کد مطلب : ۴۷۱۷
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي:
ادبيات اهل بيت(ع) نسبت به مسئله قيام بررسى شود
خیمه، حجتالاسلام و المسلمين دكتر احمد مبلغي بیان کرد: «در قيام عاشورا زوايايى وجود دارد كه حقيقتا نيازمند به پژوهش است و جزء با يك روند پژوهشى دقيق و علمي، دستيابى به اين زوايا و آشكار ساختن آنها امكانپذير نيست.»
وی افزود: «قيام عاشورا به لحاظ اينكه يك قيام منحصر به فرد در طول تاريخ بشريت بوده و نمونه ديگري ندارد، طبيعى است كه داراي حساسيت، اهميت و ضرورت خاصي ميباشد و شايد صعوبت پژوهش در ارتباط با چنين حادثهاي غير قابل انكار باشد.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: «چگونه بود كه تعدادي انسان وارسته به رهبري امام حسين(ع) دست به قيام زدند و هيچگاه رخوت، سستي و ترديد در تصميمگيري به خود راه ندادند؛ به رغم اينكه همه عوامل هيجان و اضطراب در اين قيام وجود داشت؟»
مبلغی تصریح کرد: «با توجه به حوادث سختى كه امام حسين(ع) و يارانش با آن مواجه بودند، هيچيك از اين حوادث سخت و بحرانهاى انسانى طاقت فرسا، كمترين ترديد و تشويشى را در تصميم آنها ايجاد نكرد؛ بلكه آنها را در تصميمهايشان مصمّم، قاطع و غير قابل نفوذ ساخت. و اين همان بعد روانشناختي واقعه عاشورا است.»
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي، محور اول ابعاد روانشناختي واقعه عاشورا را خود قيام دانست و گفت: «اين ابعاد روانشناختى را در دو دسته ميتوان جاي داد؛ يكى ابعاد روانشناختى برپا دارندگان قيام و ديگري بررسى روانشناختى انسانهايى كه دست به چنين جنايتهايى زدند؛ يعني لشگريان مقابل امام حسين(ع)، هر دو اين موارد قابل تحقيق است و تا به حال هم بررسى جامعي در اين زمينه صورت نگرفته است.»
وي بيان کرد: «البته در كنار اين بعد، بعد عاطفي حاكم بر مجموعه اهل بيت(ع) و بعد احساسي نيز قابل تأمل است و به ويژه آنكه اين بعد احساسى در بررسى و نگاههاى اوليه بسيار پررنگ و قوى ديده مىشود؛ ولى اين بعد احساسى قوى، كمترين ترديدى را تصميم قاطع آنان نداشت.»
مبلغي افزود: «در اين بررسي ميزان دخالت عقل و مقدار حضور عنصر احساس بايد شناخته بشود. همچنين ظهور يك قيام و يك تصميم قاطع و سازشناپذير و شفاف در كوران حوادث و كوران احساسات نيز قابل تحقيق است.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با بیان اینکه «شايد اگر اين بررسى صورت بگيرد، تا حدودى بتواند ابعادى از كمالات اهل بيت(ع) را آشكارتر سازد»، خاطرنشان کرد: «البته ما بايد با توجه به معيارهاى روانشناختى، تك تك تعاملها، نگاهها، واكنشها و يا كنشهاى اهل بيت(ع) را بررسى كنيم و از اين نكته نيز نبايد غافل شويم كه فرايند بررسى جايگاه روانشناختي بايد از ابتداى شب عاشورا آغاز گردد و به روز عاشورا پيوند يابد؛ چرا كه پيوند قابل توجهي بين نگاههاي اهل بيت(ع) و اصحاب در اين شب و روز برقرار است.»
وي با بیان اینکه، در قيام عاشورا سه گروه خواص اهل بيت(ع)، اهل بيت(ع) به معناي عامتر و اصحاب حضور داشتند، بررسي علمي و دقيق پيرامون هر يك از اين سه گروه را در آشكارسازي ابعاد روانشناختي قيام امام حسين(ع) با اهميت دانست.
مبلغی گفت: « بسياري از جملات مقاتل را كه به آساني از كنارشان ميگذريم، اگر با ديد پژوهشي به آنها بنگريم، خيلى از ناگفتهها آشكار ميشود.»
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي افزود: «حتى نياز است در رابطه با مطالبه آب از سوي اهل بيت(ع) بيشتر تحقيق و پژوهش نمود؛ چرا كه مطالبه آب از سوي كسى كه در يك وضع اضطرارى قرار دارد، از كسى كه توانايى بر آب دارد يا توانايى ارائه دادن و در اختيار گذاشتن آب دارد، امري قابل تأمل است.»
وی تصريح كرد: «بايد ادبيات اهل بيت(ع) و نوع ديدگاهشان مورد بررسى قرار بگيرد.»
مبلغی، احوال و افعال لشكريان مقابل امام حسين(ع) را نيز قابل مطالعه و تحقيق دانست و بیان کرد: «در نگاه كلي، در لشگر مقابل امام نيز يك تشويش، اضطراب و دودلي حاكم است؛ فراز و فرودهايى در رفتار آنها مشاهده ميشود.؛ گاهى دچار رحم و احساس پشيماني شدهاند و احساس كردهاند كه در حال انجام يك جنايت هستند.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: «اين امر نيز به دليل عظمت حادثه حادثه كربلا است كه در واقع به رغم آنكه در خواب غفلت بودند، اما گاهي آن غفلت را پاره مىكردند و دچار شك ميشدند.»
وي افزود: «بايد اين به تأمل افتادنها مورد بررسي قرار گيرد؛ چون الان كه هزار و چهار صد سال از آن زمان ميگذرد، هنگامي كه ما حادثهها را كه مرور مىكنيم، دچار احساس خاص مىشويم.»
مبلغی تصریح کرد: «سؤال اين است كه لشكرياني كه دست به ارتكاب چنين جنايتي زدند، خودشان چه حالى داشتند؟ از اين منظر مطالعهاى نشده و بررسى آن قابل توجه است.»
به گزارش وی افزود: «قيام عاشورا به لحاظ اينكه يك قيام منحصر به فرد در طول تاريخ بشريت بوده و نمونه ديگري ندارد، طبيعى است كه داراي حساسيت، اهميت و ضرورت خاصي ميباشد و شايد صعوبت پژوهش در ارتباط با چنين حادثهاي غير قابل انكار باشد.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: «چگونه بود كه تعدادي انسان وارسته به رهبري امام حسين(ع) دست به قيام زدند و هيچگاه رخوت، سستي و ترديد در تصميمگيري به خود راه ندادند؛ به رغم اينكه همه عوامل هيجان و اضطراب در اين قيام وجود داشت؟»
مبلغی تصریح کرد: «با توجه به حوادث سختى كه امام حسين(ع) و يارانش با آن مواجه بودند، هيچيك از اين حوادث سخت و بحرانهاى انسانى طاقت فرسا، كمترين ترديد و تشويشى را در تصميم آنها ايجاد نكرد؛ بلكه آنها را در تصميمهايشان مصمّم، قاطع و غير قابل نفوذ ساخت. و اين همان بعد روانشناختي واقعه عاشورا است.»
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي، محور اول ابعاد روانشناختي واقعه عاشورا را خود قيام دانست و گفت: «اين ابعاد روانشناختى را در دو دسته ميتوان جاي داد؛ يكى ابعاد روانشناختى برپا دارندگان قيام و ديگري بررسى روانشناختى انسانهايى كه دست به چنين جنايتهايى زدند؛ يعني لشگريان مقابل امام حسين(ع)، هر دو اين موارد قابل تحقيق است و تا به حال هم بررسى جامعي در اين زمينه صورت نگرفته است.»
وي بيان کرد: «البته در كنار اين بعد، بعد عاطفي حاكم بر مجموعه اهل بيت(ع) و بعد احساسي نيز قابل تأمل است و به ويژه آنكه اين بعد احساسى در بررسى و نگاههاى اوليه بسيار پررنگ و قوى ديده مىشود؛ ولى اين بعد احساسى قوى، كمترين ترديدى را تصميم قاطع آنان نداشت.»
مبلغي افزود: «در اين بررسي ميزان دخالت عقل و مقدار حضور عنصر احساس بايد شناخته بشود. همچنين ظهور يك قيام و يك تصميم قاطع و سازشناپذير و شفاف در كوران حوادث و كوران احساسات نيز قابل تحقيق است.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با بیان اینکه «شايد اگر اين بررسى صورت بگيرد، تا حدودى بتواند ابعادى از كمالات اهل بيت(ع) را آشكارتر سازد»، خاطرنشان کرد: «البته ما بايد با توجه به معيارهاى روانشناختى، تك تك تعاملها، نگاهها، واكنشها و يا كنشهاى اهل بيت(ع) را بررسى كنيم و از اين نكته نيز نبايد غافل شويم كه فرايند بررسى جايگاه روانشناختي بايد از ابتداى شب عاشورا آغاز گردد و به روز عاشورا پيوند يابد؛ چرا كه پيوند قابل توجهي بين نگاههاي اهل بيت(ع) و اصحاب در اين شب و روز برقرار است.»
وي با بیان اینکه، در قيام عاشورا سه گروه خواص اهل بيت(ع)، اهل بيت(ع) به معناي عامتر و اصحاب حضور داشتند، بررسي علمي و دقيق پيرامون هر يك از اين سه گروه را در آشكارسازي ابعاد روانشناختي قيام امام حسين(ع) با اهميت دانست.
مبلغی گفت: « بسياري از جملات مقاتل را كه به آساني از كنارشان ميگذريم، اگر با ديد پژوهشي به آنها بنگريم، خيلى از ناگفتهها آشكار ميشود.»
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي افزود: «حتى نياز است در رابطه با مطالبه آب از سوي اهل بيت(ع) بيشتر تحقيق و پژوهش نمود؛ چرا كه مطالبه آب از سوي كسى كه در يك وضع اضطرارى قرار دارد، از كسى كه توانايى بر آب دارد يا توانايى ارائه دادن و در اختيار گذاشتن آب دارد، امري قابل تأمل است.»
وی تصريح كرد: «بايد ادبيات اهل بيت(ع) و نوع ديدگاهشان مورد بررسى قرار بگيرد.»
مبلغی، احوال و افعال لشكريان مقابل امام حسين(ع) را نيز قابل مطالعه و تحقيق دانست و بیان کرد: «در نگاه كلي، در لشگر مقابل امام نيز يك تشويش، اضطراب و دودلي حاكم است؛ فراز و فرودهايى در رفتار آنها مشاهده ميشود.؛ گاهى دچار رحم و احساس پشيماني شدهاند و احساس كردهاند كه در حال انجام يك جنايت هستند.»
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: «اين امر نيز به دليل عظمت حادثه حادثه كربلا است كه در واقع به رغم آنكه در خواب غفلت بودند، اما گاهي آن غفلت را پاره مىكردند و دچار شك ميشدند.»
وي افزود: «بايد اين به تأمل افتادنها مورد بررسي قرار گيرد؛ چون الان كه هزار و چهار صد سال از آن زمان ميگذرد، هنگامي كه ما حادثهها را كه مرور مىكنيم، دچار احساس خاص مىشويم.»
مبلغی تصریح کرد: «سؤال اين است كه لشكرياني كه دست به ارتكاب چنين جنايتي زدند، خودشان چه حالى داشتند؟ از اين منظر مطالعهاى نشده و بررسى آن قابل توجه است.»
مرجع : ایسکانیوز