کد مطلب : ۴۶۸۱
حاتم عسگري:
اغلب مداحان بدون علم آواز ميخوانند
خیمه، این رديفدان در خصوص كمرنگ شدن پيوند بين الحان آوازي موسيقي اصيل ايراني و مداحي افزود: «ما ملت مذهبياي هستيم و زيباترين آهنگها را براي مداحي در نظر گرفتهايم، اما از روزي كه راديو تلويزيون آمد و مخصوصا بعد از انقلاب اين مسئله دچار مشكل شد، چرا كه قبل از انقلاب شورايي وجود داشت كه اعضاي آن با اين هنر آشنا بودند، اما در حال حاضر چنين چيزي وجود ندارد.»
وی در خصوص ارتباط موسيقي سنتي و مذهبي بيان کرد: «موسيقي مذهبي باعث حفظ موسيقي سنتي شده است؛ البته اين اتفاق تا قبل از تاسيس راديو بوده است؛ به عقيده من، تنها راهحل اين موضوع دلجويي از استادان اين رشته و آموزش مناسب است.»
عسگری ادامه داد: «من اين موضوع را بارها عنوان كردهام و از خواستهام تا برنامهسازان براي ساخت برنامههايشان بيشتر با موسيقي و مذهب آشنايي پيدا كنند، اما متاسفانه هيچ كس به حرفهاي من گوش نميدهد.»
اين رديفدان تصريح كرد: «پيوند موسيقي اصيل ايراني و اعتقادات مذهبي از زمان آل بويه شروع شد و تا زمان ناصرالدين شاه به اوج رسيد اما امروز اين پيوند قطع شده است.»
وي با بيان اينكه «استفاده از الحان غيرسنتي براي مداحي مشكل دارد»، گفت: «استفاده از موسيقيهاي ديگر كه ارتباطي به فرهنگ ما ندارند براي ارائه كار مذهبي درست نيست و به عقيده من اين خود توهيني به پيغمبر اكرم(ص) و خانواده اوست.»
اين تعزيه خوان در پاسخ به اين سوال كه معمولا كداميك از دستگاهها و گوشهها در مراسم مذهبي مورد استفاده قرار ميگيرد؟، بیان کرد: «دستگاههاي شور، چهارگاه، سه گاه و همايون در موسيقي مذهبي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد كه البته خواننده با توجه به نوع صدايش دستگاهها را براي اوازخواني انتخاب ميكند.»
عسگري در خصوص كمرنگ شدن پيوند بين الحان آوازي موسيقي اصيل ايراني و مداحي در اين سالها افزود: «براي هر كاري بايد استاد ديد و با اطلاعات كامل آن را انجام داد، اما متاسفانه در حال حاضر اين دو مقوله وجود ندارد و اين خود باعث رخ دادن خيلي وقايع و حتي كمرنگ شدن پيوند بين الحان آوازي موسيقي و مداحي ميشود.»
وي خاطرنشان کرد: «هر هنري از جمله موسيقي و خصوصا موسيقي مذهبي با روح و روان ما انسانها سر و كار دارد و اگر زماني اين موسيقي تمام روح و روان مردم را گرفته بود به اين خاطر بود كه راويان آنها تعليم ديده بودند و موسيقي رديف را آموخته بودند.»
این ردیفدان تصریح کرد: «اما هم اكنون هر كسي از راه ميرسد و صدايي دارد با عدم شناخت خود از شعر آن را انتخاب و شروع به خواندن موسيقي مذهبي ميكند و از آنجايي كه هر نوع صدايي براي موسيقي مذهبي صحيح نيست، تمامي بزرگان مذهب و كشورمان از اين موضوع ناراحت هستند.»
عسگري با اشاره به تعليمات بزرگان و خودش در زمينه موسيقي مذهبي گفت: «استاد من مرحوم نكيسا بود كه خود در رشته تعزيه و آوازخواني تراز اول بود؛ من وقتي نزد ايشان يك دوره تمام را كردم براي ادامه كار مذهبي مرا به ضياء ذاكرين معرفي كرد كه به دنبال آن 12 سال نزد ايشان يك دوره موسيقي مذهبي ديدم؛ البته خود ضياء ذاكرين از پدرش اين هنر را آموخته بود.»
وي افزود: «ما چندين موسيقي دان معروف داشتيم كه خود نيز كارشان موسيقي مذهبي بود كه از آن جمله ميتوان به ضياء ذاكرين، تاج نيشابوري، جندقي، صفاي اصفهاني و چند رديفدان همچون شهاب اصفهاني و سعد اصفهاني اشاره كرد.»
این ردیفدان بیان کرد: «سالها پيش يكي از استادان به نام مداحي براي آموزش رديف پيش من آمد و به دنبال آن افراد ديگري اين كار را انجام دادند، اما متاسفانه در حال حاضر علاوه بر اينكه اين اتفاق نميافتد، بلكه مداحان بدون علم موسيقي ميخوانند؛ حتي بعضي از آنها آواز مطربي ميخوانند كه اين درست نيست.»
به گزارش وی در خصوص ارتباط موسيقي سنتي و مذهبي بيان کرد: «موسيقي مذهبي باعث حفظ موسيقي سنتي شده است؛ البته اين اتفاق تا قبل از تاسيس راديو بوده است؛ به عقيده من، تنها راهحل اين موضوع دلجويي از استادان اين رشته و آموزش مناسب است.»
عسگری ادامه داد: «من اين موضوع را بارها عنوان كردهام و از خواستهام تا برنامهسازان براي ساخت برنامههايشان بيشتر با موسيقي و مذهب آشنايي پيدا كنند، اما متاسفانه هيچ كس به حرفهاي من گوش نميدهد.»
اين رديفدان تصريح كرد: «پيوند موسيقي اصيل ايراني و اعتقادات مذهبي از زمان آل بويه شروع شد و تا زمان ناصرالدين شاه به اوج رسيد اما امروز اين پيوند قطع شده است.»
وي با بيان اينكه «استفاده از الحان غيرسنتي براي مداحي مشكل دارد»، گفت: «استفاده از موسيقيهاي ديگر كه ارتباطي به فرهنگ ما ندارند براي ارائه كار مذهبي درست نيست و به عقيده من اين خود توهيني به پيغمبر اكرم(ص) و خانواده اوست.»
اين تعزيه خوان در پاسخ به اين سوال كه معمولا كداميك از دستگاهها و گوشهها در مراسم مذهبي مورد استفاده قرار ميگيرد؟، بیان کرد: «دستگاههاي شور، چهارگاه، سه گاه و همايون در موسيقي مذهبي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد كه البته خواننده با توجه به نوع صدايش دستگاهها را براي اوازخواني انتخاب ميكند.»
عسگري در خصوص كمرنگ شدن پيوند بين الحان آوازي موسيقي اصيل ايراني و مداحي در اين سالها افزود: «براي هر كاري بايد استاد ديد و با اطلاعات كامل آن را انجام داد، اما متاسفانه در حال حاضر اين دو مقوله وجود ندارد و اين خود باعث رخ دادن خيلي وقايع و حتي كمرنگ شدن پيوند بين الحان آوازي موسيقي و مداحي ميشود.»
وي خاطرنشان کرد: «هر هنري از جمله موسيقي و خصوصا موسيقي مذهبي با روح و روان ما انسانها سر و كار دارد و اگر زماني اين موسيقي تمام روح و روان مردم را گرفته بود به اين خاطر بود كه راويان آنها تعليم ديده بودند و موسيقي رديف را آموخته بودند.»
این ردیفدان تصریح کرد: «اما هم اكنون هر كسي از راه ميرسد و صدايي دارد با عدم شناخت خود از شعر آن را انتخاب و شروع به خواندن موسيقي مذهبي ميكند و از آنجايي كه هر نوع صدايي براي موسيقي مذهبي صحيح نيست، تمامي بزرگان مذهب و كشورمان از اين موضوع ناراحت هستند.»
عسگري با اشاره به تعليمات بزرگان و خودش در زمينه موسيقي مذهبي گفت: «استاد من مرحوم نكيسا بود كه خود در رشته تعزيه و آوازخواني تراز اول بود؛ من وقتي نزد ايشان يك دوره تمام را كردم براي ادامه كار مذهبي مرا به ضياء ذاكرين معرفي كرد كه به دنبال آن 12 سال نزد ايشان يك دوره موسيقي مذهبي ديدم؛ البته خود ضياء ذاكرين از پدرش اين هنر را آموخته بود.»
وي افزود: «ما چندين موسيقي دان معروف داشتيم كه خود نيز كارشان موسيقي مذهبي بود كه از آن جمله ميتوان به ضياء ذاكرين، تاج نيشابوري، جندقي، صفاي اصفهاني و چند رديفدان همچون شهاب اصفهاني و سعد اصفهاني اشاره كرد.»
این ردیفدان بیان کرد: «سالها پيش يكي از استادان به نام مداحي براي آموزش رديف پيش من آمد و به دنبال آن افراد ديگري اين كار را انجام دادند، اما متاسفانه در حال حاضر علاوه بر اينكه اين اتفاق نميافتد، بلكه مداحان بدون علم موسيقي ميخوانند؛ حتي بعضي از آنها آواز مطربي ميخوانند كه اين درست نيست.»
مرجع : خبرگزاری فارس