آسیب های وارده بر "ادبیات آئینی" تأسف آور است

19 آذر 1386 ساعت 21:03

استاد جابر عناصری گفت: مشاهده برخی از متونی که در خصوص هنرهای آئینی در کشور منتشر شده بسیار تأسف بار بوده و در بعضی موارد انسان ، حتی قادر به بیان آن نیست.


به گزارش خیمه، استاد جابر عناصری در نشستی که در مجتمع فرهنگی ، سینمائی بهمن با عنوان "آسیب شناسی آئینی" برگزار شد، با بیان این که آسیب های وارده بر "ادبیات آئینی" تأسف آور است گفت: مشاهده برخی از متونی که در خصوص هنرهای آئینی در کشور منتشر شده بسیار تأسف بار بوده و در بعضی موارد انسان ، حتی قادر به بیان آن نیست.

وی محمل گوئی، دروغ بستن، تحریک غیر منطقی احساسات عموم و قافیه پردازی را به عنوان بخشی از آسیب های هنرهای آئینی یاد کرد و افزود: وظیفه هنرمندان و شاعران در این خصوص بسیار حساس و سنگین است و در ارائه اینگونه هنرها باید به گونه ای عمل شود که جلوه و ویژگی خاص این هنر بیشتر احساس شود.

استاد عناصری در ادامه گفت: پرداختن به جشنها و مناسک اعیاد مسلمانان در کشور ، از قبیل آیینهای عید قربان ، فطر ، غدیر ، تولد ائمه اطهار و روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از مواردی است که انتقاد بر آن وارد است.

وی همچنین با نکوهش جشنواره های چاوشی خوانی در کشور ، این مراسم را فاقد اصول و مبانی پژوهشی دانست و افزود: اساساً این جشنواره ها از معنای کلمه چاوش و چاوشی خوانی غافلند . 

استاد عناصری با اشاره به برنامه های تلویزیونی گفت: سریال "شهریار" که به تازگی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود بسیار ضعیف کار شده و شخصیت واقعی این شاعر معاصر کشور را تضعیف نموده، در حالی که جایگاه این شاعر گرانقدر بسیار والاست. 

بنابرگزارش حوزه هنری گلستان ، در این نشست همچنین ، محمد رضا خاکپور ، رئیس حوزه هنری استان در خصوص هنرهای آئینی گفت: هنرهای آئینی در کشور ، ریشه های مقدسی داشته و در میان شیعیان علوی مسئله تعزیه شکل تازه ای پیدا می کند ، چرا که تمام تکنیک و دستاوردهای هنری در دوره شکسپیر تا امروز در "تعزیه" نهفته است و در آن تمام گوشه های کشف شده و نشده موسیقی ملی را نیز می توان پیدا نمود.




کد مطلب: 458

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/458/آسیب-های-وارده-ادبیات-آئینی-تأسف-آور

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir