همايش «اسلام و بوديسم» در تايلند برگزار شد

19 بهمن 1387 ساعت 13:04

سومين همايش ديني«اسلام و بوديسم» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در بزرگترين دانشگاه بوديسم 18 بهمن ماه 87 در شهر ايوتايا تايلند برگزار شد.


به گزارش خيمه، در اين نشست كه با موضوع بررسي مشتركات اسلام و مكتب بودايي برگزارشد، دكتر مهدي مصطفوي مشاور رئيس‌جمهور و رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همراه با  يك هيات علمي – فرهنگي شركت كرد.

در ابتداي اين مراسم، رئيس دانشگاه تاماسات، ضمن خير مقدم به دكتر مصطفوي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اظهار اميدواري نمود كه در اين نشست گفتگوهاي خوب و صميمي بين محقيين ايراني و تايلندي انجام بگيرد.

 دكتر فرادا ماكوسجان گفت: «ما بايد فرهنگ دو كشور را به طور خاص بشناسيم و اين مهم تحقق نخواهد يافت مگر انكه درك و شناخت حقيقي از دو دين اسلام و بوديسم داشته باشيم.»

وی بیان کرد: «گفتگوي ما ديني است و اين نقش بسيار مهمي در شناخت فرهنگ دو طرف دارد.»

رئيس دانشگاه تاماسات، ارتباطات فرهنگي دو كشور را مربوط به زمان ورود شيخ احمد قمي به تايلند يعني حدود 400 سال قبل دانست و نقش وي را در شناخت متقابل دو ملت بسيار تاثير گذار برشمرد.

در ادامه برنامه افتتاحيه، گفتگوي ديني اسلام و بوديسم، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تايلند نيز ضمن تشكر از همكاري هاي مسئولان محترم دانشگاه تاماسات بیان کرد: «ايران در پاسخ به اين نظريه، گفتگوي تمدن ها را مطرح كرد كه مورد پذيرش جامعه جهاني قرار گرفت.»

تمهیدی تصریح کرد: «جمهوري اسلامي ايران در واقع با طرح اين نظريه نشان داد كه هميشه پيام اور صلح و دوستي بوده كه برگزاري هفته فرهنگي ايران در تايلند و همايش گفتگوي اسلام و بوديسم نيز نشانه تحقق اين پيام است.»

سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند با اشاره به سخنان رئيس دانشگاه، آغاز گفتگوها و ارتباطات فرهنگي ايران و تايلند را 400 سال قبل يعني بعد از حضور شيخ احمد قمي دانست.

مجید بیزمارک گفت: «تلاش هاي شيخ احمد قمي اثرات مثبت فراواني را در برقراري ارتباط ايران و تايلند برجاي گذاشته و مردم تايلند هنوز از وي به نيكي ياد مي كنند.»

وی افزود: «خلا معنويت در زندگي بشر يكي از مهمترين دلايل وجود مشكلات در جامعه بشري است كه دين مي تواند اين خلا را پر نمايد و انسان با تبعيت از دين مي تواند به كمال برسد و در سايه صلح و آرامش و امنيت زندگي نمايد.»

در اين همايش اساتید و متفکران اسلام و بودیسم به ارائه مقالات علمی خود پرداختند؛ موضوع بحث های بعمل آمده و فهرست سخنرانان به شرح زیر است:
* دکتر امتیاز یوسف استاد تاریخ و مذاهب از دانشگاه اسامپشن تایلند به عنوان رئیس جلسه
* دکتر فراسوتی ورایان و دکتر جولیس پونگ اساتید برجسته دانشگاه بودیسم تایلند تحت عنوان " روابط تاریخ ایران و تایلند "
* رسولی پور رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تحت عنوان " مشترکات و تفاوتهای دو مذهب اسلام و بودیسم "
* خانم دکتر دنا مریم مؤسس و مدیر مرکز صلح جهانی زنان تحت عنوان " راههای همکاری اسلام و بودیسم "
* دکتر فرسری سیتی مونی استاد دانشگاه بودیسم به عنوان مسئول میزگرد با عنوان " مفاهیم مشترک بین اسلام و بودیسم " که در این میزگرد ، دکتررینان آرون رانگسی سناتور مسلمان مجلس سنای تایلند ، آقای پراچا هوتانووات استاد دانشگاه تاماسات و رهبر زنان بودایی تایلند خانم ماشی سان سانی به ارائه مقالات خود پرداختند.

در ادامه این همایش ، جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید که حاضران در جلسه به طرح سوالات ، ابهامات ونیز پیشنهادات خود پرداختند.

استاد عبدالله مناجیت، رئیس اسبق انستیتو اسلامی تایلند با جمع بندی مطالب و بحث های صورت گرفت، قطعنامه همایش را قرائت نمود.

در این قطعنامه برنکات و مسائل زیر تاکید شده است :
1- در هزاره سوم ، جهان و رهبران دینی و سنت های مذهبی به اهمیت و جایگاه والای دین برای حل معضلات و بحران های فکری و معنوی و مشکلات روز افزون بشر پی برده اند.

2- رهبران دینی جهان برآنند تا صلح و آرامش و امنیت را برای جهان به ارمغان بیاورند و از این پس در نشست ها و جلسات مذهبی و دیالوگ میان مذاهب از اهمیت ویژه ای در دنیای معاصر برخوردار است.

3- شناخت دو دین بزرگ اسلام و بودیسم توسط پیروان آن از یکدیگر در کشور تایلند منجر به تفاهم بیشتر بین این دو دین و همکاری و تفاهم و دوستی بین کشور ایران و تایلند خواهد شد و تبعات مثبت این حرکت فرهنگی کل منطقه آسیای جنوب شرقی که دارای فرهنگ بودیسم است را در برخواهد گرفت.

4- خلاء معنویت وضعف حیات روحانی یکی از معضلات عمده و اساسی بشر در جهان کنونی است و نقش اساسی ادیان برای نجات روحی و معنوی انسانها بیشتر جلوه می کند.

5- دیالوگ اسلام و بودیسم در کشور تایلند پل مستحکمی است که پیوند های فرهنگی با سابقه 400 ساله را بین دو ملت ایران و تایلند تقویت می کند و صلح و امنیت و آرامش را برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

6- تئوری غلط برخورد تمدن ها که پس از جنگ سرد توسط برخی نویسندگان غربی مطرح شد دستاویزی برای افزایش خشونت و جنگ است و با ماهیت واقعی فرهنگ ها و مذاهب که رهبرن آنها حکم به صلح ، آرامش ، برابری و برادری می کنند کاملاً مغایرت دارد.

7- دو مذهب بزرگ اسلام و بودیسم دارای مشترکات زیادی هستند و اختلافات و نحوه دید هر دو مذهب به زندگی مادی و معنوی پیروان آن مانعی برسرراه زندگی مسالمت آمیز و تفاهم و همکاری مشترک پیروان دینی ادیان نیست.

8- جلوگیری و مخالفت با امپریالیسم و استثمار ملت ها که مقابر با اصول اساسی دو مذهب اسلام و بودیسم است.

9- ایجاد تفاهم بیشتر در زمینه های فرهنگی بین دو کشور و جلوگیری از نفوذ و دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگ کشورهای ایران و تایلند.

10- حفظ و تداوم همکار یهای مذهبی در بخش دولتی و همچنین وارد شدن به بخش خصوصی با هدف نهادینه شدن گفتگوی ادیان در دو کشور و نیز تبادل دانشجو در زمینه علوم اسلامی و علوم بودیسم.

دکنر مصطفوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور افتتاح هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در تایلند و شرکت در نشست گفتگوی اسلام و بودیسم که به دعوت اساتید و دانشجویان بزرگترین دانشگاه بودیسم جهان در تایلند برگزار شده بود در راس یک هیات علمی و فرهنگی که دکتر رسولی پور رییس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر موحدیان از اساتید دانشگاه مذاهب قم نیز وی را همراهی می کردند به آن کشور سفر نمود.


کد مطلب: 5327

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/5327/همايش-اسلام-بوديسم-تايلند-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir