سينماي ديني، فقط سينماي قصه‌هاي ديني نيست

خبرگزاری فارس , 12 بهمن 1387 ساعت 13:55

احمدرضا معتمدي، كارگردان سينما در نشست «بررسي هنر اسلامي با رويكرد هنرهاي نمايشي»، ساخت فيلم ديني را نيازمند محتوا و تفكر ديني دانست.


به گزارش خيمه، نشست‌هاي تخصصي دومين جشنواره هنر آسماني با حضور علاقه‌مندان و شركت‌كنندگان در اين جشنواره برگزار شد.

در نشست "بررسي هنر اسلامي با رويكرد هنرهاي نمايشي"، احمدرضا معتمدي كارگردان سينما با اشاره به رابطه دين و سينما،  ويژگي‌هاي سينماي ديني را برشمرد و گفت: «در اين سال‌ها برخي از كارگردانان فكر كردند تنها با انتخاب يك موضوع ديني و براي مثال موضوعي تاريخي و داستان‌هاي انبياء، مي‌شود فيلم ديني ساخت در حالي كه در همين زمان، عده‌اي ديگر نگاه روشنفكرانه‌تري داشتند و به سراغ مضمون نرفتند و محتوا را محور كار خود قرار دادند.»

كارگردان فيلم «ديوانه‌اي از قفس پريد» افزود: «سينماي ديني، سينمايي بر مبناي مضمون ديني نيست. ما نمي‌توانيم در فيلم‌هاي سينمايي ديني، يك رسانه مثل منبر كه 1400 سال خدمت كرده را در اختيار رسانه ديگر بگذاريم. سينما يك رسانه است و با زبان خود با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند و اين كار به نوعي قرار دادن رسانه در رسانه است.»

وي اظهار داشت: «من در ديدار كارگردانان با رياست جمهوري به ايشان گفتم كه هنگامي كه شما به آمريكا سفر كرديد هيچ دانشگاه آمريكايي شما را دعوت نكرد در حالي كه تمامي خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي خبري مشتاق ملاقات با شما بودند. دليل اين امر اين است كه رسانه گفتمان خودش را منتشر مي‌كند. سينما هم يك رسانه است و به زبان خود با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند.»

در اين نشست همچنين حجة‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد آتش‌زر، منتقد و كارشناس مسايل سينماي ديني گفت: «از اول انقلاب اسلامي تا به حال در بخش فيلم، ما با سوءتفاهم‌هاي بسياري روبه رو بوده‌ايم.»

وي افزود: «مطالبات و توقعاتي از هر دو سوي هنرمندان و متوليان نهاد دين بوده است كه بخش زيادي از اين‌ها به دليل تجربه‌هاي اجرايي و عملياتي كم در اوايل کار بوده است. اما امروزه با اين حجم از تجربه‌هاي فيلم، سينما، تلويزيون و برنامه‌هاي رسانه‌اي يك مقدار از آن فضا فاصله گرفته‌ايم.»

رئيس شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: «در ميان هنرمندان نگرشي وجود دارد كه حوزويان نبايد به مرحله عمليات هنري وارد شوند كه البته اين از سر دلسوزي آنها است اما در كنار اين كه حوزه به عنوان مغز دين و عقل بايد مباحث نظري را بكاود،اما به جرأت مي‌توان گفت كه هنر در تنها در ذهن اتفاق نمي‌افتد.»

وي توجه حوزويان به بخش اجرايي هنر را ضروري دانست و افزود: «در دوره مدرن كه «هنرآرت» نام گرفته است، هنر از حالت سلوكي و سنتي بيرون آمده و مدرن شده است. اگر حوزه بخواهد در اين مسير وارد شود بايد نگاه سلوكي داشته باشد و از مسايل سطحي و حاشيه‌اي كه در ديدرس مردم هست بپرهيزد.»


کد مطلب: 5181

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/5181/سينماي-ديني-فقط-قصه-هاي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir