کد مطلب : ۴۲۷۰
نشست «موسیقی آوازی در تعزیه» در قم برگزار شد
وی در این مراسم با ذکر تاریخچه تعزیهخوانی گفت: «تعزیه برگرفته از هنرهای نمایشی است که با هدف متوجه کردن ذهنها و دلها به قیام امام حسین(ع) پدید آمده است.»
این استاد تعزیه بیان کرد: «وقایع صبح تا ظهر روز عاشورا، شهادت یاران امام حسین(ع) و اسارت و جلوه های دیگر عاشورا از جمله وقایعی هستند که توسط تعزیه خوانان در سرزمین ایران به آن پرداخته شده است.»
زینلی تصریح کرد: «در سالهایی که تعزیهخوانی سیر تکاملی خود را در ایران طی میکرد، عوامل متعددی روی کیفیت تعزیهها از نظر شکلی، شعری و موسیقایی نقش داشتهاند که از آن جمله میتوان به داستانهای ملی از جمله مرثیه سیاوش و آهنگهای نقالی و غیره اشاره کرد.»
وی گفت: «اوجگیری تعزیهخوانی در ایران با حمایت ناصرالدین شاه قاجار و با جمع آوری موسیقیدانان و شعرا و خوانندگان بزرگ ایرانی برای تدوین نغمههای تعزیه آغاز شد.»
این استاد تعزیه خاطرنشان کرد: «در این دوره بود که اساتید شعر و موسیقی ایرانی با صرف وقت و هوش خود به فراخور موقعیت های نمایشی و تعزیه به تدوین موسیقی و شعر پرداختند که با بررسی فنی روی کار این اساتید در می یابیم تدوین موسیقی سنتی و شعرها با معیارهای کاملا استاندارد و دقیق صورت گرفته است.»
زینلی خاطرنشان کرد: «دگرگونی نوایی و شکلی تعزیه از روی کار آمدن پهلوی اول رنگ و بوی تازهای به خود گرفت، زیرا به علت ممنوعیت اجرای تعزیه در تهران و شهرهای دیگر تعزیه خوانان به شهرهای مختلف مهاجرت کردند و به همین سبب تعزیه اصیل با دگرگونی های متعددی مواجه شد که می توان از این دوره به عنوان دوره نزول تعزیهخوانی در ایران نام برد.»
وی گفت: «باید توجه داشت که موسیقی تعزیه برپایه موسیقی سنتی و مقامی است و هرگز نباید اجازه داد شعرهای سخیف و موسیقی غربی وارد تعزیه شود، زیرا اصالت این هنر را از بین خواهد برد.»
این استاد تعزیه، تعزیه خوانان را به پژوهش در عرصه تعزیه خوانی دعوت کرد و افزود: «اگر تعزیه خوان تحقیق بیشتری در این رشته داشته باشد، به راحتی می تواند تحریف هایی را که در این حوزه به وجود آمده، اصلاح کند و جلوی آسیبها را نیز بگیرد.»
در این نشست تعداد قابل توجهي از تعزیهخوانان و دستاندرکاران اجرای تعزیه استان قم حضور داشتند.
مرجع : خبرگزاری آينده روشن