مدرس دانشگاه تهران:

فقه شیعه بهترین پتانسیل را در جهانی شدن داراست

26 آبان 1386 ساعت 19:44

مدرس دانشگاه تهران گفت: اگر دنياي جهاني شده را دنيايي بدون مرزهاي ملي و حاکميت فرض کنيم دستگاه هاي فقه شيعه در اين زمينه بهترين پتانسيل ها را دنبال مي کند.


به گزارش خیمه، دكتر داوود فيرحي استاد دانشگاه تهران در ششمين نشست از سلسله نشست هاي دين و جهاني شدن پژوهشكده باقرالعلوم (ع) كه با عنوان«جهاني شدن و آينده فقه سياسي» برگزار شد، گفت: اگر دنياي جهاني شده را دنيايي بدون مرزهاي ملي و حاکميت فرض کنيم دستگاه هاي فقه شيعه در اين زمينه بهترين پتانسيل ها را دنبال مي کند.

وی گفت: جهاني شدن  آينده محتملي است که همه ما در انتظار آن هستيم. 

فیرحی جهاني شدن را سيلان ارتباطات دانست که موجب روبه رو شدن بي واسطه انسان ها با يکديگر مي شود و مرجعيت هاي سنتي را مي شکند و قابل کنترل هم نيست .

وي جهاني شدن را خطري جدي براي کشورهاي غربي دانست که به علت طراحي شدن بر اساس دولت- ملت دچار مشکلات جدي خواهند بود.

وي درباره نظريه هاي جهاني شدن گفت: گروهي معتقدند فرهنگ ها شکسته شده و ابعاد جهاني انسان ها را باز مي کند ودر نهايت به سکولار شدن مي انجامد اما گروهي ديگر در مقابل اينها قرار مي گيرند وجهان را به صورت هويت هاي فرهنگي منطقه اي مي بينند و هويت هاي خرد را پررنگ مي کنند.

فيرحي افزود: اين گروه معتقدند چون رسانه هاي جمعي هويت هاي خفته را بيدار مي کنند و به آنها امکان مطرح شدن مي دهند، دنياي آينده دنيايي هزار تکه خواهد بود.

اين استاد دانشگاه، نقش فرهنگ را در آینده جهان مهم ارزیابی کرد و گفت: تکنولوژي قابليت جهاني شدن را دارد اما تاکنون اين مورد درباره علوم انساني صادق نبوده است. 

وي آينده را زمينه اي براي منازعه فرهنگ ها دانست که با سرازير شدن تکنولوژي تنها دغدغه مردم دست يابي به هويت است. 

وي تصريح کرد: در دنيايي که تمدن ها توان تحمل يکديگر را ندارند و خواهان مستقر شدن هستند نياز به اربابي حس مي شود که دين ها را کنترل کند و اينجاست که فقه پاسخگو خواهد بود.

دكتر فيرحي با بيان اينکه دولت ملي از چالش هاي فقه سياسي به شمار مي رود، اظهار داشت: دستگاه هاي فقهي براي دنياي ما قبل ملي گرايي تعبيه شده که فقط مرزها ي ارتباطي به عنوان مرز شناخته مي شوند.

وي تفاوت دستگاه هاي فقهي ، حقوقي و دستگاه هاي مدرن غرب را در داشتن دولت ملي دانست و افزود: همين موجب ايجاد چالش در جهاني شدن براي آنها خواهد بود، در صورتي که دستگاههاي ما براي دنياي بدون مليت طراحي شده و در تمدني پرورش يافته ايم که مفاهيم آن جهاني است وبه مرزهاي ملي و قواعد حکومت ها توجه چنداني نشده است.

فيرحي مرزها را هويت شکن معرفي کرد و گفت: مثال هاي بارز آن در اطراف ما وجود دارد. اين مرزها دل خواهانه است و با مرزهاي فرهنگي هم سويي ندارد، حتي گاهي موارد منجر به ايجاد تناقض شده است. 

بنابر گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، وی در پایان گفت: در دستگاه هاي فقه شيعي اگر حکومتي هم وجود داشته باشد محدود کننده نيست و گرايشي به سمت تحريم درآن وجود ندارد، که با توجه به تصويب قانون اساسي مشروطه و جمهوري اسلامي مي بينيم که در اين قوانين براي نخستين بار قواعد دموکراتيک مورد توجه واقع شده است و اين حوزه مباح و حق طبيعي آدمي است. 


کد مطلب: 54

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/54/فقه-شیعه-بهترین-پتانسیل-جهانی-شدن-داراست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir