بهروز غريب‌پور در گفت‌وگو با خيمه:

حماسه عاشورا داراي ويژگي‌هاي يك «اُپرا» است

16 بهمن 1387 ساعت 15:49

کارگردان «اپراي عروسكي عاشورا»، حماسۀ عاشورا را داراي بار عمده‌اي از موسيقي و تصوير دانست که قابليت اُپرا شدن داشته است.


خيمه: چرا براي بيان چنين واقعه‌اي، اپرا را انتخاب کرديد؟
غريب‌پور: اُپرا بار عمده‌اي از موسيقي و تصوير را دارد و براي ارتباط با مخاطب لازم است که دو زيان بين‌المللي داشته باشد؛ يکي موسيقي و ديگري صحنه و من فکر مي‌کنم عاشورا داراي هر دو امتياز هست.

خيمه: با اين توضيح، آيا بار بصري اين کار، آن‌چنان قوي هست که مخاطب خارجي بدون فهم اشعار هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند؟
غريب‌پور: تمام کساني که اين اثر را ديدند با آن رابطه بسيار صميمانه‌اي برقرار کردند. در طول جشنواره بيشتر از 50 هنرمند خارجي اين اثر را ديدند که نه از عاشورا خبر داشتند و نه پيشينه‌اي نسبت به اين موضوع داشتند اما آن را ستودند.
مردم عادي نيز وقتي که پايشان به سالن باز مي‌شد، برخوردشان بسيار جالب بود و اين نشان مي‌دهد همه اقشاري که در سالن هستند با اثر ارتباط برقرار مي‌کنند.

خيمه: ظاهراً در ابتداي کار قصد نداشتيد که عروسک‌ بزرگان ديني را بسازيد،‌ چطور شد که براي اين افراد هم عروسک ساخته شد؟
غريب‌پور: همان‌طور که ‌گفتيد دنبال راه‌حل بوديم که چگونه و با چه شيوه‌اي اين محدويتي که وجود دارد، از ميان برداريم که راه‌حل را پيدا کرديم.
کشف راه مناسب روزها و ساعت‌هاي متمادي ما را به خود مشغول کرد و ما بالاخره آن را کشف کرديم و امروز روي صحنه شبيه حضرت امام حسين، حضرت عباس و حضرت زينب(عليهم السلام) را مي‌بينيم که همه اينها نشان‌دهنده اين است که گروه براي رسيدن به اين نقطه راه طولاني طي کرده است.

خيمه: عروسک‌گرداني کار هم بسيار فوق‌العاده و لذت‌بخش بود.
غريب‌پور: به هر حال بازي‌گردانان پنج سال است که در اين مکتب کار مي‌کنند و هر روز تمرين مي‌کنند و طبيعي است براي رسيدن به چنين درجه‌اي از مهارت، مثل همه هنرمندان ديگر نيازمند عشق و ايمان و تمرين هستند.  در نهايت خوشبختانه اين کار سنگين و خطير را انجام دادند. چون در ارتباط با برخي از سوژه‌ها اگر شما ضعيف عمل کنيد، شايد مورد ايراد واقع نشويد ولي در ارتباط با چنين سوژه‌هاي خاصي، شما وارد چارچوب‌هايي شده‌ايد که همه خودشان را صاحب موضوع مي‌دانند و هنرمند کار سختي در پيش رو دارد.
موضوع عاشورا هم موضوعي نيست که در دست يک قشر خاص باشد، بلکه همه نسبت به اين موضوع چنان حساس‌اند که کافي بود ما خطايي بکنيم که صداي همه در بيايد!

خيمه: آن کتابچه‌اي که قرار بود با خط نستعليق خوشنويسي شده و در اختيار مردم قرار گيرد، چه شد؟
غريب‌پور: اين کتاب قرار بود منتشرشود ولي به دليل محدوديت مالي که داشتيم، منصرف شديم. هر چند که آقاي روشن در نهايت اخلاص اين متن را خوشنوسي کردند و من اميدوارم کتاب هم هرچه زودتر در بيايد زيرا خوشنويسي ايشان يکي از زيباترين خوشنويسي هايست که من ديده ام و نام ايشان نيز به مجموعه هنرمنداني که در ايران رابطه فعاليت کردند و درخشيدند، اضافه شود.‌

براي ديدن تصاويري از اُپراي عروسكي عاشورا كه با استقبال مردم نيز مواجه شده است، اينجا را ببينيد.


کد مطلب: 5296

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/5296/حماسه-عاشورا-داراي-ويژگي-هاي-يك-ا-پرا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir