تعجب هنرپيشه لبناني از توقيف فيلم «کتاب قانون» در ايران

پرس تي وي , 9 بهمن 1387 ساعت 14:38

دارين حمزه، هنرپيشه لبناني که در فيلم ايراني «کتاب قانون» ايفاي نقش کرده است از توقيف اين فيلم در ايران اظهار تعجب كرد.


به گزارش خيمه، حمزه، هنرپيشه‌‌اي لبناني است که به تازگي با ايفاي نقش در چند سريال و فيلم تلويزيوني و سپس بازي در فيلم ايراني «کتاب قانون» مشهور شده است.
 
وی در فيلم «کتاب قانون» نقش زني مسيحي را بازي مي‌کند که براي ازدواج با يک مرد ايراني (پرويز پرستويي) به دين اسلام گرايش پيدا مي‌کند و با زندگي در ايران سعي دارد تمامي فرامين و احکام اسلام را با توجه به نص قرآن اجرا کرده و به ديگران نيز در اين مورد تذکر دهد.

این هنرپیشه لبنانی در مصاحبه با هفته‌نامه هنري «قمر»‌ مي‌گويد: «سناريو فيلم «کتاب قانون» را خوانده و جذب آن شدم، چرا که ايرادهاي اديان و درگيري ميان اديان در جوامع مختلف را بررسي کرده است.»

حمزه اضافه کرده است:«من در اين فيلم در کنار هنرپيشه‌اي ايراني(پرستويي) بازي مي‌کنم که براي ايرانيان بسيار مهم است و مانند عمر الشريف يا عادل امام (کمدين معروف مصري) براي ما اعراب است.»

وي در مورد نقش خود در اين فيلم گفت:«من نقش دختري لبناني ـ فرانسوي و مسيحي را ايفا مي‌کنم که مشغول تحصيل در رشته ادبيات فارسي هستم و هنگام ازدواج با يک فرد ايراني به اسلام گرويده و نام خود را از جوليت به امينه تغيير مي‌دهم. امينه در اين فيلم به ايران رفته و در اين کشور زندگي مي‌کند.»

اين هنرپيشه لبناني با بيان اينکه «فيلم "کتاب قانون" يک فيلم کمدي-درام است که مشکل ازدواج با بيگانگان را مطرح مي‌کند»، گفت:«از آنجايي که من خارجي هستم و تازه مسلمان شده‌ام، قرآن را در دست گرفته و قدم به قدم سعي در اجراي کامل قوانين آن دارم. فرض بر اين است که چنين فيلمي چهره اسلام را در جهان بهبود بخشد ولي نمي‌دانم چرا دولت ايران مانع از اکران اين فيلم شده است.»

حمزه تصریح کرد: «شايد به اين دليل که در طرح جزئيات بسيار حساس عمل شده است و هنرپيشگان با تکيه بر قرآن سعي دارند بسياري از ايرادهاي مسلمانان در اجراي قوانين اسلام را نشان دهند، حتي اگر اين امر به شکل کمدي باشد.»
 
وي افزود: «به عنوان مثال در صحنه‌اي از اين فيلم امينه براي خريد سيب به بازار مي‌رود و به فروشنده بابت تقلب در وزن کردن سيب‌ها تذکر مي‌دهد. امينه در اين فيلم سعي در اجراي کامل قوانين قرآن دارد تا جايي که در نهايت با شوهرش به مشکل برخورده و از يکديگر جدا مي‌شوند.»

این هنرپیشه خاطرنشان کرد: «اکنون مذاکرات براي اکران سراسري فيلم در ايران جريان دارد ولي اگر اين امر رخ ندهد، آنگاه فيلم را در جشنواره‌هاي جهاني خواهيم ديد».

حمزه در پاسخ به پرسشي در اين مورد که آيا در اين فيلم به زبان فارسي سخن گفته‌ايد، بیان کرد «تمامي فيلم به زبان فارسي است و من براي مدت يک ماه به شکل فشرده اقدام به يادگيري زبان فارسي کردم؛ دست‌اندرکاران فيلم در ابتدا قرار بود هنرپيشه‌اي فرانسوي را براي اين نقش انتخاب کنند ولي هنرپيشه‌اي که انتخاب شده بود در صحبت کردن به زبان فارسي مشکل داشت و به اين ترتيب آنها به لبنان آمده و به دنبال چهره‌اي اروپايي مي‌گشتند که بتواند متن عربي قرآن را خوانده و به زبان فارسي هم اندکي صحبت کند.»
 
وي گفت: « در ابتدا شرايط بسيار دشوار بود ولي من خوشبختانه توانستم لبنان را سربلند کنم. من براي ايفاي نقش در اين فيلم نامزد جايزه بهترين بازيگر زن نيز در ايران شده‌ام که به اميد خدا آن را به دست خواهم آورد».


کد مطلب: 5113

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/5113/تعجب-هنرپيشه-لبناني-توقيف-فيلم-کتاب-قانون-ايران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir