تاریخ انتشار
شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۱
۰
کد مطلب : ۵۰۵۵

دهمين نشست انجمن ادبي بيدل با نام «از کربلا تا غزه» برگزار شد

دهمين نشست انجمن ادبي بيدل با نام «از کربلا تا غزه» برگزار شد
به گزارش خیمه، در آغاز اين نشست که سفير جمهوري اسلامي ايران به همراه تني چند از مقامات ارشد سفارت حضور داشتند، یکی از استادان زبان فارسي گفت: «خوشبختانه در مرکز تحقيقات دهلي‌نو به‌تازگي بسياري از کتاب‌هاي پرمحتوا به همت مقامات فرهنگي سفارت ايران تهيه شده است که جاي خوشحالي دارد.»

پروفسور اميرحسن عابدي که درخصوص «عاشورا و محرم» در شعر بيدل سخن مي گفت عاشوراي حسيني را تنها راه رهايي ملت‌هاي مظلوم از دست نظام‌هاي جور دانست.

در اين نشست تني چند از شاعران هندي ضمن ايراد سخناني درباره حادثه کربلا، تراژدي غزه را امتداد آن روز دانسته و در وصف آن اشعاري سرودند.

همچنين عين الحسن يکي از شاعران اين نشست با قرائت دو شعر عاشورايي از سوي مدعوين مورد تقدير قرار گرفت.

در ادامه اين مراسم پروفسور «دهرميندرانات» با موضوع و رديف کربلا شعري که به زبان اردو قرائت کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

وي که از برادران هندومذهب است بسياري از اشعار خود را با موضوع شهداي کربلا سروده است.

وي همچنين در رابطه با چهارده معصوم کتابي با نام "انوار عقيدت" سروده است و اخيرا در حال تدوين کتابي با نام "نعمت پيامبر" در آثار چهارصد شاعر هندو است.

در اين مراسم، سيدمهدي نبي‌زاده سفير و کريم نجفي، رايزن فرهنگي ايران نيز درباره پيروزي‌هاي اخير غزه سخن گفتند.

سفير جمهوري اسلامي ايران با تکيه بر مظلوميت مردم غزه و دولت قانوني حماس و حمايت سازمان هاي بين المللي و سران کشورهاي عربي از رژيم اشغالگر يادآور شد که در نهايت اين مردم غزه بودند که پيروز شدند و ما امروز خوشحاليم که مردم جهان در کنار اين مردم مظلوم ايستاده‌اند و قدرت هاي زورگو را با حضور خود در گردهمايي‌ها رسوا مي‌کنند.

نجفي نيز به مولفه هاي ادبيات مقاومت و انقلاب اشاره کرد و يادآور شد که پشتيبان اين مقاومت ادبياتي مقاوم بود و حادثه اي که در غزه اتفاق افتاد حادثه اي بود که قلب تمام بشريت را به درد آورد.

اما مردم غزه با تأسي از سالار شهيدان کربلا و ياران وفادارش کاري کردند که يزيديان زمان رسوا شدند و چاره اي جز عقب نشيني پيدا نکردند.

همچنين يکي از پژوهشگران افغان به نام "ماه جبين عمر" که به تازگي کتابي راجع به ترکيبات خاص چهارعنصر بيدل تدوين کرده است در خصوص کار علمي خود در انجمن بيدل توضيحاتي داد.

در ادامه اين مراسم، سفير جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کرد: «مقاومت غزه تنها با سلاح ايمان و با تکيه بر ارزش هاي عاشورايي توانست پيروز شود.»

سيدمهدي نبي زاده به تنهايي مردم غزه در اين جنگ نابرابر اشاره کرد و گفت: «به رغم حمايت هاي که ازسوي سازمان هاي بين المللي از اين رژيم اشغالگر صورت گرفت نتوانست هيچ گونه خللي در اراده ملت و دولت قانوني حماس وارد نمايد.»

وي بیان کرد: «مقاومت حماس نشان داد که ايستادگي و پايداري در برابر زورگويان، رمز پيروزي است.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران يکي ديگر از نشانه هاي رسوايي زورگويان را حضور ملل آزاده جهان در خيابان ها ذکر کرد و افزود: «نفس حضور و تجمع ساير ملل در طول اين جنگ داراي اين پيام بود که ديگر سياست هاي قدرت هاي بزرگ و ظالمانه آنان تاثيري در اراده و ايستادگي مردم مظلوم جهان ندارد.»

نجفي نيز به مولفه هاي ادبيات مقاومت و انقلاب اشاره کرد و يادآور شد که پشتيبان اين مقاومت ادبياتي مقاوم بود و حادثه غزه قلب تمام بشريت را به درد آورد.

اما مردم غزه با تأسي از سالار شهيدان کربلا و ياران وفادارش کاري کردند که يزيديان زمان رسوا شدند و چاره اي جز عقب نشيني پيدا نکردند.

پرفسور"چهندرشکهر"، رييس گروه زبان فارسي دانشگاه دهلي نيز با سخنراني علمي خود درخصوص تأثيرات کربلا در ادبيات و زبان نواحي مختلف هند يادآور شد که ادبيات عاشورايي و بخشي از فرهنگ عاشورايي از اين کتاب ها و کتاب هاي ديگر به زبان اردو و پنجابي و بنگالي نيز ترجمه شده است.

خانم پروفسور "بلقيس حسيني" نيز به موضوع غزه و تنهايي مردم فلسطين اشاره کرد و گفت: امروز مردم جهان و ما مردم مسلمان و هندو در کنار مظلومان غزه ايستاده ايم و کربلا درسي است براي تمام انسان‌ها که آزادگي را از امام حسين بياموزند.

استاد "شريف حسين قاسمي" يکي ديگر از مدعوين، با خواندن دو بيت شعر عاشورايي از "خواجه معين الدين چشتي" در خصوص سفر استادان هندي به ايران و کنگره استادان زبان فارسي در دانشگاه تهران وضعيت زبان فارسي در هند را بسيار نسبت به کشورهاي ديگر خوب خواند.

همچنين يکي از دانشجويان کشميري به نام "شهاب الدين صديقي" وضعيت زبان فارسي در کشمير را نسبت به مناطق ديگر بهتر دانست و يادآور شد که مردم اين منطقه از ديرباز علاقه زيادي به ايران و فرهنگ فارسي داشته اند.

در اين نشست همچنين اعلان شد که جلسه بعدي انجمن بيدل به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران به ادبيات انقلاب اسلامي اختصاص خواهد داشت.

"ابوالمعاني ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي" آخرين آينه تابان شعر عارفانه فارسي بود که نور وجودش در تاريخ چهارم صفر 1133 هـ.ق به خاموشي گراييد.

از بيدل غير از ديوان غزليات آثار ارزشمند ديگري در دست است که مهمترين آنها عبارتند از مثنوي عرفان - مثنوي محيط اعظم - مثنوي طور معرفت - مثنوي طلسم حيرت - رباعيات - چهار عنصر (زندگينامه خود نوشت شاعر) - رقعات و نکات.

يکي از اساتيد درباره زبان بيدل گفت:«براي کساني که براي اولين بار با شعر وي آشنا مي شوند، اگر شگفت‌انگيز جلوه نکند تا حد زيادي گنگ و نامفهوم مي‏نمايد.»

وي افزود: «شعر بيدل ميراث‌دار حوزه وسيعي از ادب و فرهنگ فارسي است که بيش از هزار سال پشتوانه و قدمت دارد.»

ادب و فرهنگي که در هر دوره با تلاش شاعران و نويسندگان آن دوره، نسبت به دوره پيشين فني‏تر و عميق‏تر و متنوع‏تر شده است و تا به دست بيدل و همگنانش برسد تا حد بسيار زيادي چه در عرصه زبان و شعر و ادب و چه در حوزه انديشه و عرفان و تفکر گران‌بار شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما