دسترسی به كتب و مقالات تخصصی «عتبات عاليات و سوريه» در فضای مجازی

24 آذر 1387 ساعت 7:35

بخش «عتبات عاليات و سوريه» شامل نسخه الكترونيك كتاب‌هايی درباره موضوع عتبات عاليات و سوريه در كتابخانه تخصصی حج قابل دسترسی است.


به گزارش خیمه، اين بخش شامل كتاب‌هايی است كه به‌همت مركز تحقيقات حج به نگارش درآمده است.

احكام فقهى سفر زيارتى عتبات به قلم محمدحسين فلاح زاده، كربلا و حرم‌های مطهر به قلم هادی آل‌طعمه، اماكن زيارتی و سياحتی عراق به قلم محمدرضا قمی، ره‌توشه عتبات عاليات به همت جمعی از نويسندگان، عتبات عاليات عراق و تاريخ و اماكن سياحتی و زيارتی سوريه به قلم اصغر قائدان، عطر باران به قلم ناصر صبا، مجموعه شعر عاشورایى هم‌نفس با كربلا به قلم محمود تارى «یاسر»، آداب سفر و زيارت عتبات عاليات به قلم سيدعلى قاضى‌عسكر از عناوين كتاب‌‌های موجود در اين بخش است.

در مقدمه كتاب «احكام فقهى سفر زيارتى عتبات» آمده است: «از آنجا كه فقه برنامه عملى تمام زندگى است و براى همه مراحل آن، در حضر و سفر، تنهایى يا گروهى، براى اعمال فردى يا اجتماعى، قانون عملى دارد. تلاش شده برخى از احكام مربوط به سفر زيارتى عتبات كه با مراعات آنها، زائران بتوانند وظيفه دينى خود را بهتر بشناسند و به آنها عمل كنند و بهره معنوى بيشترى ببرند ذكر شود.»

در بخش‌هايی از كتاب «كربلا و حرم‌های مطهر» آمده است: «كربلا، در غرب رودخانه فرات، بر كناره صحرا و در ميان منطقه‌ای آبرفتی است كه به «ارض السواد» نامور است. شهر انبار در شمال باختری، شهر باستانی بابل در شرق، صحرای غربی در سمت باختر و شهر بحيره پايتخت بنی‌منذر در جنوب غربی آن قرار دارد.»

«راويان در تعيين دقيق سرزمينی كه نام «كربلا» بر آن نهاده شده است، اختلاف نظر دارند؛ برخی گفته اند، اين سرزمين در غرب فرات قديم به موازات مقر بنی‌هبيره و كوفه واقع است. برخی ديگر سرزمين اصلی كربلا را در استان‌های قرطه و كماليه در ناحيه شمال باختری كربلای كنونی می‌دانند. البته اين ديدگاه دور از واقع است، چون در ميان آن سرزمين و مضجع حسينی، حدود چهارده كيلومتر فاصله است. منطقه‌ای ديگر هم وجود دارد كه هنوز به نامی همانند كربلا خوانده می شود، منطقه "كربله" كه در جنوب خاوری كربلای كنونی واقع است.»

علاقه‌مندان می‌توانند متن كامل كتاب‌ها را در كتابخانه تخصصی حج و زيارت مشاهده كنند.

بخش «عتبات عاليات و سوريه» را اينجا كليك كنيد.


کد مطلب: 4089

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/4089/دسترسی-كتب-مقالات-تخصصی-عتبات-عاليات-سوريه-فضای-مجازی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir