تاریخ انتشار
شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۵۶
۰
کد مطلب : ۳۸۸۴

کتاب «وهابيت از ديدگاه اهل سنت» منتشر شد

کتاب «وهابيت از ديدگاه اهل سنت» منتشر شد
به گزارش خیمه، كتاب حاضر دارای سه بخش است؛ بخش اول «ابن تيميه مؤسس وهابيت» به بررسی ديدگاه علمای شافعی، علمای حنفی، علمای مالكی و علمای حنبلی درباره ابن تيميه از ديدگاه معاصرين و سلفيان معاصر می‌پردازد.

«محمد بن عبدالوهاب مجدد وهابيت» عنوان بخش دوم است كه نويسنده در اين بخش محمد بن الوهاب را از ديدگاه اهل سنت و مخالفت وهابيان با عقايد اهل سنت را بررسی می‌كند.

مؤلف در بخش سوم به بررسی برخی از فتاوای وهابيان مانند؛ نشستن خدا بر عرش و كرسی، تحريم زيارت قبر پيامبر(ص)، انكار مجاز در قرآن، تحريم «صدق‌الله‌العظيم» بعد از قرائت قرآن، تحريم بلند كردن دست‌ها هنگام دعا، تحريم رفتن به سوی غار حرا و... پرداخته است.

در مقدمه كتاب آمده است: بعد از ظهور افكار وهابيان توسط «ابن تيميمه حرانی» در قرن هشتم هجری تمام علمای اسلامی از هر فرقه و مذهبی به مواجهه و مقابله با او برآمده و افكارش را به نقد كشيدند و لذا با جواب از اشكالات او در برخی از مسايل، امت اسلامی را توجيه نمودند.

تا اين كه در قرن دوازدهم بار ديگر اين اعتقادات و افكار توسط «محمد بن عبد الوهاب» و با كمك نظامی و زور و تهديد آل سعود زنده شده و در شبه جزيرة‌العرب گسترش يافت و از آن‌جا كه مردم آن منطقه افرادی متحجر بودند و از طرفی هم دعوت محمدبن عبدالوهاب با زور و تهديد همراه بود لذا توانست تا حدودی در مردم تأثير گذارد.

آنان هر كه را از هر دين و مذهبی سد راه خود می‌ديدند و يا مذهبشان را نمی‌پذيرفتند به اشد وجه مجازات كرده و او را نابود می‌نمودند و بدين جهت است كه در طول تاريخ ظهور اين افكار از زمان «ابن‌تيميه» تا هم اكنون مشاهده می‌كنيم كه علمای اهل سنت دست به قلم شده و شديدا با افكار آنان به مقابله پرداخته‌اند.

چاپ اول كتاب «وهابيت از ديدگاه اهل سنت» در 248 صفحه با بهای 26000 ريال به تازگی وارد بازار نشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما