تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۱
۰
کد مطلب : ۴۶۶۲

ايرانيان در سراسر دنیا شام غریبان را به سوگ نشستند

ايرانيان در سراسر دنیا شام غریبان را به سوگ نشستند
به گزارش خیمه، مراسم شب شام غريبان با حضور شيعيان و عاشقان اهل‌بيت و طهارت(ع) در شهر آتن پايتخت يونان برگزار و شيعيان در شب غريبي فرزندان اباعبدالله حسين(ع) اشک ماتم ريختند.

در اين مراسم ملکوتي عزاداران در شب شام غريبان که با حضور کارکنان سفارت و ديگر ارگانهاي جمهوري اسلامي ايران مستقر در شهرآتن به همراه خانواده هايشان در محل اقامتگاه سفير چهارشنبه شب برگزار گرديده يود، اشک ماتم ريختند.

در اين مراسم ابتدا زيارت عاشورا توسط عاشقان به امامت و لايت قرائت گرديد و سپس  اکبر اميني، کنسول سفارت جمهوري اسلامي با نوحه خواني مرثيه سرايي دلسوز، عاشقان خاندان اهل بيت را به کربلاي حسيني(ع) برد.

قبرس
صدها عاشق ولايت در قالب سه دسته عزاداري در قبرس ( بخش جنوبي و يوناني نشين) در سوگ امام حسین(ع) و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند.

جمعي از شيعيان ايراني،عراقي، هندي و پاکستاني در نيکوزيا با حضور در تکيه امام حسين(ع) و جمع زيادي از ايرانيان در شهر ليماسول در قالب هيات الزهرا پس از ده شب عزاداري شهداي کربلا به ياد شام غريبان کربلا به نوحه خواني و سيته زني پرداختند.

دانشجويان ايراني در قبرس روزهاي تاسوعا و عاشورا با حضور در هيات عزاداران حضرت امام حسين(ع) ياد اين رويداد سرنوشت ساز را گرامي داشتند.

ژاپن
شام غريبان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران با وفاي آن حضرت، با حضور انبوه ايرانيان مقيم ژاپن در توکيو برگزار شد.

در اين مراسم که در محل اقامتگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن و با حضور سفير، اعضاي نمايندگي ، روساي نهادها، دانشجويان، اساتيد ، تجار و بازرگانان ايراني مقيم ژاپن برگزار شد، دانش آموزان مدرسه ايرانيان در ژاپن با روشن کردن شمع و مداحي، مداحان اهل بيت عصمت(ع) به عزاداري سيد و سالار شهيدان کربلا و ياران باوفاي آن حضرت پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي آل طه مطهر، از روحانيون اعزامي از تهران، در اين مراسم ضمن تسليت شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران با وفاي آن حضرت، در سخناني با عنوان " زيارت عاشورا در يک نگاه" به بررسي زيارت عاشورا از زواياي مختلف پرداخت.

سوریه
 مراسم شام غريبان سالار شهيدان و ياران باوفايش با حضور دوستداران اهل بيت(ع) به ويژه زائران ايراني چهارشنبه شب در حرمهاي حضرت زينب(س)، حضرت رقيه(س) برگزار شد.

در مراسم شام غريبان حرم حضرت رقيه(س)، رييس مجلس شوراي اسلامي و هيات همراه که به سوريه سفر کردند، نيز حضور يافتند.

مراسم عزاداري امام حسین(ع) در مساجد، تکايا و حسينيه‌هاي دمشق، حلب، حمص و ادلب که مناطق شیعه‌نشین سوریه هستند، برگزار شد.

پاکستان
ايرانيان مقيم اسلام آباد چهارشنبه شب درشام غريبان اباعبدا... الحسين(ع) با برپايي مراسمي درسوگ فرزند حضرت زهرا(س) گريستند.

در آيين شام غريبان که در حسينيه سفارت جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد با حضور مسئولان نمايندگي ها و سفير جمهوري اسلامي ايران در پاکستان و ديگر ايرانيان مقيم اين کشور برگزار شد، دوستداران و عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) در رثاي سرور و سالار شهيدان کربلا و ياران وفادارش به مرثيه سرايي پرداخته و به سر و سينه زدند و اشک ماتم ريختند‏.‏

در اين آيين مداحان اهل بيت در رثاي سالار شهيدان حسين بن علي(ع) و خواهر گرامي‌اش حضرت زينب(س) به قرائت اشعار و عزاداران در محوطه سفارت جمهوري اسلامي ايران به نوحه خواني و سينه‌زني پرداختند‏.‏

اردن
مراسم ويژه شام غريبان شهيدان کربلا چهارشنبه شب در فضاي آکنده از معنويت با حضور ايرانيان و شيعيان اهل بيت(ع) در اردن برگزار شد.

در اين مراسم که در محل سفارتخانه جمهوري اسلامي ايران در امان با اقامه نماز مغرب و عشا آغازشد، ايرانيان مقيم، مسئولان و کارکنان نمايندگي ايران و خانواده هاي آنان در اردن و برخي شيعيان پاکستاني به عزاداري، نوحه خواني و سينه زني پرداختند.

ايرانيان مقيم اردن از اول ماه محرم هر شب پس از برگزاري نماز جماعت مغرب و عشا، با قرائت زيارت عاشورا و نوحه‌خواني به عزاداري براي سيدالشهدا(ع) و يارانش در حسينيه سفارت ايران که به شکل تکيه‌هاي ايران تزيين شده است، پرداختند.

چین
 آيين شام غريبان و سوگواري سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) چهارشنبه شب با حضور گسترده ايرانيان مقيم پکن در محل سفارت ايران در چين برگزار شد..

در اين مراسم کودکان ايراني درحاليکه شمع هايي را به نشانه غربت و مظلوميت فرزندان و اهل بيت امام حسين(ع) روشن کرده بودند نيز حضور داشتند.

گزارش‌هاي دريافتي از شانگ‌هاي و هنگ کنگ نيز حاکيست که ايرانيان مقيم اين مناطق نيز شب گذشته آيين شام غريبان را در فضايي آکنده از حزن و ماتم برگزار کردند.

مالزی
ايرانيان مقيم مالزي و رهپويان حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) و ياران باوفاي ايشان با برپايي آيين شام غريبان شهداي دشت نينوا به سوگ نشستند‏.‏

صدها نفر از ارادتمندان سرور و سالار شهيدان و اهل بيت عصمت و طهارت ايشان، شب گذشته با حضور در تالار اجتماعات مجتمع آموزشي امام خميني(ره) شهر کوالالامپور، پايتخت مالزي بر مصائب وارده به بازماندگان آن واقعه تاريخ ساز اشک ماتم ريختند‏.‏

همچون ديگر آيين‌هاي عزاداري ايام محرم سال جاري، حضور شماري از شهروندان مالزيايي و نيز ديگر اتباع خارجي در اين مراسم، جلوه خاصي به فضاي معنوي محل برگزاري اين آيين بخشيده بود‏.‏

 آيين‌هاي مشابهي در شهرک‌هاي دانشگاهي اطراف کوالالامپور و همچنين شهر پيننگ مالزي ازسوي دانشجويان ايراني و خانواده‌هاي آنان برپا شده بود.

 مراسم شام غريبان در ديگر کشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا از جمله اندونزي، تايلند، فيليپين، نيوزيلند و ويتنام از سوي ايرانيان مقيم و در اقامتگاه سفراي ايران در اين کشورها برگزار شده است‏.‏ 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما