کد مطلب : ۴۱۴۹
داور سوگواره عکس با عاشوراییان در زنجان:
عكس، سندي براي ابطال تحريفات است
این هنرمند عکاس با بیان اینکه «در دو دهه اخیر شاهد برگزاری جشنواره های مختلف با عناوین متفاوت از برگزاری مراسم های عاشورائیان بوده ایم که متاسفانه تداوم و پیوستگی کمتر در میان آنها به چشم خورده است»، افزود: «موردی برخورد کردن، مقطعی برگزار نمودن جشنواره های فرهنگی - هنری عاشورا موجب عدم خلاقیت و نوآوری در تولید و ارائه آثار در این مضمون می شود؛ در این میان گاه شاد برگزاری پیوسته جشنوارهایی در برخی مناطق و استان ها هستیم که گرایش بومی گرایی دارند.»
داور سوگواره عکس با عاشوراییان در زنجان تصریح کرد: «محدود کردن حوزه شرکت کنندگان در چند سال پیاپی می تواند موجب تکراری شدن آثار رسیده به دفتر جشنواره شود که این امر آفتی برای این نوع جشنواره ها محسوب می شود.»
وی با اشاره به اینکه «در این ایام سعی بر آن است که ابزار، مکان، توانایی و توانمندی های افراد در خدمت نهضت عاشورا استفاده شود»، خاطرنشان کرد: «غالب افراد در موقیعت شغلی و صنفی تمایل دارند که توانمندی های خود در ایام محرم به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در حرکت های جمعی محله، شهر و یا آبادی خود استفاده نمایند، از این رو همه عملکردها در خدمت یک گفتگو و خواستگاه بروز می کند.»
این هنرمند عکاس بیان کرد: «عکاسان و دوستداران عکاسی در این روزهای خاص با دوربین هایشان حاضر می شوند و به ثبت و ماندگاری رفتار های جمعی سوگواران می پردازند. در این روزها عکاسان بر اساس همدلی و وحدت میان حاضرین در صحنه، کمتر با تابلوی (عکاسی ممنوع) مواجه می شوند.»
غفاری گفت: «این روزها از جهت همراهی مردم بر پایه ی یک باور عمیق مذهبی در فرهنگ ایثار و شهادت از ایام موعود عکاسان به شمار می رود؛ گاه عکاسان حضور خود را بهانه ای برای عکاسی قرار می دهند تا از نشانه ها، پرتو ها و رنگ های پر کنتراست و حاشیه مراسم عکاسی کنند.»
داور سوگواره عکس با عاشوراییان با اشاره به پیشینه هنر عکاسی در ایران افزود: «عکاسی در ایران به سرعت مورد لطف و مهربانی درباریان واقع گردید و جای خود را به عنوان یکی از موارد درسی در دارالفنون باز کرد؛ علمای شیعه نیز در مورد عکس نظر مثبت داشتند ایرانیان دوربین عکاسی را به راحتی در جمع خود پذیرفتند.»
وی تصریح کرد: «همه این موارد نشانه هایی از کاربرد عکاسی در زندگی جمعی ما دارد و اهمیت به کارگیری آن در ماندگاری مراسم و برگزاری آیین های عاشورایی غیر قابل انکار می باشد.»
این هنرمند عکاس بیان کرد: «چه بسا بسیاری از مراسم های تحریف شده در عزاداری امام حسین(ع) از روی همین عکس ها مورد انتقاد قرار گرفته و حرام یا باطل اعلام شدند؛ از جهتی نیز عکس های به جا مانده از دوره قاجار، امروزه برای ما زبان به بازگویی شیوه ی اجرای تعزیه و یا هیات های عزاداری می گشایند به طوری که به کمک همین اسناد به بررسی چگونگی اجرای این مراسم توسط نیاکانمان در دهه های پیش می پردازیم.»
غفاری با اشاره به دوره های پیشین برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: «پس از گذشت پنج سال تجربه عکاسی، انتخاب آثار و برگزاری نمایشگاه هم اکنون در آستانه ی برگزاری ششمین دوره ی آن در محرم سالجاری با توجه به عکسبرداری آسان با دوربین های امروزی و افزایش روزافزون علاقه مندان عکاسی به طور حتم، بر تعداد شرکت کنندگان و عکس های رسیده به جشنواره افزوده خواهد شد.»
وی گفت: «این اتفاق می بایست موجب افزایش کیفیت و نوآوری و خلاقیت در تولید عکس ها شود؛ از این رو برگزارکنندگان و گروه انتخاب آثار پیوسته سخت تر می شود.»
داور ششمین سوگواره با عاشوائیان افزود: «برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب سوگواره در کنار عکس های پذیرفته شده هر سال، ضمن یادآوری مطالب گفته شده می تواند به ما در انتخاب موضوع و نحوه برخورد و قرارگیری ها در موضوع عکسبرداری کمک کند.»
حسن غفاری متولد سال 1348 در شهرستان بویر احمد است؛ وی کارشناس ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران و عکاس مستند اجتماعی با گرایش قوم شناسی خارج از فضاهای شهری است؛ دریافت بیش از 30 جایزه از جشنواره های عکاسی و برگزاری ده ها نمایشگاه انفرادی و صدها نمایشگاه جمعی عکس در داخل و خارج از کشور در پرونده کاری وی دیده می شود.