 150 كيلوگرم طلا و نقره تهيه ‌شده است. اين پرده توسط گروهی از هنرمندان با نخ‌های طلايی و نقره‌ای به آيات قرآن مزين شده‌ است.

پرده جديد كعبه از سه بخش شامل پرده در كعبه، آستر پرده و بخش اصلی تشكيل‌شده است و قطعه پارچه هركدام به طول 14 متر و عرض 101 سانتيمتر در توليد اين پرده به كار رفته‌اند.

خانه كعبه يك پرده بيروني و يك پرده در درون دارد كه پرده بيروني سالي يكبار و در روز عرفه و پرده داخل كعبه هر دو سال يكبار تعويض مي‌شود.

كمربند كعبه كه بر روي پرده نصب مي‌شود از 16 قسمت تشكيل شده و عباراتي مانند «يا حي يا قيوم»، «يا رحمن يا رحيم» و «الحمدلله رب العالمين» بر روي آن نوشته مي‌شود.

پيامبر در روز 20 رمضان سال هشتم هجري (روز فتح مكه) پرده‌اي از برد يماني براي كعبه انتخاب كردند و اميرالمؤمنين نيز در زمان خلافت خود هر سال از كوفه پرده‌اي براي كعبه ارسال مي كردند.

پرده كعبه تا پيش از قرن 8 يا 9 هجري به رنگ‌هاي مختلف بافته مي‌شد، اما پس از اينكه عده اي از زائران خانه خدا مورد هجوم راهزنان قرار گرفتند و كشته شدند، مشكي شد.

در دوران حكمراني عباسيان، خليفه وقت متولي تهيه پرده بود و در زمان عثمانيها از كشورهايي مانند ايران، مصر، تركيه و هند پرده خانه خدا ارسال مي شد اما از سال 1386 هجري قمري اهالي مكه متولي اينكار شدند و كارگاهي براي بافتن پرده احداث كردند.

در سال 1399 هجري قمري كارگاه پرده‌بافي بزرگتري در محله ام‌الجواد مكه ساخته شد كه همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد.


کد مطلب: 3819

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/3819/پرده-خانه-خدا-روز-عرفه-تعويض-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir