تأثير عاشورا بر ادبيات در مزارشريف بررسی‌شد

سايت خبری قرآنی , 24 دی 1387 ساعت 9:04

محفل ادبی با هدف بررسی تأثير عاشورای حسينی بر ادبيات فارسی در شهر مزارشريف افغانستان برگزار شد.


به گزارش خیمه، این محفل ادبی به همت مؤسسه فرهنگی "رشاد" و با حضور رئيس اطلاعات و فرهنگ استان "بلخ" افغانستان و جمعی از شعرا و نويسندگان در شهر مزارشريف اين استان برگزارشد.

اهتمام بيشتر صاحبان ذوق در پرداختن به مضامين عالی نهضت كربلا در قالب شعر از اهداف بارز اين محفل ادبی عنوان شده‌است.

یکی از مسئولان برگزاركننده اين محفل ادبی، تشكيل اين جلسه را مقدمه‌ای بر گسترش محافل شعر و ادبيات عاشورايی در آينده ذكر كرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی بلخی از شعرا به‌ويژه نسل جوان درخواست کرد، در پرداختن به موضوع عاشورای حسينی در شعر از گرايش به احساسات و ابراز عواطف پرهيز‌كرده و با مطالعه دقيق نهضت كربلا، سروده‌های ادبی‌شان را بر پايه حقيقت استوار‌ كنند.

یکی از علمای بلخ بر تداوم برگزاری محافل ادبی تأكيد ‌كرد و گفت: «در حال حاضر از لحاظ كمی و كيفی، شاعران و نويسندگان توانمندی در سطح استان بلخ وجود دارند، اما متأسفانه حضور ادبی آنان در پرداختن به مضامين ارزشمند عاشورای حسينی كمرنگ و يا پراكنده است.» 

به گفته سیدفضل‌الله قدسی، اشعاری كه امروز درباره نهضت حسينی(ع) سروده ‌می‌شود به هيچ‌وجه نمی‌تواند از لحاظ مضمونی و كميت با سروده‌های شعرای قديم برابری كند.

وی بیان کرد: «اگر واقعاً شاعران می‌خواهند با موضوع عاشورا شعر بگویند، بايد در گام نخست به استحكام مضمونی اشعار خود توجه و دقت لازم را داشته‌باشند.»

قدسی از تمامی ادب‌دوستان به‌‌ويژه شعرا خواست با توجه به منابع غنی و تاريخ روشنی كه درباره حماسه كربلا وجوددارد، با رويكرد به واقعيت‌های عاشورا اشعار خود را براساس حقايق اين نهضت عظيم بسرايند، نه با هدف اسطوره‌سازی صرف و يا برانگيختن احساسات مردم.


کد مطلب: 4769

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/4769/تأثير-عاشورا-ادبيات-مزارشريف-بررسی-شد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir