کد مطلب : ۵۳۸۱
مدیر تالار مولوی:
ماندگاری تعزیه نیازمند پژوهش است
خیمه، مدیر تالار مولوی گفت: «با وجود گذشت سالهای بسیار از اجرای تعزیه در کشور، هنوز مطالعه علمی منسجمی در خصوص تعزیه وجود ندارد، اما از این پس برای ماندگاری تعزیه نیاز به مطالعه و پژوهش علمی داریم.»
مهدی مُُکاری با بیان اینکه «تعزیه در نقاط مختلف کشور به شکل سنتی اجرا میشود»، بیان کرد: «در جامعه امروزی با وجود تحولات بسیار در حوزههای مختلف هم چنان تعزیه در سراسر کشور به شکل سنتی اجرا شده و اگر تغییری هم پیش آمده در بخش تخصصی و دانشگاهی است.»
وی با اشاره به انتقال سینه به سینه تعزیه افزود: «حفظ شکل سنتی تعزیه نیاز به مطالعه و پژوهش دارد و باید توجه داشت که تمام گونههای نمایش سنتی ما چون نقالی و پردهخوانی در معرض از بین رفتن هستند و دیگر جایگزینی نخواهند داشت.»
به گفته مدیر تالار مولوی، نه تنها تعزیه بلکه تمامی شکل های مختلف نمایش سنتی باید به شکل پژوهش تخصصی ضبط و نگهداری شوند.
کارگردان نمایش «تئاتر بیحیوان» تغییر در ابزار اجرای تعزیه را نتیجه تحولات اجتماعی دانست و تصریح کرد: «تحولاتی که در سطح جامع رخ داده شرایط را به گونهای کرده که در اجرای تعزیه از ابزار جدید به جای ابزار سنتی استفاده میشود و با این وجود ارتباط نزدیکی هم با مخاطب برقرار میکند.»
مُکاری با بیان اینکه «تعزیه به سمت نمایشی شدن پیش میرود»، خاطرنشان کرد: «محل اجرای تعزیه مکان باز است اما از آن جایی که دانشجویان تئاتر با استفاده از آموختههای خود دست به آزمون و خطا میزنند، گاهی تعزیه را روی سن تئاتر میبینیم.»
مدیر تئاتر مولوی معتقد است برای حفظ شکل سنتی تعزیه نیاز به فکر اساسی داریم و بهتر است اجرای سنتی و نو در کنار هم شکل بگیرند.
وی تعزیه سوگواری امام حسین(ع) را منسجمترین شکل آن دانست و گفت: «تعزیه عاشورا به دلیل ریشه در اعتقادات مذهبی در جامعه رواج بیشتری داشته است.»
این کارگردان تئاتر پیشنهاد کرد با تشکیل کانون هایی نحوه عزاداری و اجرای تعزیه منسجم شود.
مکاری همچنین مسائل مالی را از دیگر مشکلات تعزیه دانست.
مدیر تالار مولوی، از رسانه ها به دلیل اهمیت دادن به نحوه اجرای تعزیه تشکر کرد و افزود: «امیدوارم با این پیگیری و تلنگرها به مسئولان تئاتر کشور، کار اساسی در این زمینه شکل بگیرد.»
به گزارش مهدی مُُکاری با بیان اینکه «تعزیه در نقاط مختلف کشور به شکل سنتی اجرا میشود»، بیان کرد: «در جامعه امروزی با وجود تحولات بسیار در حوزههای مختلف هم چنان تعزیه در سراسر کشور به شکل سنتی اجرا شده و اگر تغییری هم پیش آمده در بخش تخصصی و دانشگاهی است.»
وی با اشاره به انتقال سینه به سینه تعزیه افزود: «حفظ شکل سنتی تعزیه نیاز به مطالعه و پژوهش دارد و باید توجه داشت که تمام گونههای نمایش سنتی ما چون نقالی و پردهخوانی در معرض از بین رفتن هستند و دیگر جایگزینی نخواهند داشت.»
به گفته مدیر تالار مولوی، نه تنها تعزیه بلکه تمامی شکل های مختلف نمایش سنتی باید به شکل پژوهش تخصصی ضبط و نگهداری شوند.
کارگردان نمایش «تئاتر بیحیوان» تغییر در ابزار اجرای تعزیه را نتیجه تحولات اجتماعی دانست و تصریح کرد: «تحولاتی که در سطح جامع رخ داده شرایط را به گونهای کرده که در اجرای تعزیه از ابزار جدید به جای ابزار سنتی استفاده میشود و با این وجود ارتباط نزدیکی هم با مخاطب برقرار میکند.»
مُکاری با بیان اینکه «تعزیه به سمت نمایشی شدن پیش میرود»، خاطرنشان کرد: «محل اجرای تعزیه مکان باز است اما از آن جایی که دانشجویان تئاتر با استفاده از آموختههای خود دست به آزمون و خطا میزنند، گاهی تعزیه را روی سن تئاتر میبینیم.»
مدیر تئاتر مولوی معتقد است برای حفظ شکل سنتی تعزیه نیاز به فکر اساسی داریم و بهتر است اجرای سنتی و نو در کنار هم شکل بگیرند.
وی تعزیه سوگواری امام حسین(ع) را منسجمترین شکل آن دانست و گفت: «تعزیه عاشورا به دلیل ریشه در اعتقادات مذهبی در جامعه رواج بیشتری داشته است.»
این کارگردان تئاتر پیشنهاد کرد با تشکیل کانون هایی نحوه عزاداری و اجرای تعزیه منسجم شود.
مکاری همچنین مسائل مالی را از دیگر مشکلات تعزیه دانست.
مدیر تالار مولوی، از رسانه ها به دلیل اهمیت دادن به نحوه اجرای تعزیه تشکر کرد و افزود: «امیدوارم با این پیگیری و تلنگرها به مسئولان تئاتر کشور، کار اساسی در این زمینه شکل بگیرد.»
مرجع : حیات